Basisschool de Klokkenberg

Kopseweg 7 6522 KB Nijmegen

Schoolfoto van Basisschool de Klokkenberg

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om te komen tot een definitief schooladvies, volgen we de onderstaande procedure:

Vanaf groep 1 rapporteren wij da ouders 3 keer per jaar over de voortgang van hun kind. Dat kan middels een gesprek nav observaties of middels en gesprek nav het rapport.

Vanaf groep 6 worden de rapportgesprekken samen met de ouders en hun kind gevoerd. In groep 7 krijgen de ouders en hun kind een voorlopig richtinggevend gesprek over de mogelijkheden die het kind heeft betreffende het voortgezet onderwijs.

In januari in groep 8 volgt dan het definitieve advies. Dit advies komt tot stand na een teamvergadering waarin de adviezen worden besproken.

Het definitieve advies wordt voor de doorstroom toets met de ouders en hun kind in een gesprek besproken en vastgelegd. Dit advies is bindend tenzij de doorstoom toets een betere score geeft. In dat geval gaan we het gesprek met de ouders aan en passen het aan op behoefte.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school staat midden in de samenleving. Deze samenleving verandert steeds sneller. De 21e eeuw vraagt om andere en nieuwe kennis en vaardigheden. Wij willen onze kinderen voorbereiden op de toekomst, door ze meer eigenaar van hun leerproces te laten zijn: weten wat je wel en niet kunt, je eigen manier van leren en valkuilen kennen en gebruikmaken van anderen op gebieden waarin je zelf tekortschiet, kortom: je eigen talenten en leerbehoeften kennen.Toekomstgericht werken betekent ook leren in samenhang: vaardigheden en kennis gebruik je niet los van elkaar. We willen onze kinderen leren om hun kennis en vaardigheden toe te passen en te combineren om uitdagende doelen te bereiken.Informatie- en communicatietechnologie is niet meer weg te denken uit de maatschappij. We willen onze kinderen niet alleen leren met ICT om te gaan, maar ook begeleiden bij hoe ze keuzes kunnen maken in alle informatie die op hen afkomt en bij hoe ze bewust om kunnen gaan met de mogelijkheden die er zijn.

Kinderen moeten de ruimte krijgen om zich breed te ontwikkelen. Daarom ondersteunen we kinderen op het sociale domein middels kindgesprekken. Deze voeren we nav van de modules uit mijn rapportfolie en Kiva.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • ontwikkelkansen
  • waardering

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven