Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef

Oudersvrucht 3 2841 LN Moordrecht

  • De aula is in december 2021 ingericht  voor onderwijs en kinderopvang.
  • Geschikt voor allerlei doeleinden. Alles is verschuifbaar/ verrijdbaar.
  • Een gemêleerd gezelschap van juffen en meesters
  • Op school worden er regelmatig nieuwe boeken aangeschaft voor veel leesplezier. voor de leerlingen
  • Schoolreisje St. Jozefschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als medewerkers ziek of afwezig zijn, is er meestal vervanging nodig. Voor onze school regelt RTC Cella de vervanging. Bij RTC Cella zijn naast ons bestuur nog vijf schoolbesturen aangesloten. Al die besturen hebben leerkrachten in (vaste) dienst. Als het nodig is, kunnen we gebruikmaken van leerkrachten die bij andere besturen beschikbaar zijn. Daarnaast is er een groep invalkrachten die we in specifieke situaties kunnen inzetten.

Wanneer er geen leerkracht voor handen is kan er in een aantal gevallen een alternatief programma worden ingekocht via RTC Cella. Mocht dat niet mogelijk zijn dan verdelen we de leerlingen van de desbetreffende groep over de andere groepen of vragen we aan ouders om hun kind thuis te houden. De Jozefschool biedt wel zoveel als mogelijk opvang voor ouders die een cruciaal beroep hebben of niet thuis kunnen werken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepsverdeling ziet er in 2023 - 2024 als volgt uit: In de kleutergroepen werken we met vijf groepen 1/2. De kinderen van groep 1 en 2 zitten bij elkaar in één groep. Daarnaast hebben we twee groepen 3, twee groepen 4, een groep 5, een groep 6, een groep 6/7, een groep 7 en een groep 8.

Wie werken er in de school?

Groep 1/2 BL: Juf Jolande, juf Marina

Groep 1/2 GR: Juf Anouk v Z

Groep 1/2 RO: Juf Inge

Groep 1/2 GE: Juf Laura

Groep 1/2 PA: Juf Ankie

Groep 3A: Juf Manon

Groep 3B: Juf Patricia en Juf Wilma

Groep 4A: Juf Natascha en Juf Cindy

Groep 4B: Juf Wilma en Meester Vincent

Groep 5: Juf Petra B en Meester Maarten

Groep 6: Meester Marcel

Groep 6/7: Juf Jessica

Groep 7: Juf Charlotte

Groep 8: Juf Masineke

Directeur: Jetse Miedema

Intern begeleider: Petra Ehlert

Administratief medewerkster: Astrid de Graaf

Vakleerkracht gymnastiek: Anouk Stolwijk

Conciërge: Manuela Hol

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wettelijke bepalingen: Voor geen enkel leer- of vormingsgebied in het primair onderwijs bestaat een verplichte lessentabel. De Wet Primair Onderwijs geeft wel aan welke vakgebieden moeten worden gegeven, maar zegt niets over het aantal uren. Er moet echter wel voldoende tijd ingepland worden om de algemene doelstelling en de kerndoelen te realiseren. Aantal lesuren per leerjaar op de basisschool: Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is op alle basisscholen 7520 uur. Leerlingen in de eerste 4 leerjaren (onderbouw) moeten ten minste 3520 uren les hebben en in de laatste 4 leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. We houden na aftrek van vakantie en vrije dagen meer uren over dan wettelijk verplicht is. Deze uren worden gebruikt voor de zogenaamde marge (mid-)dagen. Dit zijn dagen of middagen die gebruikt worden voor nascholing van het team, voor besprekingen van de individuele leerlingenzorg of voor een studiedag. De kinderen zijn dan vrij. De resterende uren kunnen scholen flexibel inzetten. Het les- en vakantierooster zijn hierop afgestemd. Het basisonderwijs is bedoeld voor kinderen van 4 tot 12 jaar in het reguliere onderwijs. Hoewel het basisonderwijs gevolgd kan worden vanaf 4 jaar, is pas vanaf de vijfde verjaardag het kind leerplichtig.

Zorg voor het jonge kind:

In de groepen 1/2 hebben wij een beredeneerd aanbod gebaseerd op de SLO-doelen. Deze doelen zijn geformuleerd op een manier waarbij ze aansluiten bij ons observatie - en registratiesysteem KIJK . Vier maal per jaar plannen de leerkrachten de doelen in, in de thema's. Hierbij wordt gekeken naar een doorlopend aanbod en een goede opbouw. Ook wordt er rekening gehouden met de kennis en vaardigheden waarmee de leerlingen binnen komen en wordt er aangesloten bij de doelen van groep 3.

Het spelen en werken in groep 1-2 gebeurt zowel vanuit de kring als in de hoeken.  Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels en in de speel- en leerhoeken of op het binnenplein. Voor bewegingsonderwijs maken we gebruik van het schoolplein en het speellokaal. In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het schoolgaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. In groep 2 wordt dit vervolgd en verdiept. We bieden de kinderen heel veel verschillende keuzemogelijkheden om tegemoet te komen aan de verschillen in ontwikkeling en interesse van kinderen. Door observatie en registratie in het kind volgsysteem volgen we de ontwikkeling van het jonge kind voortdurend en passen, zo nodig het onderwijsaanbod aan. Wij streven ernaar alle kinderen minimaal 20 maanden kleuteronderwijs te bieden. Kinderen die als 4-jarige starten op school in oktober, november of december, zullen niet vanzelfsprekend naar groep 3 gaan. Dit wordt besproken in het team en met de ouders/verzorgers.


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school


Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8

Wij vullen onze onderwijstijd voor alle groepen in met: Doelgericht werken met leerlijnen en leerdoelen van o.a. begrijpend lezen, rekenen, taal en spelling. We willen graag het eigenaarschap van de leerlingen vergroten. We willen de leerlingen meer zelfstandigheid en eigenaarschap leren. Het meer aansluiten bij de onderwijsbehoeften en kinderen uitdagen die dit aankunnen, willen we oppakken.

Het bespreken van talenten helpt leerlingen meer inzicht te krijgen in zichzelf en hoe ze in verhouding staan tot anderen en de wereld om zich heen. Kijkend naar de eigen voorkeuren en interesses, stimuleert de leerling om meer bewuste keuzes te maken die bij hem of haar passen. Hierbij aandacht hebbend voor kunstzinnige, creatieve en culturele vorming. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle leerlingen ontvangen het basisaanbod (zie ons schoolondersteuningsprofiel). Mocht er meer nodig zijn dan kan de leerkracht in de groep extra ondersteuning verzorgen of hij/zij zoekt samen met ouders en onze intern begeleider naar manieren om het onderwijs passend te maken.  De afspraken zetten we in een handelingsplan.

We zetten specialisten in van de Groeiacademie, het expertisecentrum van De Groeiling. Hier werken gediplomeerde orthopedagogen, onderwijsspecialisten, leerkrachten gespecialiseerd in gedrag en leerlingbegeleiders. Ook onze eigen leerkrachten ondersteunen deze kinderen. De ondersteuning die het kind nodig heeft, vindt zoveel mogelijk binnen de groep plaats. De vragen van de leerkrachten, ouders en leerlingen zijn uitgangspunt van de ondersteuning. Soms geeft een leerling-ondersteuner hulp aan kinderen.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities voor de komende jaren:

  • Inzetten op begrijpend rekenen
  • Inzetten op begrijpend lezen
  • Beredeneerd aanbod bij groep 1 t/m 8
  • Inzetten op een doorgaande pedagogische en didactische lijn

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij willen dat kinderen in één lijn door kunnen leren van de (peuter)opvang tot aan groep 8. PG kind en CO Jozef verzorgt bij ons een programma voor peuters: de voorschoolse educatie. Hierna komt een programma voor kinderen die bijna naar school gaan, de vroegschoolse educatie. Wij verzorgen dit programma zodat kleuters spelenderwijs achterstanden kunnen inhalen voordat ze aan groep 3 beginnen. PG kind en CO Jozef. Ons doel is dat school en opvang samen één kindcentrum vormen. Dan kunnen we op elkaar aansluiten en elkaar sterker maken.

Terug naar boven