Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepsverdeling ziet er in 2023 - 2024 als volgt uit: In de kleutergroepen werken we met vijf groepen 1/2. De kinderen van groep 1 en 2 zitten bij elkaar in één groep. Daarnaast hebben we twee groepen 3, twee groepen 4, een groep 5, een groep 6, een groep 6/7, een groep 7 en een groep 8.
Wie werken er in de school?
Groep 1/2 BL: Juf Jolande, juf Marina
Groep 1/2 GR: Juf Anouk v Z
Groep 1/2 RO: Juf Inge
Groep 1/2 GE: Juf Laura
Groep 1/2 PA: Juf Ankie
Groep 3A: Juf Manon
Groep 3B: Juf Patricia en Juf Wilma
Groep 4A: Juf Natascha en Juf Cindy
Groep 4B: Juf Wilma en Meester Vincent
Groep 5: Juf Petra B en Meester Maarten
Groep 6: Meester Marcel
Groep 6/7: Juf Jessica
Groep 7: Juf Charlotte
Groep 8: Juf Masineke
Directeur: Jetse Miedema
Intern begeleider: Petra Ehlert
Administratief medewerkster: Astrid de Graaf
Vakleerkracht gymnastiek: Anouk Stolwijk
Conciërge: Manuela Hol
Wettelijke bepalingen: Voor geen enkel leer- of vormingsgebied in het primair onderwijs bestaat een verplichte lessentabel. De Wet Primair Onderwijs geeft wel aan welke vakgebieden moeten worden gegeven, maar zegt niets over het aantal uren. Er moet echter wel voldoende tijd ingepland worden om de algemene doelstelling en de kerndoelen te realiseren. Aantal lesuren per leerjaar op de basisschool: Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is op alle basisscholen 7520 uur. Leerlingen in de eerste 4 leerjaren (onderbouw) moeten ten minste 3520 uren les hebben en in de laatste 4 leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. We houden na aftrek van vakantie en vrije dagen meer uren over dan wettelijk verplicht is. Deze uren worden gebruikt voor de zogenaamde marge (mid-)dagen. Dit zijn dagen of middagen die gebruikt worden voor nascholing van het team, voor besprekingen van de individuele leerlingenzorg of voor een studiedag. De kinderen zijn dan vrij. De resterende uren kunnen scholen flexibel inzetten. Het les- en vakantierooster zijn hierop afgestemd. Het basisonderwijs is bedoeld voor kinderen van 4 tot 12 jaar in het reguliere onderwijs. Hoewel het basisonderwijs gevolgd kan worden vanaf 4 jaar, is pas vanaf de vijfde verjaardag het kind leerplichtig.
Zorg voor het jonge kind:
In de groepen 1/2 hebben wij een beredeneerd aanbod gebaseerd op de SLO-doelen. Deze doelen zijn geformuleerd op een manier waarbij ze aansluiten bij ons observatie - en registratiesysteem KIJK . Vier maal per jaar plannen de leerkrachten de doelen in, in de thema's. Hierbij wordt gekeken naar een doorlopend aanbod en een goede opbouw. Ook wordt er rekening gehouden met de kennis en vaardigheden waarmee de leerlingen binnen komen en wordt er aangesloten bij de doelen van groep 3.
Het spelen en werken in groep 1-2 gebeurt zowel vanuit de kring als in de hoeken. Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels en in de speel- en leerhoeken of op het binnenplein. Voor bewegingsonderwijs maken we gebruik van het schoolplein en het speellokaal. In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het schoolgaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. In groep 2 wordt dit vervolgd en verdiept. We bieden de kinderen heel veel verschillende keuzemogelijkheden om tegemoet te komen aan de verschillen in ontwikkeling en interesse van kinderen. Door observatie en registratie in het kind volgsysteem volgen we de ontwikkeling van het jonge kind voortdurend en passen, zo nodig het onderwijsaanbod aan. Wij streven ernaar alle kinderen minimaal 20 maanden kleuteronderwijs te bieden. Kinderen die als 4-jarige starten op school in oktober, november of december, zullen niet vanzelfsprekend naar groep 3 gaan. Dit wordt besproken in het team en met de ouders/verzorgers.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Wij vullen onze onderwijstijd voor alle groepen in met: Doelgericht werken met leerlijnen en leerdoelen van o.a. begrijpend lezen, rekenen, taal en spelling. We willen graag het eigenaarschap van de leerlingen vergroten. We willen de leerlingen meer zelfstandigheid en eigenaarschap leren. Het meer aansluiten bij de onderwijsbehoeften en kinderen uitdagen die dit aankunnen, willen we oppakken.
Het bespreken van talenten helpt leerlingen meer inzicht te krijgen in zichzelf en hoe ze in verhouding staan tot anderen en de wereld om zich heen. Kijkend naar de eigen voorkeuren en interesses, stimuleert de leerling om meer bewuste keuzes te maken die bij hem of haar passen. Hierbij aandacht hebbend voor kunstzinnige, creatieve en culturele vorming.
Alle leerlingen ontvangen het basisaanbod (zie ons schoolondersteuningsprofiel). Mocht er meer nodig zijn dan kan de leerkracht in de groep extra ondersteuning verzorgen of hij/zij zoekt samen met ouders en onze intern begeleider naar manieren om het onderwijs passend te maken. De afspraken zetten we in een handelingsplan.
We zetten specialisten in van de Groeiacademie, het expertisecentrum van De Groeiling. Hier werken gediplomeerde orthopedagogen, onderwijsspecialisten, leerkrachten gespecialiseerd in gedrag en leerlingbegeleiders. Ook onze eigen leerkrachten ondersteunen deze kinderen. De ondersteuning die het kind nodig heeft, vindt zoveel mogelijk binnen de groep plaats. De vragen van de leerkrachten, ouders en leerlingen zijn uitgangspunt van de ondersteuning. Soms geeft een leerling-ondersteuner hulp aan kinderen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities voor de komende jaren:
- Inzetten op begrijpend rekenen
- Inzetten op begrijpend lezen
- Beredeneerd aanbod bij groep 1 t/m 8
- Inzetten op een doorgaande pedagogische en didactische lijn
Wij willen dat kinderen in één lijn door kunnen leren van de (peuter)opvang tot aan groep 8. PG kind en CO Jozef verzorgt bij ons een programma voor peuters: de voorschoolse educatie. Hierna komt een programma voor kinderen die bijna naar school gaan, de vroegschoolse educatie. Wij verzorgen dit programma zodat kleuters spelenderwijs achterstanden kunnen inhalen voordat ze aan groep 3 beginnen. PG kind en CO Jozef. Ons doel is dat school en opvang samen één kindcentrum vormen. Dan kunnen we op elkaar aansluiten en elkaar sterker maken.