Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Op de Er-Risèlèh scoren leerlingen in groep 8 bijna jaarlijks boven het landelijk gemiddelde. Behoud hiervan is ons streven en ambitie. Dit is een kenmerk van de kwaliteit van de lessen en de kwaliteit van de veiligheidsbeleving van onze leerlingen op school. De school is trots op de resultaten tot nu toe en streeft naar kwaliteitsverbetering door middel van verdiepende analyses en interventies.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De kwaliteit van het onderwijs op een school wordt door de Inspectie van het Onderwijs beoordeeld. De beoordeling is gebaseerd op een oordeel over de onderwijsopbrengsten aan het einde van de schoolperiode en de indicatoren, die in het toezichtkader van de inspectie zijn uitgewerkt.In november 2022 is onze school voldoende beoordeeld door de inspectie. De beoordeling is gebaseerd op het nieuwe toezichtskader.
Interne reflectie is echter ook zeer belangrijk om te komen tot kennis, informatie en zicht te hebben op de kwaliteit van onze school. Bij onze reflecties worden de inspectienormen gehanteerd en worden zowel de eindopbrengsten als de tussenopbrengsten, in kaart gebracht en geanalyseerd. Dit doen we op management en leerkrachtniveau. De opbrengsten geven ons inzicht en zijn een basis voor het ontwikkelen van adequate interventies die dienen te leiden tot structureel hogere opbrengsten op onze school.
Ouders worden regelmatig op de hoogte gehouden van de schoolresultaten van hun kinderen. Het schooladvies komt op de volgende manier tot stand:
1.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Er-Riseleh besteden we niet alleen aandacht aan de leeropbrengsten. Ook vaardigheden die een kind helpen om een goed burger te worden hebben een prominente plek binnen ons onderwijs. Burgerschap geven we vorm op twee manieren: bevorderen actief burgerschap en sociale integratie
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.