Klachtenregeling
Ondanks al onze inspanning om de school zo goed mogelijk te laten functioneren, kan het zijn dat je ergens niet tevreden over bent. Dat horen we dan graag zo snel mogelijk van jou, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken. Komen we er met elkaar niet uit, dan spreken we af wie we vragen om te helpen bij de oplossing van het probleem.
De scholen van Stichting Robijn hebben een klachtenregeling, waarin beschreven staat hoe we met klachten omgaan. Deze regeling is tevinden op de website van Stichting Robijn.
De klachtenregeling komt er in het kort op neer dat er eerst contact wordt opgenomen met de betrokken leerkracht als het gaat over iets dat in de klas is gebeurd. Mocht je na één of meer gesprekken, het gevoel hebben dat uw vraag of klacht niet goed beantwoord is, dan kun je contact opnemen met de schoolleiding. De schoolleiding kan ook al eerder bij het gesprek met de leerkracht aanwezig zijn.Je kunt ook direct met de schoolleiding contact opnemen om uitleg te krijgen over meer algemene schoolzaken die niet direct betrekking hebben op de klas of de leerkracht van het kind. We gaan er daarbij steeds van uit dat we, door met elkaar in gesprek te zijn en blijven, eventuele problemen samen kunnen oplossen.
De contactpersoon
De contactpersoon is een personeelslid van de school dat speciaal is opgeleid om te helpen bij problemen van zowel kinderen als ouders/verzorgers of leerkrachten. De contactpersoon heeft de volgende taken:
• het aanhoren van problemen en advies geven zonder partij te kiezen;
• doorverwijzen naar het bestuur als een probleem op school niet opgelost kan worden met de leerkracht en/of de directie;
• op een vertrouwelijke manier richting geven aan het oplossen van problemen en u de weg wijzen in het proces;
Ook leerlingen kunnen met hun probleem naar de contactpersoon gaan. De contactpersoon helpt de leerling bij het oplossen van het probleem. Een leerling kan naar de contactpersoon gaan als hij een probleem heeft met de leerkracht, met de ouders of met andere kinderen.De contactpersoon luistert in eerste instantie vooral naar het kind. Uiteraard is dit gesprek vertrouwelijk. Vervolgens wordt samen met de leerling gezocht naar een passende oplossing. Soms is het nodig om contact op te nemen met de ouders. Dit wordt vooraf besproken met het kind.
De contactpersoon op de Trekvogel is Susanne van Arnhem. Zij is op maandag en donderdag aanwezig. Het is ook mogelijk om haar te mailen op susannevanarnhem@stichtingrobijn.nl.
De anti-pestcoördinator
Voor pestproblemen hebben we een speciale anti-pestcoördinator. Dit is Nathalie Tiehuis. Samen met Simba, haar hond, zijn zij het Anti-pestteam. Zij is bereikbaar via nathalietiehuis@stichtingrobijn.nl. Anonieme klachten kunnen niet worden behandeld.
Vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk van de school en Stichting Robijn. Deze vertrouwenspersoon is door het bestuur van Robijn benoemd. Als er een probleem is dat op school en binnen het bestuur niet kan worden opgelost, dan kun je met jouw klacht naar de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon begeleidt jou bij een verder procedure. Zij bemiddelt, adviseert, steunt, onderzoekt en verwijst. Als de klager besluit een officiële klacht in te dienen, helpt de vertrouwenspersoon daarbij als dat nodig is. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en garandeert absolute vertrouwelijkheid.
Als je een misstand vermoedt op onze school of binnen Stichting Robijn, dan kun je dat melden bij het bestuur van Stichting Robijn, de Raad van Toezicht (als de misstand het bestuur betreft) of de vertrouwenspersoon integriteit. Het gaat hierbij om een op redelijke gronden vermoeden van een misstand bij Robijn, waarbij een maatschappelijk belang in het geding is. Op de website van Stichting Robijn staat de volledige tekst van de klokkenluidersregeling.
Onze externe vertrouwenspersoon en vertrouwenspersoon integriteit is:
Mevrouw Bernadette Hes-Boots
telefoon: 06-25538458
e-mail: info@in-b-tweenadvies.nl
website: www.in-b-tweenadvies.nlLandelijke Klachtencommissie onderwijs
Landelijke Klachtencommssie Onderwijs (LKC)
De school is voor de behandeling van klachten tevens aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: “de Landelijke Klachtencommissie onderwijs (LKC)”. De LKC onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. Vervolgens brengt zij advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing. Een klacht kan bij het schoolbestuur of rechtstreeks schriftelijk bij de LKC worden ingediend. De externe vertrouwenspersoon kan daarbij behulpzaam zijn als dat wenselijk is.