Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Obs 't Jok werkt met kansrijk gecombineerde groepen. In de onderbouw groep 1/2/3, in de middenbouw groep 4/5 en in de bovenbouw groep 6/7/8. In de onderbouw is gekozen voor een combinatie van de groepen 1/2/3. Dit om de overgang van het ontdekkend leren naar de schoolse vaardigheden soepel te laten verlopen. Elk kind krijgt het aanbod dat bij hem past op gebied van aanvankelijk lezen en rekenen met ruimte én mogelijkheden voor spel en beweging.
Elke groep heeft een vaste leerkracht. De school heeft een onderwijsassistent die daar waar nodig ingezet worden. Per schooljaar kan de behoefte anders zijn en daarmee de inzet van de onderwijsassistent. In de gecombineerde groep wordt gewerkt met verbonden instructies, waarna kinderen op eigen niveau de lesstof kunnen verwerken, op papier en vanaf groep 4 op een eigen tablet. Dit houdt in dat aan 2 of 3 jaargroepen eenzelfde startinstructie kan worden gegeven, die zich vervolgens verfijnt in specifieke instructie op de verschillende niveaus.
Zie de toelichting bij leerjaar 3 t/m 8.
Hoeveel tijd er per week aan de diverse vakken wordt besteed, wordt doelgericht afgestemd op de combinatiegroep. De organisatie binnen een drie/ twee-klassige combinatiegroep is van een andere orde dan de organisatie binnen één jaargroep. Daarnaast kan het voorkomen dat een vak voor de ene groep een andere inspanning vraagt dan voor een andere groep. Ook op individueel niveau kan dit een rol spelen. Binnen het opbrengstgericht werken bekijkt de leerkracht samen met het Sociaal Pedagogisch Kwaliteitsteam wat nodig is voor een groep, een groepje of een individuele leerling. Door te werken met onderbouwde groepsplannen en individuele handelingsplannen wordt onderwijs op maat gegeven. Middels zorgvuldig evalueren kunnen de plannen bijgesteld worden en de onderwijstijd voor een bepaald vak aangepast. Het is de leerkracht die dit uiteindelijk in een weekplanning verwerkt.
Het schoolondersteuningsprofiel is voor obs 't Jok een beschrijving van passend onderwijs geworden dat al van oudsher plaatsvindt. De Friese eilanden hebben al jaren passend onderwijs. Op obs 't Jok is dit niet anders. In elke groep zijn één of meerdere leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften die of geïndiceerd zijn of waarvan onderzoek aantoont dat zij aangepast onderwijs nodig hebben. In de loop der jaren heeft passend onderwijs een plek gekregen binnen het onderwijs op onze school. Met hulp van onderwijsassistentes, ambulante begeleiding, inzet van PGB's en eigen opgebouwde expertise weten we elk jaar weer zorg te dragen voor onderwijs op maat opdat geen enkele leerling naar de wal hoeft.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.