Kindcentrum De Wijde Blik

Augustinushof 59 1216 LD Hilversum

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Wijde Blik
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Wijde Blik

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kindcentrum De Wijde Blik heeft gekozen voor de IEP Eindtoets (per 2023/2024: IEP Doorstroomtoets). De behaalde eindscores zijn conform de verwachtingen die wij van onze leerlingen hebben. Daarnaast liggen de opbrengsten van de eindtoets de afgelopen jaren boven de door de inspectie gestelde norm en rond het landelijk gemiddelde. We zijn trots op deze resultaten!

Kindcentrum De Wijde Blik streeft ernaar om het maximaal haalbare niveau naar boven te halen, passend bij hun persoonlijke capaciteiten en ontwikkelingen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem (Leerling in Beeld). De resultaten van deze toetsen worden ingevoerd in het LOVS en doorgezet naar ons volgsysteem ParnasSys.

De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde toetskalender en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Ouders worden tijdens de oudergesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets (IEP). Ouders krijgen in dat jaar ook het definitieve VO-advies. Dit advies is leidend voor de VO schoolkeuze.

Referentieniveaus:

Wat zijn de referentieniveaus voor taal en rekenen:

Een meer opbrengstgerichte manier van werken, kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de taal- en rekenprestaties. Daarom zijn referentieniveaus voor taal en rekenen ingevoerd, zowel in het primair, voortgezet als middelbaar beroepsonderwijs. Met behulp van de referentieniveaus voor taal en rekenen kunnen scholen invulling geven aan deze manier van werken. De referentieniveaus beschrijven wat een leerling op een bepaald moment in zijn schoolloopbaan op het gebied van taal en rekenen moet beheersen.

Hierdoor kunnen scholen individuele prestaties van leerlingen in kaart brengen. Doordat het niveau van de leerling in elke fase van de opleiding gevolgd wordt, bevorderen de referentieniveaus bovendien een soepelere aansluiting tussen primair en voortgezet onderwijs en verder.

Voor het primair onderwijs worden twee beheersingsniveaus onderscheiden:

  • Niveau 1F: fundamenteel niveau, geeft aan waar leerlingen op een bepaald niveau aan moeten voldoen.
  • Niveau 1S: hoger streefniveau, geeft aan waar een leerling die meer kan, naar toe kan werken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kindcentrum De Wijde Blik geeft een schooladvies op basis van het leerlingvolgsysteem en de ontwikkeling en resultaten van een leerling in groep 1 t/m 8. In het schooladvies houden we ook rekening met werkhouding, motivatie en huiswerkattitude.

In overleg met collega's, de intern begeleider en de directie van de school bepalen wij welk type of niveau van Voorgezet Onderwijs het best past bij een leerling. Het advies wordt in januari/februari gegeven. We willen ervoor zorgen, dat onze leerlingen soepel instromen in het voortgezet onderwijs, dat bij hen past. Wij hechten daarom veel waarde aan de warme overdracht met de ontvangende VO-scholen. De volgende stappen nemen wij hiervoor:

  • We hanteren een vastgestelde procedure voor advisering.
  • We hebben systematisch overleg met de mentoren van de VO-scholen.
  • We verzorgen/bewerkstelligen een warme overdracht van onze leerlingen.
  • Zicht hebben op wat het VO verwacht van onze leerlingen.
  • We maken ons onderwijsaanbod passend voor een optimale voorbereiding op het VO.
  • We reflecteren jaarlijks op onze definitieve adviezen (tot 3 jaar op het VO).

Van veel scholen uit het Voorgezet Onderwijs krijgen we, zelfs jaren later nog, gegevens (rapporten) hoe de leerlingen zich in het VO ontwikkelen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Wijde Blik vindt naast de cognitieve ontwikkeling de sociale ontwikkeling belangrijk. Wij willen dat kinderen leren vertrouwen te hebben in zichzelf, in elkaar en in volwassenen. Ze moeten leren samenwerken en leren omgaan met emoties van zichzelf en die van anderen. Wij willen de leerlingen leren functioneren in een groep, leren reflecteren en communiceren en leren feedback geven en ontvangen. Het ontwikkelen van deze vaardigheden kan alleen in een veilige omgeving van wederzijds vertrouwen en respect.

Kindcentrum De Wijde Blik is een school waar leerlingen:

  • Zich geborgen en veilig voelen
  • Gerespecteerd worden om wie zij zijn en anderen met respect behandelen
  • Een goede band hebben met de leerkrachten
  • Waar leerlingen op hun eigen mogelijkheden vertrouwen en durven fouten te maken
  • Leren zelfstandig te werken en te leren
  • Leren samenwerken en samen leren
  • Leren omgaan met hun eigen gevoelens en die van anderen
  • Zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen handelen
  • Feedback kunnen geven en ontvangen
  • Vrijheid geboden wordt, binnen duidelijke grenzen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Welbevinden
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school


Themaonderzoek naar kwaliteitsverbetering en leerlingpopulatie (februari 2021)

De inspecteur heeft met de directie en IB een gesprek gevoerd in het kader van het themaonderzoek naar kwaliteitsverbetering en de leerlingpopulatie. Het doel van dit gesprek was om meer inzicht te krijgen op de keuze en uitwerking van belangrijke thema’s voor kwaliteitsverbetering. Ook wilde de onderwijsinspectie meer inzicht krijgen in de school, de verbeterplannen, de ontwikkeling van de school en de leerlingpopulatie.

De inspecteur is uitermate tevreden over de ontwikkeling van de school en de daarbij gemaakte keuzes. Zij heeft er alle vertrouwen in dat we op de goede weg zijn. De school is aan het bouwen en maakt daarbij de juiste keuzes voor de korte en de lange termijn. We hebben goed inzicht in ons onderwijs, de verbeteringen die nodig zijn en onze populatie. Ook hebben we een aantal goede tips mogen ontvangen waar we zeker mee aan de slag zullen gaan. O.a. ons woordenschatonderwijs verdient nog meer aandacht.

Interne audit - Didactisch handelen en Veiligheid/Schoolklimaat (februari 2022)

Februari 2022 was er een interne audit op Kindcentrum De Wijde Blik. Er werd gekeken naar het didactisch handelen (instructievaardigheden) en de veiligheid/het schoolklimaat bij ons op school. We hebben prachtige feedback gekregen. De commissie was erg enthousiast over onze school en de ontwikkeling van de afgelopen jaren. Slotconclusie was:

Het auditteam wil Kindcentrum De Wijde Blik complimenteren met de positieve ontwikkelingen van de afgelopen 2,5 jaar. Er is met veel enthousiasme en betrokkenheid gewerkt aan de invoering van EDI en de implementatie van de Kanjertraining. We voelen een hecht team dat met urgentie en focus aan de verschillende doelen heeft gewerkt en terecht trots is op de resultaten. Er heest een professionele cultuur waarin er regelmatig sprake is onderwijsinhoudelijke gesprekken.

Terug naar boven