De Nieuwe Draai

Oosterweg 49 1706 BT Heerhugowaard

Op De Nieuwe Draai ontwikkel je jezelf, in relatie met de ander en de wereld om je heen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Nieuwe Draai maakt gebruik van de IEP eindtoets. In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets door de doorstroomtoets vervangen. De schoolweging van De Nieuwe Draai is 27.68

Doorstroomtoets IEP gemiddelde score is 81,5. Hiermee voldoen we aan de inspectienorm 2023-2024.

Gezien de schoolweging van De Nieuwe Draai is de signaalwaarde die de inspectie gesteld heeft 47,6 op 1S/2F. De score in 2023-2024 lag op 50. Hiermee voldoen we aan de inspectienorm 2023-2024

Resultaten zijn opvraagbaar bij de locatie. In verband met het kleine aantal leerlingen en daarmee de herleidbaarheid publiceren kunnen we verder geen gegevens publiceren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Nieuwe Draai werken kinderen vanuit leer- en ontwikkelingslijnen. Alle doelstellingen die een kind in het basisonderwijs moet halen, komen hierin ruimschoots aan bod. Voor ieder kind maken we een vertaling op maat in de vorm van een kindontwikkelplan. Dit betekent dat wij per vakgebied aangeven hoe het kind de doelstelling gaat halen. We maken hierbij verschil in leertijd, leermiddelen en leertempo. Het ene kind leert het liefst keertafels digitaal, het andere kind met behulp van een beweegspel. Dat kan op De Nieuwe Draai. Onze werkwijze houdt in dat een kind dat rekenen lastig vindt, een passend aanbod krijgt. Hetzelfde geldt voor het kind dat juist behoefte heeft aan meer uitdaging. Er is geen klassikaal aanbod voor het ‘gemiddelde kind’ en er zijn geen speciale ‘hulpgroepjes’. Omdat we ons leeraanbod passend maken voor ieder kind, zijn deze simpelweg overbodig. Een kind kan hierdoor wel tijdelijk een plekje in een trainingsgroep krijgen, in een korte periode wordt een vaardigheid getraind zoals bijvoorbeeld een specifieke spellingscategorie, een rekenstrategie of het zelfbeeld. In het kindontwikkelplan leggen we ook vast hoe we de doelen meten. Deze toetsen we gepersonaliseerd. Dit doen we door het afnemen van toetsen en observaties, maar ook door gesprekken te voeren met je kind en jou. Zo brengen we persoonlijke groei in beeld en vergelijken we kinderen vooral met zichzelf. Het kindontwikkelplan wordt vertaald naar een week- en dagplanning. Zodat je kind precies weet waar hij of zij iedere dag gaat werken om de leerdoelen te halen. In schooljaar 2024-2025 zal het digitale middel MijnLeerlijn de professionals hierin ondersteunen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na domein 9-12, regulier gezien 'na groep 8', maakt een kind de overstap naar het voortgezet onderwijs (hierna het VO). De voorbereiding op deze overstap bestaat uit een aantal fases. Het kind, zijn familie en de mentor trekken samen op zodat het kind een passende en fijne overstap van De Nieuwe Draai naar het VO kan maken.  

Fase 0 Vanaf het moment dat een kind in domein 9-12 zit, kan bijvoorbeeld tijdens reguliere voortgangsgesprekken, het onderwerp VO op tafel komen. Op een vrijblijvende en oriënteerde manier. Denk bijvoorbeeld aan een gespreksonderwerp over verschillende VO-scholen of aan een vergelijk met een VO-niveau, de huidige rekenresultaten of vaardigheden van een kind. 

Fase 1 In het laatste voortgangsgesprek dat een kind, familie en de mentor in 'leerjaar 7' hebben, is ook het VO onderwerp van gesprek. Welke gedachten leven er bijvoorbeeld qua scholen, de vaardigheden (doorzetten, plannen, werkhouding, …), motivatie zien we? Wat is globaal een niveaurichting waaraan we denken op basis van bovenstaande en de resultaten? 

Fase 2 In de nieuwsbrief van oktober worden families geïnformeerd over de weg naar het VO (zie fases hieronder) en gewezen op het feit dat er in het najaar en voorjaar verschillende momenten zijn waarop VO-scholen de kans bieden om kennis te maken. Ook worden families gewezen op de inschrijfweek, het feit dat zij hun kind inschrijven op een VO-school en de VO-school bij ons het VO-advies zal opvragen. 

Fase 3 In het eerste reguliere voortgangsgesprek dat een kind uit groep 8 (hierna zoals we hem/haar op De Nieuwe Draai noemen: schoolverlater) heeft, is wederom aandacht voor het VO-advies. Ditmaal wordt het oriëntatie-advies ook genoteerd in het gespreksverslag. 

Fase 4 Het kind (behoudens wettelijke uitzonderingen) maakt in februari de IEP doorstroomtoets volgens de afnamerichtlijnen. In maart volgt vanuit IEP de uitslag. Het kind krijgt deze uitslag, in de vorm van een IEP-overzichtskaart, mee naar huis. Indien de uitslag past bij het eerder gegeven advies, dan verandert er niets. Indien de uitslag een theoretischer advies geeft (in de volksmond wordt ook wel 'hoger' gezegd), dan wordt het advies door De Nieuwe Draai heroverwogen. Hierover vindt afstemming met het kind en zijn/haar familie plaats.  

Fase 5 De Nieuwe Draai zorgt voor een warme overdracht naar de nieuwe VO-school van het kind. Hiervoor wordt in onze regio de Centrale Warme Overdracht georganiseerd.     

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van de vragenlijst uit Vensters PO. Deze vragenlijst wordt ingevuld door leerlingen uit groep 7 en 8 (zie rapportage mei 2023). Daarnaast maken wij gebruik van de module hoofd-hart-handen van IEP. Deze wordt vanaf domein 6-9 minimaal eens per jaar afgenomen.

In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van KIJK. In dit systeem wordt naast de ontwikkeling op het gebied van rekenen, taal en motoriek ook de sociaal emotionele ontwikkeling gevolgd.   Leerkrachten vergelijken de informatie uit hun observaties, het leerlingvolgsysteem en de observaties gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling met de verwachte ontwikkeling. Deze vergelijking maakt het mogelijk het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren, analyseren leerkrachten waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijk verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepalen zij wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen. Dit gebeurt volgens het cyclisch en handelingsgericht werken. Het cyclisch handelingsgericht werken wordt toegelicht in hoofdstuk 3.1.1. van ons zorgplan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zie onze 8 uitgangspunten

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 13 juli 2023 heeft het onderzoek plaatsgevonden naar de onderwijskwaliteit op De Nieuwe Draai. Er is daarbij gekeken naar de inhoud van de basisvakken, hoe deze aangeboden worden, hoe we de kinderen volgen, welke doelen we stellen en hoe we deze doelen behalen. We schrijven deze reactie nadat het oordeel zeer zwak is gevallen.  

In deze reactie schetsen wij ons perspectief, onze zienswijze, hiervoor gebruiken we de metafoor van ‘een huis bouwen’: Het fundament staat (visie), er is veel ambitie (op De Nieuwe Draai weten we hoe het huis eruit komt te zien), mensen komen graag in het huis (de veiligheid is beoordeeld met het hoogst haalbare: voldoende).  

De leerstappen die kinderen moeten maken in de vakgebieden Nederlands, rekenen, wereldoriëntatie en burgerschap zijn nog onvoldoende inzichtelijk vooruit gepland en we toetsen (meten) niet goed genoeg. Dat wij voornamelijk ‘merken’ in de dagelijkse observaties en minimaal twee keer per jaar toetsen (IEP) wordt niet als voldoende beoordeeld. Een stevige conclusie. Niet zozeer vanwege de inhoudelijke feedback, want die is voor ons niet nieuw. We zijn al bezig met het concreter maken van het ontwikkelaanbod en het verder vooruit plannen. Dat zullen we in het belang van de kinderen ook zeker blijven doen.   Wat wel pijn doet is het negatieve oordeel. Er is een stevig onderzoeksrapport verschenen. Stevig op inhoud is fijn. Dat is alleen maar helpend. Het stevige oordeel maakt ons verdrietig. Want op De Nieuwe Draai werken, aldus de inspectie “Mensen met passie die een droom najagen.”   Wat we vervelend vinden, is dat we anders beoordeeld worden. Waar op andere scholen de opbrengsten zeer zwaar meewegen, worden ze bij ons als nieuwe school niet meegerekend. En dat, terwijl ze juist goed zijn. De eindopbrengsten en de tussenopbrengsten. Zo voelen de andere te beoordelen punten ons dubbel aangerekend te worden.  

We beseffen ons dat met dit rapport - en laten we de metafoor van het huis weer aanhalen – de onderwijsinspectie van het gehele huis dat De Nieuwe Draai is, alleen de bovenverdieping heeft beoordeeld. Daarmee willen we zeker de feedback niet bagatelliseren, maar wel in het juiste perspectief plaatsen.   We nemen de herstelopdracht aan. We gaan samen kijken hoe we het voor de kinderen nóg beter kunnen doen en dat op zo’n manier kunnen presenteren dat de inspectie die inspecteert vanuit wereld A ook snapt en positief beoordeelt wat we in deze nieuwe wereld (wereld B) betekenen voor onze kinderen. We hebben en behouden hierbij alle ondersteuning en support van het College van Bestuur.  

Terug naar boven