Kindcentrum St. Jozef

Emmastraat 1 5089 NL Haghorst

Schoolfoto van Kindcentrum St. Jozef

Het team

Toelichting van de school

Personeel

Groep 1/2/3:Juf Lea en Juf Daisy

Groep 4/5: Juf Lieke en Juf Michelle

Groep 6/7/8: Meester Marcel

Ondersteuning: Juf Pleun en Juf Kim Spitters

Intern begeleider: Juf Kim van Oirschot

Directeur: Joep van den Hout

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging binnen het onderwijs
Bij ziekte van de meester of juf komt er in principe een invalkracht. Wanneer er geen invalkracht beschikbaar is, zoeken we intern naar een oplossing. We streven er naar om geen kinderen naar huis te sturen. In uiterste noodgevallen kan het voorkomen dat een groep naar huis wordt gestuurd. Ouders worden hierover, zo mogelijk, een dag van tevoren over geïnformeerd.

Vervanging binnen de opvang
Bij verlof van de medewerkers zorgen wij er voor dat er voor de kinderen een vast en voor hen vertrouwd gezicht aanwezig is.
Invalkrachten zijn zoveel mogelijk gekoppeld aan ten hoogste twee vestigingen zodat ook zij voor de kinderen een vertrouwde medewerker worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De tijden per vakgebied zijn richtlijnen. Deze tijden worden altijd afgestemd op wat de leerlingen nodig hebben.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De tijden per vakgebied zijn richtlijnen. Deze tijden worden altijd afgestemd op wat de leerlingen nodig hebben.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kindcentrum St. Jozef is een kleinschalige dorpsschool (70 leerlingen) die de afgelopen jaren te maken heeft gehad met krimp. Op dit moment heeft school een stabiele groei in populatie. Gemeten naar de eigen dorpspopulatie zou de Sint Jozef een populatie hebben wat representatief is voor een dorpsschool. Maar daarnaast heeft de St. Jozef een aanzuigende werking voor kinderen buiten het dorp die extra zorg en aandacht nodig hebben en die of op andere scholen moeilijker terecht kunnen, of waarvan de ouders kiezen voor de Sint Jozef vanwege het feite dat het een kleine school is met kleine groepen en expertise voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften.

De school heeft op dit moment 3 groepen. Dit kunnen verschillende combinaties zijn: 1-2-3, 4-5 en 6-7-8. Het streven is om zoveel mogelijk te werken vanuit de onderwijsbehoeften van de leerling en hier het onderwijs op af te stemmen. Ieder kind is uniek. Binnen kindcentrum St. Jozef is het onze uitdaging om ieder individu het aanbod te geven, dat nodig om zowel alleen als in de groep zich te ontwikkelen. Door de komst van leerkrachtondersteuners is dit meer mogelijk.

Kindcentrum St. Jozef heeft een betrokken team. Alle leerkrachten voelen zich gezamenlijk verantwoordelijk voor alle kinderen. Iedereen ziet elkaar. Er zijn korte lijnen in het team en het vertrouwen in elkaar is groot. Leerlingen worden bij hun eigen ontwikkeling betrokken, door het voeren van kindgesprekken over de te behalen doelen. Het onderwijs moet aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van iedere leerling. Deze leerlingen ontvangen onderwijs op maat middels het model van handelingsgericht werken. De ontwikkeling van deze leerlingen wordt planmatig vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP). In het kader van adaptief en passend onderwijs is het aantal (ondersteuning) leerlingen dat binnen het regulier onderwijs begeleid wordt de laatste jaren flink gestegen. Kindcentrum St. Jozef heeft zich de afgelopen jaren dan ook verdiept om de basisondersteuning van de school sterk te maken. Op het gebied van rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling heeft de school extra ondersteuning aangevraagd d.m.v. de cursussen. Leerkrachten kunnen een aanpassend aanbod creëren voor iedere leerling en dit vastleggen in een OPP in samenwerking met ouders en leerlingen. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor het systeem van de interne begeleiding van de school. De ondersteuning is niet alleen gericht op de hulpvragen van een kind, ook vaardigheden van de leerkracht staan hierbij centraal. Het is belangrijk dat alle betrokkenen zich blijven ontwikkelen. Ondanks de wil en de sterke basisondersteuning op kindcentrum St. Jozef zijn er grenzen verbonden aan het op maat bedienen van de leerlingen. Wanneer een leerling weinig aansluiting heeft binnen zijn groep qua leerstof kan er gekozen worden om groep doorbrekend te werken

Er is een nauwe samenwerking met onderwijs en opvang. Etuda Opvang regelt VSO en BSO. De intern begeleider (IB-er) volgt de ontwikkeling van het kind van 0-13 jaar. Overdracht van de opvang naar onderwijs wordt gedaan in een overdrachtsgesprek met ouders, pedagogisch medewerker en leerkracht. Doordat de IB-er ook in beeld is bij de opvang kan het signaleren van extra ondersteuning op een jonge leeftijd al passend gemaakt worden. De begeleiding van een kind kan al starten bij de opvang en d.m.v. de warme overdracht door lopen in de basisschool.

De hoeveelheid aandacht/handen in de klas:

Kindcentrum St. Jozef heeft kleine groepen van ongeveer 23 leerlingen. Wanneer de leerlingen in een 3-combinatie groep zitten, is er extra ondersteuning van een leraar ondersteuner aanwezig in de groep. Er zijn twee leraar ondersteuners werkzaam binnen kindcentrum St. Jozef. Zeer moeilijk lerende leerlingen krijgen veel extra instructie binnen de groep naast begeleid werken. Deze extra begeleiding vindt plaats door de leraar ondersteuner in overleg met de leerkracht. Voor leerlingen met extreme leesproblemen of achterstanden is er twee dagen per week een RT-er beschikbaar voor het begeleiden van leerlingen buiten de groep. Dit om de frequentie van herhaling en oefening te borgen en de leerlingen te begeleiden op ondersteuningsniveau 3. Kindcentrum St. Jozef verzorgt gedeeltelijk methode gestuurd onderwijs. De leerkracht geeft een basisinstructie, passend bij het doel van de les, en vanuit hier gaat iedere leerling op zijn of haar niveau aan de slag met de verwerking. Er zijn enkele leerlingen die werken met een andere methoden. Zij hebben vaak een eigen leerlijn (OPP). Een OPP wordt opgesteld door de leerkracht en IB-er in samenwerking met ouders en leerling. Om de leerlingen te bedienen op hun onderwijsbehoeften kan er gekozen worden voor een andere methode of aanpak door de leerkracht. Binnen kindcentrum St. Jozef is hier de mogelijkheid voor. Zo kunnen er leerlingen werken met verschillende methoden of middelen (zoals het werken met de Ipad of werkboek) om hun doelen te behalen. Dit gaat altijd in overleg met ouders, leerling, leerkracht en IB-er en eventueel de BPO-er.

Doordat de school hoofdzakelijk beschikt over kleine groepen is er veel aandacht voor de individuele leerling. Van iedere leerling is een kindkaart gemaakt met daarop de ondersteuningsbehoeften en leerstijl van iedere leerling en eventueel specifieke doelen betreffende bij deze leerling. Twee maal per schooljaar wordt deze kindkaart geëvalueerd en bijgewerkt. De leerlingen worden betrokken bij het maken van deze kindkaart d.m.v. kindgesprekken (ook twee maal per schooljaar). 

De groepsgrootte op de St. Jozef is niet zozeer een keuze, maar hangt samen met omstandigheden waar een zeer kleine school mee te maken heeft (toevallige fluctuaties in de instroom). Hierdoor kan de groepsgrootte en daarmee ook de voordelen die samenhangen met het hebben van kleine groepen, heel kwetsbaar zijn. De school kiest ervoor om klasse doorbrekend te werken om zo de leerlingen te kunnen bedienen op zijn of haar niveau. Ook werken de meeste leerlingen via de IPad wat een adaptief onderwijsprogramma aanbiedt.

Elk schooljaar zijn er op de St. Jozef een aantal stagiaires vanuit de opleiding PABO en onderwijsassistent. Zij kunnen ook voor extra ondersteuning worden ingezet.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanuit het koersplan van het Samenwerkingsverband Plein 013 zijn besturen tot overeenstemming gekomen om zoveel mogelijk thuisnabij onderwijs te creëren binnen de wijk/dorp waarin de kinderen opgroeien. Dit maakt dat er binnen de wijken en dorpen een gezamenlijke verantwoordelijkheid ligt om samen een passend netwerk te creëren middels integrale verbindingen tussen onderwijs, zorg SMW en Toegang waarbij het belangrijk is dat men elkaar weet te vinden. Het gaat hierbij om het gebruik maken en versterken van elkaars expertise. Inhoudelijke uitwerking dient door iedere buurt specifiek bereikt worden, waarbij scholen vanuit hun eigen ondersteuningsplannen gaan toewerken naar een gezamenlijks buurtondersteuningsplan.

De werkzaamheden van de BPO- er (begeleider passend onderwijs) Hilvarenbeek worden verricht binnen de 6 scholen van Stichting Etuda en Opmaat school OBS de Driehoek in Hilvarenbeek. De scholen binnen Stichting Etuda zijn: De Doelakkers en Starrebos in Hilvarenbeek, Torenlei in Esbeek, De Jozef in Haghorst, De Vlinderakker in Biest-Houthakker en de Willibordus in Diessen. De scholen allemaal als onderdeel van een Kindcentrum, bieden onderwijs en ondersteuning aan kinderen in de basisschoolleeftijd en bereiden kinderen voor op het vervolgonderwijs.

Op de schoollocatie werkt een team van directeur, IB-er/KC-er (s) leraren, onderwijsondersteuners en pedagogisch medewerkers. De BPO-er is onder verantwoordelijkheid van de besturen belast met het leveren van een bijdrage aan o.a. realiseren thuisnabij onderwijs/passend onderwijs binnen de wijk. Een belangrijk orgaan is hierbij het IHDGH overleg waarin directeuren, IB-ers/KC-ers, bestuurders en vast contactpersoon van de gemeente deelnemen.

Ambitie IHDGH Hilvarenbeek: Elk kind kan zich ontwikkelen in een omgeving dat optimaal is ingericht vanuit de ontwikkelbehoefte van het kind. Kan worden vertaald naar de drie centrale vragen: 1. Hoe is het welbevinden van de leerling? 2. Is er ontwikkeling en groei zichtbaar bij de leerling? 3. Kan de school de ondersteuning bieden?

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Aanbod voor het jonge kind

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Kinderopvang en Voorschoolse educatie (VE) / peuteropvang. Er is een nauwe samenwerking tussen opvang en onderwijs, samen werken we aan een doorgaande lijn 0-13 jaar. Het aanbod voor het jonge kind organiseren we zelf. Volgens de visie van Etuda zijn de kinderen het meest gebaat bij een geïntegreerde opvoeding en ontwikkeling in de leeftijd van 0 tot 13 jaar. Het doel van de integratie tussen opvang en onderwijs is om elk kind het maatwerk te bieden dat het nodig heeft om zijn talenten en kansen zo goed mogelijk te ontwikkelen, gericht op een goede positieve basis voor zijn/haar eigen toekomst. Het team van opvang en onderwijs van Kindcentrum St. Jozef begeleidt vanuit één pedagogische en didactische visie de kinderen van het centrum. In dit hoofdstuk werken we de uitgangspunten, de doelstelling en de inhoud van ons pedagogisch en onderwijskundig beleid uit voor de kinderen van 0 tot 13 jaar.

Pedagogisch locatiebeleid

In deze paragraaf hebben we een samenvatting van ons pedagogisch beleid en VE-werkplan opgenomen. Conform wetgeving worden beide plannen daar waar nodig voortdurend geactualiseerd. Uitgangspunten. In de eerste jaren van het leven van kinderen vormt zich de basis van hun ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Wij vinden het belangrijk om kinderen te helpen zelfvertrouwen te ontwikkelen en respect te hebben voor zichzelf, anderen en de natuur. We leren kinderen van jongs af aan te kijken naar de wereld om hen heen en laten ze zien hoe ze zich kunnen bewegen in onze maatschappij. Het is vanuit deze visie belangrijk dat we samen met ouders, de opvang en het onderwijs een doorgaande (leer)lijn bieden in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Op ons kindcentrum zorgen we voor een veilige basis, een plek waar kinderen van 0 – 13 jaar zich kunnen ontspannen en zichzelf kunnen zijn. De veilige omgeving nodigt kinderen uit om op onderzoek te gaan, zich te ontwikkelen en plezier te beleven. Onder begeleiding van de pedagogisch professionals leren jonge kinderen spelenderwijs. Pedagogisch professionals stimuleren interacties tussen kinderen onderling, bevorderen de betrokkenheid en zelfstandigheid van kinderen, stimuleren creativiteit, motorische ontwikkeling, spel- en taalontwikkeling. Individuele zorg, praten en uitleggen maar ook structuur en grenzen stellen horen daarbij.

Doelstelling opvang

Het bieden van verantwoorde kinderopvang hebben wij uitgewerkt in vier pedagogische doelen:


1. Emotionele veiligheid Met de kinderen gaan wij op een sensitieve en responsieve manier om. Daarbij tonen wij respect voor de autonomie van kinderen. Het stellen van grenzen aan het gedrag en het bieden van structuur legt een veilige basis, een “thuis” waar ze kunnen ontspannen en zichzelf mogen zijn. Kortom kinderen moeten zich prettig en geborgen voelen.

2. Zelfstandig functioneren Kinderen dagen wij spelenderwijs uit in de ontwikkeling van hun motorische, cognitieve en creatieve vaardigheden. Hun taalontwikkeling is daarbij essentieel om zich te leren uitdrukken en in hun sociale contacten met anderen. Wij willen kinderen in staat stellen om steeds zelfstandiger te functioneren in een veranderende omgeving. Respect voor het unieke van ieder kind is daarbij het uitgangspunt. We bieden mogelijkheden om kinderen zelfvertrouwen te laten ontwikkelen en een positief zelfbeeld te vormen.

3. Sociale competenties Kinderopvang is een sociaal gebeuren en voor kinderen een prima basis om spelenderwijs sociale kennis en sociale vaardigheden bij te brengen. Wij willen kinderen in staat stellen om steeds zelfstandiger relaties met anderen op te bouwen en te onderhouden.

4. Overdracht van normen en waarden Kinderen worden gestimuleerd om op een open manier kennis te maken met de algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving met het oog op een respectvolle omgang met anderen en een actieve participatie in de maatschappij.

VE-beleid

Middels Voorschoolse educatie (VE) stimuleren wij de ontwikkeling van kinderen. Belangrijk in het gehele VVE-beleid is samen met de ouders werken aan de ontwikkeling van hun kind. Reeds bij de intake bespreken we dit met ouders. Ouders worden tijdig geïnformeerd over de thema’s (themabrief) met daarin uitleg over het thema, woorden die worden gebruikt en de liedjes die worden gezongen. Het doel daarbij is dat ouders thuis met de kinderen de woordjes en liedjes kunnen oefenen en gebruiken als ze met hun kind praten over wat ze tijdens de peuteropvang hebben gedaan. Voor kinderen met een VE indicatie vanuit het consultatiebureau zit er een verplichte opbouw in het aantal dagdelen waarop de kinderen komen, namelijk:
2 jaar--2 dagdelen 2, 5 jaar-- 3 dagdelen 3 jaar -- 4 dagdelen

De pedagogische coach ondersteunt de professionals in het werken met VVE. Op onze locatie werken we voor kinderen vanaf 2 jaar met een VVE programma. De kinderen leren spelenderwijs. Het stimuleren van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid loopt als een rode draad door het programma van de dag evenals het ontwikkelingsgericht werken. Het VVE programma wordt op basis van een thema aangeboden. De thema's worden in overleg met school gemaakt en eventueel aangepast aan de doelgroep. Hierbij stimuleren wij de peuters in hun ontwikkeling op het gebied van taal, motoriek, rekenen en muziek. Door alle thema's en activiteiten wordt ook gericht gewerkt aan vier sociaal emotionele gebieden:
*zelfkennis
*zelfvertrouwen
*rekening houden met anderen
*samen spelen en werken

De kinderen worden spelenderwijs in contact gebracht met de school en wonen regelmatig activiteiten bij in de kleutergroep. Hiermee willen wij de kinderen een goede basis bieden voor de rest van hun leven en maken wij een soepele overgang naar de basisschool mogelijk.

Wenbeleid
Nieuwe kinderen krijgen de gelegenheid te wennen Voorafgaand aan de plaatsingsdatum kan uw kind 2 maal voor de duur van één dagdeel per keer komen wennen.

Overige informatie opvang

Uitgebreidere informatie over onze opvang (KDV en BSO) vindt u in ons pedagogische beleid op onze website.

Terug naar boven