Openbare Basisschool De Twa Fisken

Jongema 6 9001 LA Grou

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Twa Fisken
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Twa Fisken
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Twa Fisken
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Twa Fisken
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Twa Fisken

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Proloog heeft een protocol opgezet over hoe om te gaan bij verlof van leerkrachten.

Ziektevervanging

Eerste doel is om bij ziekte een bevoegde leerkracht in te zetten als vervanger:

  • De coördinator Vervangingspool zet een pooler in, of maakt een keuze uit de invallers die op de invallerslijst van Proloog staan of
  • Er wordt een zittende parttimer van de eigen school ingezet. Iedere school maakt voor het begin van het schooljaar een lijst met zittende parttimers die op bepaalde dagen extra willen en kunnen werken.


Als het niet mogelijk is om een bevoegde leerkracht in te zetten kan ervoor gekozen worden om de vervanging te laten doen door:

  • Onderwijsassistent
  • LIO-stagiaire (PABO-student in de laatste stageperiode voor afstuderen)
  • Eerste doel is om bij ziekte een bevoegde leerkracht in te zetten als vervanger

Eerste dag geen vervanging

De directeur zorgt altijd voor een oplossing zodat de kinderen niet naar huis worden gestuurd zonder dat de ouders een dag de tijd hebben gehad om een oplossing te vinden.

Oplossingen die kunnen worden toegepast;

  • IB-er voor de klas
  • Directeur voor de klas
  • Leerlingen verdelen over andere groepen

Tweede en volgende dag(en) geen vervanging; interne reorganisatie of kinderen naar huis

Directeur maakt de afweging of een interne reorganisatie mogelijk is of dat een groep kinderen thuis blijft. Randvoorwaarde daarbij is dat de IB'er of directeur in principe niet worden ingezet voor vervanging om essentiële taken in de school niet in gevaar te brengen. Per school wordt een afweging gemaakt of opvang mogelijk is;

  • Personeel alleen extra uren laten werken op basis van vrijwilligheid
  • Personeel eventueel naar een andere groep na overleg in het team
  • Verdelen van groepen zoveel mogelijk voorkomen

Om een groep naar huis te sturen, moet het volgende geregeld zijn;

  • Een rooster maken van groepen die naar huis worden gestuurd zodat niet steeds dezelfde groep thuis is. Dit betekent ook dat deels interne oplossingen gecombineerd moeten worden met het naar huis sturen van kinderen.
  • Een groep mag maximaal 1 tot 1,5 dag per week naar huis worden gestuurd.
  • Aan het stafbureau wordt doorgegeven welke groepen op welke dagen naar huis gaan.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Combinatiegroepen
Wij kiezen er heel bewust voor om met combinatiegroepen te werken. Hierdoor kunnen wij tegemoet komen aan verschillende niveaus binnen een groep en wordt personeel uitgedaagd samen over onderwijs na te denken. Uit onderzoek blijkt dat dit stimulerend werkt voor de kwaliteit van het onderwijs.

In het schooljaar 2024-2025 werken we met de volgende combinatiegroepen:

3 x een groep 1/2
2 x een groep 3/4
2 x een groep 5/6
3 x een groep 7/8

De leerkrachten werken in een team. Bijvoorbeeld 'team' groep 1/2. De teams gaan iedere week met elkaar in overleg als het gaat om het ontwerpen en organiseren ervan.

Sport
We werken op onze school met een vakdocent voor gymnastiek. Al onze leerlingen krijgen twee keer per week gymnastiek van deze vakdocent.
Ook werken we beleidsmatig samen met BV sport in de vorm van een buurtsportcoach. Deze buurtsportcoach ondersteunt ons bij vragen die sport gerelateerd zijn en legt verbindingen met verenigingen in het dorp om onze leerlingen te stimuleren in sport. 

Cultuur
Wij werken samen met KunstKade. KunstKade is een aanbieder van kunst en cultuur. Alle leerlingen van onze school maken ieder schooljaar minimaal twee keer gebruik van een aanbod waar meestal een activiteit buiten de school aan is gekoppeld.
Daarnaast is er vanuit KunstKade een cultuurcoach gekoppeld aan onze school. De cultuurcoach kan door leerkrachten ingezet worden in het meedenken en uitvoeren van activiteiten op het gebied van cultuur en kunst.
We hebben binnen ons team een afgestuurde ICC-er (interne cultuurcoach). 

ICT
Onze school werkt met een ICT-er die verantwoordelijk is voor zowel de facilitering van de leermiddelen als voor het enthousiasmeren van onderwijzend personeel op het gebied van ICT vaardigheid

Evenementen
Wij hebben op onze school een evenementencoördinator. Deze coördinator zorgt ervoor dat alle activiteiten en taken die niet direct te maken hebben met het geven van lessen in de groep worden georganiseerd. De coördinator zet de lijnen uit en geeft handvaten richting het team als het gaat om organisatie. Te denken valt aan het organiseren van het Sint-Piterfeest, de Kinderboekenweek en de Koningsspelen.

Reken- en taalcoördinator
Onze school beschikt over een taal- en rekencoördinator

Logopedist
Onze school beschikt over een afgestuurd logopedist.

Gedrag
We hebben in onze school een gedragsspecialist.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de tabel staan de diverse vakgebieden.

We werken n de kleutergroepen met een planbord. in de groepen 3, 4 en deels 5 werken we met dagtaken en in de groepen (5), 6, 7 en 8 met weektaken. Kinderen leren op deze manier zelf te plannen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

1.         De visie op het jonge kind wordt herijkt met als doel het spelend leren te stimuleren.

2.         De ondersteuningsstructuur van De Twa Fisken is helder voor al het onderwijzend personeel en is geborgd in een zorgplan.

3. A.     De leraren stemmen de instructie(s) doelgericht af op de onderwijsbehoeften van de groep(en) en de individuele leerlingen.    

    B.     Het leerstofaanbod op De Twa Fisken is afgestemd op verschillen in de groep.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We hebben op onze school intensief contact met Stichting Kinderopvang Friesland (SKF). De SKF heeft binnen Grou twee locaties. Eén in hetzelfde gebouw waarin onze school ook is gehuisvest en één in de dorpskern (locatie Friesmastate).

Hoe ziet onze samenwerking er op dit moment uit?

We plannen gezamenlijke activiteiten en thema's
School en SKF plannen voor een periode van jaar welke thema's er tegelijkertijd worden aangeboden. 
Op deze manier worden de kinderen zowel op school als bij de speelleergroep meegenomen in het gekozen thema met daar aan gekoppeld ook dezelfde leerdoelen op eigen niveau. Dit werkt stimulerend in de ontwikkeling van het kind.

Daarnaast lenen bepaalde thema's zich voor extra activiteiten;

- Gezamenlijke peuter/kleuter gymnastieklessen
- Gezamenlijke peuter/kleuter muzieklessen
- Stimuleren taalontwikkeling door oudere leerlingen van onze school voor te laten lezen bij de peuters van de SKF
- Opening van thema's zoals de Kinderboekenweek
- Oefenen voor Sint Maarten door bij elkaar op bezoek te gaan met de lampionnen
- Voorlezen directeur bij de Peuters
- Afsluiting van gezamenlijke thema's 

We stemmen binnen- en buitenschools spelen, leren en ontwikkelen op elkaar af
Binnen de subsidie Kansen voor Kinderen bieden wij onze leerlingen actief een aanbod aan waar gebruik van gemaakt wordt tijdens de naschoolse opvang.

We stemmen de wijze waarop we met ouders omgaan op elkaar af
We hebben afspraken omtrent de wijze van doorverwijzing peuter-kleuter en de daarbij ontstane verwachtingen bij ouders.
Ouderbetrokkenheid van zowel de peuters als kleuters van onze school wordt gestimuleerd bij het afsluiten van thema's en activiteiten omtrent Sint Piter, kerst en opening/sluiting Kinderboekenweek. 

Er is periodiek overleg tussen medewerkers van zowel de SKF als de onderbouw leerkrachten van onze school
Ieder kwartaal is er een overleg tussen de onderbouwcoördinator en de adjunct van de kinderopvang om de gestelde doelen te waarborgen.

Er is doorgaande lijn van 0-12 jaar
Dit punt is ontwikkeling op vooral het pedagogisch handelen.
Er is een warme overdracht van peuter - kleuter. Dit houdt in dat met toestemming van ouders informatie wordt uitgewisseld waar het kind dat de overstap maakt profijt van heeft. De ontwikkeling die het kind heeft doorgemaakt op de peuteropvang wordt besproken met de leerkracht waar het kind bij in de klas komt. 

We stemmen de zorg rond kinderen af
Bij zorgen omtrent de ontwikkeling wordt de intern begeleider van onze school gevraagd mee te kijken op de speel/leergroep van de SKF. Hierdoor creëren we een goed beeld van de behoeftes van de leerling die bij ons op school komt.

Terug naar boven