Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken bij de Thijsseschool met drie bouwen. Onderbouw met groep 1-2, middenbouw groep 3-4-5, bovenbouw groep 6-7-8.
Naast de vaste groepsleerkrachten zijn er extra leerkrachten of leraar ondersteuners aanwezig. Zij zijn in elk van de drie bouwen aanwezig op de lesmomenten die daarom vragen.
Snappet is het digitale onderwijssysteem waar we vanaf groep 4 mee werken. Groep 3 start hiermee later in het schooljaar. Het geeft ons inzicht in de vorderingen die een leerling maakt. Door een leerling te volgen, te observeren en gesprekken te voeren weten we wat onze leerling nodig heeft.
Er wordt in alle groepen gewerkt met Vier Keer Wijzer. Binnen deze methode is er ruimte voor het formuleren van eigen onderzoeksvragen en eigen manier van onderzoek doen. Daarnaast biedt de methode zelf ook verschillende manieren van onderzoek aan.
Doordat we met de Vier Keer Wijzer-methode in thema’s werken, komt er meer ruimte voor verschillende manieren van leren. Zo maken we het onderwijs specifieker en de leerlijnen persoonlijker. Kinderen kunnen bijvoorbeeld muziekslim, taalslim of beweegslim zijn en die vaardigheden kunnen ze oefenen door te presenteren op hun eigen manier, door antwoorden te zoeken op vragen die ze zelf formuleren of door boeken te lezen die in klassikaal onderwijs niet zouden passen.
Op de Thijsseschool maken we gebruik van materialen uit het Thijsselab. Hiermee voeren leerlingen experimenten uit en doen ontdekkingen over zichzelf en de wereld om hen heen. De buitenruimte wordt bij de lessen betrokken, leerlingen gaan op onderzoek uit en spelen op de natuurspeelplaats.
In onze kleutergroep leren de leerlingen spelenderwijs en door het werken met thema’s. Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen door hen goed te observeren en stellen doelen die passen bij de ontwikkelingsfase. De kinderen werken en leren in de klas in de leer- en ontdekhoeken, waar zij in groepjes naar eigen interesse kunnen spelen en werken. Er is een groot aanbod van ontwikkelingsmaterialen, concrete materialen, veel wisselende materialen die passen bij de thema's en ook de iPad en het digibord worden gebruikt om het onderwijs te verrijken.
Activiteiten worden aangeboden op alle ontwikkelgebieden, verweven door betekenisvolle thema’s zoals de markt, op reis en alles groeit. Er is aandacht voor cognitieve, motorische, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling. Naast het gebruik van VierKeerWijzer werken we met de rekenmethode Sprongen Vooruit en Logo 3000. Daarnaast krijgen de kinderen ook lichamelijke opvoeding, spel en dans in het speellokaal van hun leerkracht en muziekles van een vakdocent. En buitenspelen: dat doen we op ons Natuurspeelplein!
In de groepen 3 tot en met 8 is in de ochtenden grotendeels klassikaal onderwijs georganiseerd. De leerlingen van groep 3 spelen en werken aan het begin van het schooljaar een aantal momenten in de week bij groep 1-2, zodat zij de thema's van VierKeerWijzer door middel van spel aangeboden krijgen.
Leerlingen zitten in de middenbouw in groep 3, 4 en 5 of de bovenbouw, groep 6, 7 en 8, bij elkaar en krijgen les in de basisvakken: taal, lezen en rekenen. Instructies en zelfstandig werken wisselen elkaar af. In de middagen wordt thematisch gewerkt aan de hand van thema's uit VierKeerWijzer. Dit model gaat uit van relatie, autonomie en competentie en zorgt ervoor dat leerlingen en leerkrachten kunnen werken vanuit hun eigen motivatie, denkstrategieën en kunnen leren van en met elkaar.
Naast de klassikale lessen, krijgen de kinderen ook lichamelijke opvoeding door een vakleerkracht en wordt muziekles gegeven door de vakleerkracht muziek.
Met ingang van augustus 2014 is de wet Passend onderwijs in gegaan. Voor ieder kind een passende plek binnen het onderwijs. Hoewel het team van de Jac. P. Thijsseschool veel wil en kan stellen wij ook grenzen aan de zorg. Die hebben we, samen met de andere scholen van onze stichting, verwoord in een protocol “aanmelden en toelaten van zorgleerlingen”. Binnen de kaders van dit protocol onderzoeken we of wij in staat zijn uw kind de ondersteuning te bieden die het nodig heeft. Daarnaast heeft de school een School Ondersteuningsprofiel (SOP). Deze is te lezen op de website of op school in te zien.
De Thijsseschool valt onder het samenwerkingsverband (SWV) Kop van Noord-Holland, postbus 80, 1620 AB Hoorn. tel. 0223-259380, e-mail info@swvkopvannoordholland.nl Website: www.swvkopvannoordholland.nl
De scholen in het samenwerkingsverband zijn geclusterd in scholengroepen. De Thijsseschool valt in de Scholengroep Texel (SGT).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Texel zijn we vanuit de scholengroep aan het onderzoeken wat de leerling populatie is per school en in de hele regio. Met die informatie bekijken we welke expertise, materialen en middelen aanwezig is en kan worden ingezet. Daarmee weten we ook wat er nog nodig is aan expertise, materialen en middelen en nascholing en daarvoor gaan we met elkaar kijken hoe we dit kunnen gaan organiseren.
Dit zal mogelijk liggen op de gebieden taal, gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Kinderen die de leeftijd van 4 jaar hebben bereikt, mogen naar de basisschool. Een aantal weken voordat de kleuter 4 jaar wordt, wordt er met de ouders van het kind een wen afspraak gemaakt. Kleuters mogen 5 dagdelen komen wennen, voordat ze 4 jaar worden. Na het maken van de wen afspraak met ouders, neemt de groepsleerkracht contact op met de peuterspeelzaal, mits ouders hiervoor toestemming hebben gegeven. Met de leidsters van de peuterspeelzaal wordt overlegd of er behoefte is aan een eventuele koude of warme overdracht. Wanneer het kind een VE – traject heeft gevolgd, vindt er altijd een warme overdracht plaats. Deze wordt ingepland voordat het kind vier jaar wordt en start op school.