Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen in de onderbouw hebben hun eigen speellokaal. Zij spelen en bewegen onder toezicht van de leerkracht.
De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 hebben les van de vakleerkracht in een sporthal in de buurt van de school. De kinderen van de groepen 3 gaan lopend onder leiding van een leerkracht naar de gymzaal. De groep 4 (na de herfstvakantie) tot en met 8 gaan onder leiding van de leerkracht op de fiets naar de Kinheim Sporthal
In groep 1 en 2 wordt thematiserend gewerkt. Leerlingen verkennen de wereld aan de hand van een thema. Ze leren nieuwe woorden, ontwikkelen hun spel, worden op een speelse manier voorbereid op lezen, rekenen en schrijven. Leerlingen hebben een actieve rol om het thema in de groep samen met de leerkracht uit te werken.
Op de Sterrenkijker wordt veel aandacht besteed aan de taalontwikkeling. Voor leerlingen die de taal nog onvoldoende spreken en begrijpen is er de taalklas. Een dag in de week werken de leerlingen, in de taalklas, heel gericht aan hun woordenschatontwikkeling.
De belangrijkste taak van scholen is goed onderwijs geven. Dat kan alleen als er voldoende onderwijstijd is en we die tijd goed gebruiken. Wij vinden het belangrijk veel tijd te besteden aan de basisvaardigheden taal, technisch- en begrijpend lezen en rekenen. Taal krijgt extra aandacht bij ons op school.
De kleuters leren op de Sterrenkijker spelenderwijs en in een leerrijke omgeving. Een spelende kleuter doet samen met andere kinderen ervaring en kennis op van de wereld, waardoor het zich cognitief en sociaal emotioneel optimaal kan ontwikkelen.
De school volgt een continurooster. Onze lessen beginnen om 08:30 tot 14:30. Op woensdag geven wij les tot 12.15 uur.
Alles tellen we als onderwijstijd behalve de 40 minuten pauze waarin we eten en buiten spelen.
Wij vinden het belangrijk om schoolbreed dezelfde aanpak te hebben in:
- thematiseren gr 1/2
- leesonderwijs (Atlantis, Veilig leren lezen)
- taalonderwijs (Veilig leren lezen, Staal, Logo3000 t/m groep 3)
- woordenschatonderwijs (Staal)
- spellingonderwijs (Staal)
- rekenonderwijs (Getal en ruimte junior, Met Sprongen Vooruit)
- wereldoriëntatie (Vier Keer Wijzer)
- schrijfonderwijs (Pennenstreken t/m groep 6. Groep 7 en 8 stelopdrachten vanuit Staal)
- engels onderwijs groep 5 t/m 8 (Join In)
- startgesprekken met ouders en kind
- huiswerk
- weektaak
De school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond. Binnen dit samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van Passend Onderwijs op de verschillende scholen. Deze afspraken zijn vastgelegd en terug te vinden in het ondersteuningsplan van de school en in de notitie basisondersteuning, beide van het SWV PO IJmond. Een samenvatting van het ondersteuningsplan vindt u via onderstaande link. Op de website van Passend onderwijs IJmond vindt u de complete versie.
https://passendonderwijsijmond.nl/wp-content/uploads/2021/01/200925-digitale-samenvatting-OP-20-24.pdf
De school realiseert waar mogelijk thuisnabij onderwijs voor de kinderen uit de schoolomgeving. Uitgangspunt is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Daarbij is het van belang de ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdig te signaleren en in kaart te brengen. De school doet dit in samenwerking met ouders en kinderen, waarbij de ouders gezien worden als ervaringsdeskundige en educatieve partner. Bij het realiseren van passend onderwijs wordt gekeken naar de mogelijkheden van het kind en naar de mogelijkheden van de school zelf, zodat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind. Soms heeft een kind meer ondersteuning nodig dan de school vanuit eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing. Deze oplossing kan bestaan uit extra ondersteuning op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband. In een enkel geval wordt samen met de ouders gezocht naar een plaats op een andere school met een beter passend aanbod. Hierin worden school en ouders ondersteund door het samenwerkingsverband en het schoolbestuur. Het schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks aangepast op 1 november.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zowel leerkrachten als Intern begeleiders volgen scholing om leerlingen nog beter te kunnen ondersteunen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.