obs de Dubbelster

De Weergang 2 3823 BV Amersfoort

Schoolfoto van obs de Dubbelster

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekte:

De scholen van Meerkring zijn aangesloten bij een invallerspool; Transvita. Ook de Dubbelster maakt hiervan gebruik. Daarnaast kunnen we soms een beroep doen op "eigen" invalleerkrachten. In gevallen dat er geen invalkracht beschikbaar is, gaan we als volgt te werk;

  1. Verkennen of een andere leerkracht (in eerste instantie de duo-leerkracht) de groep kan overnemen.
  2. Verkennen of de onderwijsassistent (een gedeelte van) de groep kan opvangen door het inzetten van het noodrooster.

Wanneer één van bovenstaande opties niet mogelijk is, doen wij ouders het verzoek om de kinderen niet naar school te laten gaan. Bij optie 2 kan dit een hele groep betreffen of een bepaald leerjaar: de onderwijsassistent kan bijvoorbeeld 1 of 2 leerjaren opvangen, afhankelijk van de leerlingenaantallen. Het andere leerjaar van de groep blijft dan thuis. Bij langere afwezigheid, wordt dit afgewisseld. 

Het tekort aan leerkrachten merken we ook in onze regio. Helaas komt het een enkele keer voor dat we soms groepen geen onderwijs kunnen geven. We proberen dat natuurlijk zo veel mogelijk te voorkomen.

Verlof is meestal van tevoren bekend. Doordat we met parttimers werken, kunnen de duoleerkrachten in het geval van verlof vaak voor elkaar invallen. Hierdoor blijft de continuïteit in de groep bewaard. Wanneer de duo leerkracht niet ingezet kan worden, wordt gekeken of een andere collega beschikbaar is. Wanneer dit niet mogelijk is, schakelen we een invalleerkracht in via Transvita of wordt gehandeld zoals hierboven omschreven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school beschikt over de volgende extra faciliteiten:

  • Speellokaal
  • Groep 1/2/3 heeft 3 lokalen ter beschikking; een basislokaal, een themalokaal en het werklokaal. Het basislokaal en themalokaal zijn geschakeld. De gang tussen deze lokalen en het werklokaal wordt ook benut voor hoeken en themaspel.
  • Groep 4/5/6 en groep 7/8 hebben ieder 2 geschakelde lokalen ter beschikking en maken gebruik van werkplekken (het 'leerplein") op de gang.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Dit is een benadering van het aantal uren per week. In de werkelijkheid vloeien veel activiteiten in elkaar over in het thematisch kleuteronderwijs.

We hebben veel aandacht voor bewegend leren naast de "sport en beweegpauze" en de reguliere gym en spellessen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Dit is een benadering van het aantal uren per week. In de werkelijkheid vloeien veel activiteiten in elkaar over, de gehele dag krijgen kinderen taal aangeboden, bij rekenen en wereldoriëntatie wordt begrijpend lezen toegepast. Wereldburgerschap wordt verwerkt in wereldoriëntatie, maar ook in taal, sociaal emotioneel leren en kunstzinnige & creatieve vorming.

In groep 3 valt Taal en Lezen niet uit te splitsen, dit wordt geïntegreerd aangeboden. In de groepen 1 t/m 8 staan ook CLIL  (Content Language and Integrated Learning) lessen centraal: hierin worden lessen zoals creatieve vakken of bewegingsonderwijs in het Engels gegeven.

Ook is er veel aandacht voor bewegend leren naast de reguliere gymles en sport & beweegpauze.

Groep 7 krijgt onder schooltijd, in een blok van 12 weken, typeles, zodat zij leren blind te typen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Dubbelster kan op verschillende wijzen ondersteuning aangeboden worden, bijvoorbeeld door externen. Dit zijn specialisten, die na diagnosticeren de ondersteuning tijdens schooluren verzorgen. Dit kan zijn n.a.v. een onderzoek op taal-spraakgebied, op cognitief gebied of t.a.v. gedrag. Bekostiging van deze extra ondersteuning vindt plaats via de verzekering van ouders of via een onderwijsarrangement vanuit het samenwerkingsverband.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school heeft de volgende ontwikkelpunten als het gaat om leerlingen met en zonder specifieke onderwijsbehoeften:

  • We willen dat leerkrachten eerder kunnen signaleren of er sprake is van specifieke onderwijsbehoeften en vervolgens daar hun aanpak op afstemmen.
  • We kunnen in de groepen nog meer inzetten op leerlingen die sneller door de leerstof heen kunnen.
  • We kunnen er nog beter voor waken dat we de basisgroep niet uit het oog verliezen. Hier op school zijn wete veel bezig met individuele leerlingen met een aangepast aanbod.
  • We kunnen nog beter onze grens bewaken bij leerlingen die een specifieke aanpak op gedrag nodig hebben.

Het komende jaar gaat onze school werken aan de volgende ambities:  

  • Afstemming en Handelingsgericht werken: Het continueren en borgen van de handelingsgerichte werkwijze in de hele school met focus op de referentieniveaus en verdere afstemming op de leerlingen door verdieping op o.a. leren leren, Nederlands als tweede taal en hoogbegaafdheid.
  • Sociaal-emotioneel leren / gedrag: We continueren en borgen het werken met Kwink (methode voor sociaal-emotioneel leren) in alle groepen. Er zijn duidelijke regels en afspraken. We gaan met kindgesprekken werken. Er is aandacht voor de positieve mindset.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken samen met een kinderopvang in de buurt. Met Partou en SKA Amersfoort. SKA kinderopvang verzorgt peutergroepen, deze heten speelleergroepen. Er is een warme overdracht tussen peuterspeelzaal of speelleergroep en/of kinderdagverblijf. 

Terug naar boven