Islamitische Basisschool Al Iman

Harderwijkoever 3 1324 HA Almere

Schoolfoto van Islamitische Basisschool Al Iman

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Al Iman maken we gebruik van ParnasSys als Leerlingvolgsysteem (LVS) om de voortgang van onze leerlingen nauwkeurig te volgen. We meten de tussenresultaten met zowel methodegebonden toetsen als niet-methodegebonden toetsen. Voor de niet-methodegebonden toetsen maken we gebruik van CITO Kleuter in Beeld en Leerling in Beeld. 

Na elke CITO-meting volgt een groepsbespreking en een leerlingbespreking. Tijdens deze besprekingen analyseren de leerkrachten de resultaten en bekijken ze welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Op basis van deze analyses worden de groepsplannen en leerlingplannen aangepast om beter aan te sluiten bij de behoeften van de leerlingen. Dit proces volgen we volgens de principes van Handelingsgericht Werken (HGW) en Opbrengstgericht Werken (OGW). 

De HGW werkwijze houdt in dat we werken vanuit de onderwijsbehoeften van de leerlingen, waarbij we rekening houden met de mogelijkheden en de context van elke leerling. We streven ernaar om ons onderwijs zo in te richten dat het aansluit bij de individuele leerbehoeften en ontwikkeling van onze leerlingen. 

De OGW werkwijze houdt in dat we systematisch en doelgericht werken aan het verbeteren van de leerprestaties van onze leerlingen. Dit betekent dat we voortdurend de resultaten monitoren en op basis daarvan ons onderwijsaanbod aanpassen om optimale leeropbrengsten te realiseren. 

Door deze aanpak kunnen we elke leerling de juiste ondersteuning bieden om de tussenresultaten te behalen. We betrekken ouders actief bij dit proces door hen regelmatig te informeren over de voortgang van hun kind en de geplande ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat iedereen betrokken is bij het leerproces en we samen werken aan het succes van de leerlingen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school volgt het proces van schooladvies voor de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs het Almere PO-VO protocol. Hieronder volgt een beschrijving van de stappen die we doorlopen: 

Groep 6

Eind groep 6: Voor alle leerlingen wordt een voorlopige inschatting van het schoolniveau gemaakt. Deze inschatting dient als een globale indicatie en kan variëren van praktijkonderwijs (pro) tot vwo-niveau.

Gesprekken met ouders en leerlingen: Vanaf groep 6 worden gesprekken gevoerd met ouders en leerlingen over wederzijdse verwachtingen. Deze gesprekken dragen bij aan een duidelijk schooladvies in de latere jaren.  

Groep 7

Eind groep 7: Een nieuwe inschatting van het schoolniveau wordt gemaakt. Ook hierbij wordt rekening gehouden met eventuele extra ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.

Bespreking met ouders en leerlingen: De inschatting van het schoolniveau en de ondersteuningsbehoefte worden opnieuw besproken met ouders en leerlingen. Hierbij worden zij geïnformeerd over het verdere verloop van het traject richting het voortgezet onderwijs.  

Groep 8

  • 1 oktober - 15 november: Scholen melden zich aan voor de doorstroomtoets.
  • 10 januari - 31 januari: Ouders en leerlingen ontvangen het voorlopige schooladvies.
  • 5 februari - 16 februari: De doorstroomtoets wordt afgenomen.
  • Uiterlijk 15 maart: Scholen ontvangen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 24 maart: Leerlingen en ouders ontvangen het definitieve schooladvies. Dit advies kan enkelvoudig of meervoudig zijn, afhankelijk van de beoordeling en resultaten. 

Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger zijn dan het voorlopige schooladvies, wordt het schooladvies opnieuw besproken en kan het worden bijgesteld. Echter, als aanpassing niet in het belang van de leerling wordt geacht, blijft het oorspronkelijke advies staan, met een duidelijke motivatie opgenomen in het Onderwijskundig Rapport (OKR). 

Waar We Naar Kijken en Wat We Meenemen

Bij het opstellen van het schooladvies nemen we diverse factoren in overweging om een zo compleet mogelijk beeld van de leerling te krijgen. Dit omvat: 

  • Leerlingvolgsysteem (LVS) gegevens: We kijken naar de prestaties van de leerling in de afgelopen schooljaren zoals geregistreerd in ParnasSys. Dit omvat resultaten van methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen.
  • Werkhouding en motivatie: We evalueren de werkhouding en motivatie van de leerling, zowel in de klas als bij zelfstandig werken.
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: Observaties van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling worden meegenomen. Dit betreft zaken als samenwerking, zelfstandigheid, en het omgaan met feedback.
  • Gesprekken en observaties: Regelmatige gesprekken met ouders en observaties in de klas spelen een cruciale rol. Hierbij wordt ook gekeken naar de betrokkenheid en het thuisondersteuningsniveau.
  • Extra ondersteuningsbehoeften: Indien van toepassing, worden ook de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling in kaart gebracht en besproken. 
  • Betrokkenen bij de Adviesprocedure Leerkrachten: Leerkrachten van 7 en 8 spelen een cruciale rol in het adviseren van leerlingen. Zij verzamelen gegevens, voeren gesprekken en stellen het advies op in samenwerking met de intern begeleider en de directie.
  • Intern Begeleider: De intern begeleider waarborgt de tijdigheid, transparantie en consistentie van het proces en ondersteunt de leerkrachten bij de uitvoering.
  • Directie: De directie heeft de eindverantwoordelijkheid en zorgt voor een zorgvuldig proces op schoolniveau.
  • Ouders: Ouders worden nauw betrokken bij elke stap van het adviesproces en krijgen toegang tot het OKR via DigiDoor, waar zij ook hun zienswijze kunnen toevoegen. 

Voor meer informatie verwijzen we u naar ons protocol Schooladvisering.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als de leerlingen van de Al Iman aan het einde van groep 8 de school verlaten, zijn ze als jonge burgers klaar om de wereld tegemoet te treden. Ze zijn als jonge burgers geworteld in hun eigen identiteit maar toch actief betrokken bij anderen. Deze kinderen hebben geleerd om op een positieve manier bij te dragen aan de samenleving, terwijl ze ook de kunst beheersen om verschillen te omarmen en overeenkomsten te vinden.

Met een stevige basis van kennis over rechten en plichten, hebben ze de vaardigheden om deze kennis in de praktijk toe te passen, waarbij de school als een oefenplaats heeft gediend. Ze begrijpen het belang van wederkerigheid en handelen naar het principe van "behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden".

Deze jonge burgers zijn in staat om moed en mededogen in balans te brengen, terwijl ze de wereld om hen heen begrijpen vanuit hun eigen unieke perspectief. Belangrijk is dat ze geleerd hebben om niet in een eigen bubbel te blijven, maar open te staan voor diversiteit en nieuwe ervaringen. Zo stappen ze vol vertrouwen de toekomst tegemoet, klaar om een positieve impact te maken in de wereld.

Hoe willen we deze visie in de school vormgeven:

  • Uitgaan van de nieuwe kerndoelen van de SLO.
  • In samenwerking met ouders, leerlingen, Directe omgeving en externen.
  • Participatie van de leerlingenraad.
  • Al Iman als oefenplaats.
  • Koppelen van burgerschap aan de bestaande methodieken (waaronder bv. Leefstijl en Nieuwsbegrip) en projectweken (Verdraagzaamheid).
  • Meting middels vragenlijsten (WMK PO) en in de toekomst mogelijk via leerlingportfolio.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Democratie
  • Participatie
  • Identiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven