Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we vanuit onze visie naar betekenisvol onderwijs.
Het onderwijs op de St. Victorschool bestaat uit drie units. De kinderen van de stamgroep 1-2-3A en stamgroep 1-2- 3B vormen samen unit 1, de kinderen van stamgroep 4-5 vormen samen unit 2, de kinderen van stamgroep 6-7 en stamgroep 7-8 vormen samen unit 3. De units zijn onderverdeeld in stamgroepen. Daar hebben de kinderen een vaste leerkracht. Elke groep krijgt instructie op niveau. Op deze manier kunnen kinderen op hun eigen niveau meedoen aan het onderwijs. Het leren wordt voor de kinderen daardoor interessanter en biedt meer uitdaging. Binnen elke unit zijn verschillende leerkrachten samen verantwoordelijk voor goed onderwijs. Zij maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dit is goed voor het onderwijs en de kinderen. Ons onderwijsconcept is flexibel en geeft ruimte aan onderwijs op maat. Zowel voor meerbegaafde kinderen als voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben. Het sluit aan bij de ontwikkeling van de 21ste eeuwse vaardigheden. Kinderen leren zelfstandig werken én samenwerken. De leerkrachten sturen bij en geven ondersteuning. Er wordt zelfstandig gewerkt met behulp van een weektaak en middels Snappet. De kinderen werken op flexibele werkplekken aan allerlei opdrachten. Ze leren om zelf hun tijd te plannen en om alle opdrachten af te maken.
Organisatie voor zorg aan leerlingen
Ons onderwijs is erop gericht dat kinderen een doorgaande ontwikkeling doormaken. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, de één gaat wat sneller en de ander wat langzamer. Het ene kind is bijvoorbeeld eerder aan lezen toe dan het andere kind. En het ene kind heeft wat meer begeleiding nodig dan het andere. Uiteindelijk moeten alle kinderen de kerndoelen behalen, maar het tempo en de wijze waarop kunnen per kind verschillen. Wij volgen de ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig. Alleen dan kunnen we ons onderwijs en onze begeleiding heel precies afstemmen op het ontwikkelingsniveau en de ondersteuningsvragen van dit kind.
Observaties en leergesprekken
We leren veel over de ontwikkeling van kinderen door goed naar hen te kijken. Leerkrachten observeren de kinderen regelmatig tijdens allerlei activiteiten. Zij kijken bijvoorbeeld naar de werkhouding van kinderen, hoe zij hun werk plannen, hoe zij samenwerken en hoe zij hun presentaties vormgeven. Met de kinderen worden leergesprekken gevoerd. In deze leergesprekken worden kennis- en vaardigheidsdoelen besproken,ondersteuningsvragen en manieren van leren.
Betekenisvolle toetsen
Elk onderdeel dat kinderen hebben geleerd en geoefend wordt afgesloten met een toets over de betreffende leerstof. De toets sluit aan bij het ontwikkelingsniveau van het kind en is bedoeld om te controleren of uw kind de leerstof voldoende beheerst. Daarnaast nemen we CITO-toetsen af. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen, waarmee de ontwikkeling op verschillende vakgebieden wordt getoetst. Deze toetsen worden afgenomen vanaf groep 3 tot en met groep 8 in de maanden januari-februari en mei-juni. Dit wordt ook wel een leerlingvolgsysteem genoemd. De leerlingen maken de toets die aansluit bij de leerstof die in de voorgaande periode is aangeboden en geoefend. De resultaten van de methode-gebonden toetsen, de observaties van de leerkrachten en de Cito-toetsen, maken onderdeel uit van de verwijzing naar het vervolgonderwijs. Elk schooljaar nemen de kinderen van de groepen 8 deel aan de landelijke eindtoets.
In groep 1-2-3 wordt de hele dag betekenisvol gewerkt met een thema van IPC (International Primary Curriculum). Tijdens IPC werken kinderen spelenderwijs aan de taal-, reken- ,motorische- en pedagogische doelen. Leerlingen uit groep 3 krijgen aparte instructie in taal/ lezen, rekenen en schrijven. Kinderen van groep 1-2 die hier al in zijn geïnteresseerd, kunnen aansluiten en meedoen. Verwerking en inoefening gebeurt in werkschriftjes maar ook betekenisvol in de speelleerplaatsen, waar kinderen van groep 3 taal, rekenen en schrijven in hun spel moeten gebruiken.
Op onze school besteden we voldoende uren aan de vakken. In elk vak wordt instructie gegeven, verlengde instructie en er is verwerkingstijd (oefentijd)
Voor informatie m.b.t. het onderwijs in groep 3 verwijs ik u naar het stuk hierboven.
Vanaf groep 4 t/m 8 worden in de ochtenden de vakken taal, lezen, spelling, begrijpend lezen, rekenen, Engels en schrijven gegeven. In de middag werken de kinderen aan IPC (International Primary Curriculum). Dit is een curriculum waarin de vakken biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, muziek , techniek en de beeldende vakken in verwerkt zijn. Naast kennisdoelen wordt ook gewerkt aan vaardigheidsdoelen en persoonlijkheidsdoelen.
Beweging wordt op maandagen gegeven.
Onze school biedt basisondersteuning aan aan basisschoolleerlingen.
De onderdelen van de basisondersteuning op onze scholen:
Een stevige basis in onze scholen
1. Helder beleid t.a.v. ondersteuning
2. Veilig pedagogisch klimaat
3. Handelingsgericht en opbrengstgericht werken
4. Zorgvuldige overdracht leerlingen
Een preventieve aanpak in de groep
5. Continu ontwikkeling van leerlingen monitoren
6. Afstemmen van onderwijs op verschillen in ontwikkeling van leerlingen
7. Constructieve samenwerking met ouders en leerlingen
Lichte ondersteuning in de groep
8. Vroegtijdig signaleren van behoeften op onderwijs, opvoeden en opgroeien
9. Beschikken over kennis en vaardigheden van lichte interventies
Consultatieve ondersteuning en samenwerking
10. Samenwerken met ketenpartners vanuit eigen verantwoordelijkheid
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We werken aan inclusiever onderwijs voor al onze leerlingen, hierin worden bijgestaan door externen en interne specialisten vanuit Groeisaam.
In ons schoolgebouw zit peuterspeelzaalKion Afferden
De komende jaren wordt een doorlopende leerlijn op het gebied van didactiek ontwikkeld.
Doordat de peuterspeelzaal in de school aanwezig is, naast groep 1-2, is er sprake van korte lijnen. Regelmatig komen de peuters even op visite bij de kleuters tijdens een thema.
Er wordt gebruik gemaakt van 'warme overdracht'. Dit wil zeggen dat de ontwikkeling van een kind, na toestemming van ouders, wordt besproken wanneer een kind de overstap van peuterspeelzaal naar basisschool maakt.