Basisschool Sint Hieronymus

Kerkweg 16 1687 PJ Wognum

  • De Hieronymusschool maakt onderdeel uit van multifunctioneel centrum 'De Bloesem' in Wognum.
  • Samenwerken en onderzoekend leren staat centraal.
  • Optimaal voorbereid op de (digitale) toekomst.
  • De Hieronymus is een 'Rots & Water' school en maakt gebruik van het programma 'Vreedzaam'.
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Hieronymus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Toelichting op de resultaten van de eindtoets?

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kinderen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school zijn wij voortdurend bezig ons onderwijs af te stemmen op de behoefte van elke leerling. In de eerste plaats zijn observaties van de leerkracht van groot belang, omdat je daarmee kunt zien welke behoefte elk kind heeft en hoe daar het best op aangesloten kan worden met het aanbod. Wij willen vervolgens controleren of dit aanbod en deze aanpak resultaat heeft gehad. Daarom neemt de school regelmatig tussentijdse toetsen af. Dit zijn de methodegebonden toetsen, maar ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheden van de leerlingen in kaart brengen. De methodetoetsen worden bij afsluiting van een blok of hoofdstuk afgenomen. De Cito toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden en aan het eind van het schooljaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De advisering en de begeleiding van leerlingen naar het voortgezet onderwijs gebeurt volgens een vaste procedure die start eind groep 6 en doorloopt tot en met groep 8.

In het leerlingrapport van eind groep 6 wordt een brief toegevoegd met een algemene indicatie van het te verwachten uitstroomniveau. Aan de hand van deze informatie krijgen ouders en leerlingen enig inzicht welk uitstroomniveau passend is. Op verzoek van ouders wordt -soms in overleg met de intern begeleider- door de leerkracht het verwachte uitstroomniveau besproken. In juni van groep 7 vullen de ouders en leerkrachten een formulier in met de verwachtingen ten aanzien van de schoolkeuze voortgezet onderwijs. Begin groep 8  wordt de NIO-toets afgenomen, het gaat daarbij om capaciteiten (aanleg) van de leerlingen. Daarnaast wordt de NPVJ (Nederlandse Persoonlijkheids Vragenlijst voor Jongeren) afgenomen. Deze geeft inzicht in onder meer het zelfbeeld en de motivatie van leerlingen.

Ontwikkelingsperspectief

Voor leerlingen waar een ontwikkelingsperspectief is opgesteld (OPP) is het verwachte uitstroomniveau in het OPP vermeld. Het ontwikkelingsperspectief wordt minimaal twee keer per jaar met ouders geëvalueerd.

Groep 8 / Voorlopig schooladvies

Na de uitslag van de NIO en de NPVJ volgt in oktober/november een voorlopig schooladvies. Dit wordt bepaald door de leerkrachten van de groepen 7 en 8, de intern begeleider, een medewerker van de OBD en de directeur van de school. Alle schoolresultaten, het beeld van de leerling in de huidige groep 8 en de uitslag van de NIO spelen hierbij een rol. Naar aanleiding van dit voorlopige advies zijn er 15-minutengesprekken met ouders, kind en leerkracht.

Voorlichting type voortgezet onderwijs

In november wordt er in samenwerking met het voortgezet onderwijs een voorlichtingsavond voor de ouders van leerlingen uit groep 8 georganiseerd, waarin het voortgezet onderwijs in al haar facetten wordt uitgelegd.

Doorstroomtoets (voorheen Eindtoets)

In januari worden de reguliere halfjaarlijkse Citotoetsen van het leerlingvolgsysteem afgenomen. Op 5 en 6 februari 2024 (onder voorbehoud) wordt de verplichte landelijke doorstroomtoets afgenomen. De leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Dit advies wordt bepaald door de leerkrachten van de groepen 8, de intern begeleider en eventueel de directeur. Alle schoolresultaten, het beeld van de leerling in de huidige groep 8, de NIO en de uitslag van de doorstroomtoets spelen hierbij een rol. In een 10-minutengesprek wordt het definitieve advies toegelicht. Vervolgens kan de leerling door de ouders worden aangemeld bij één van de scholen voor voortgezet onderwijs. 

Verschil schooladvies en doorstroomtoets

Indien de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan het voorlopige schooladvies behoort de basisschool het advies aan te passen. De school kan besluiten het advies niet te verhogen, dit moet de school onderbouwen.Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies kunnen hierover in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de basisschool. Zijn zij niet tevreden over de uitkomst van de gesprekken dan kunnen zij een klacht indienen bij de klachtencommissie van de school. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vreedzaam

Op onze school vinden we het belangrijk dat we kinderen helpen zich te ontwikkelen op sociaal-emotioneel gebied. We maken daarvoor gebruik van het programma ‘Vreedzaam'.

De Hieronymusschool wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.

De kern van een democratie is de erkenning en het proberen te overbruggen van verschillen. We leggen de ander onze mening niet op, maar staan open voor de mening van de ander. In onze visie is het van belang om kinderen al op jonge leeftijd te leren hoe je om kunt gaan met verschillen. Hoe overbrug je meningsverschillen? Hoe los je belangentegenstellingen in een conflict zó op dat beide partijen tevreden zijn? Sta je open voor mensen die ‘anders’ zijn dan wij?

Kinderen hebben, om op een goede manier op te groeien, perspectief en hoop nodig. Ze hebben het idee nodig dat ze iets kunnen bereiken in deze samenleving. Binnen ‘Vreedzaam’ mobiliseren we de eigen kracht van kinderen. Kinderen krijgen een stem, en leren die op een verantwoordelijke manier gebruiken. Kinderen voelen zich gehoord en gezien, en ze ervaren dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ‘er toe doen’.

Een belangrijk hulpmiddel bij het programma is een lessenserie. Wekelijks wordt er een les uit het programma aangeboden. Wat in de lessen aan de orde komt wordt dagelijks toegepast in de klas.

Gedrag van leerlingen wordt voor een zeer groot deel bepaald door de omgeving en de achtergrond. Als we op de Hieronymusschool proberen kinderen te leren op een andere manier met elkaar en met conflicten om te gaan, is het natuurlijk van belang om ervoor te zorgen dat er geen grote kloof gaapt tussen school en thuis.

Rots & Water

De Hieronymusschool is een 'Rots & Water-school'. Gedurende het schooljaar krijgen alle leerlingen een lessenserie ‘Rots & Water’ aangeboden. Deze lessen worden gegeven tijdens de lessen bewegingsonderwijs.

Met de lessen 'Rots & Water’ leveren we een bijdrage aan een beter sociaal klimaat in de klassen, waarbij de leerlingen met respect met elkaar omgaan. ‘Rots & Water’ is een sociale weerbaarheidstraining voor jongens en meisjes. De leerlingen leren om op een goede manier voor zichzelf op te komen in de omgang met anderen. In de training is aandacht voor:

  • Het verbeteren van zelfbeheersing, zelfreflectie en zelfvertrouwen
  • Het fysiek, mentaal en verbaal weerbaar worden
  • Sociale en communicatieve vaardigheden

Door sport, spel en bewegen worden vaardigheden aangeleerd zoals regels en grenzen leren aanvaarden en respecteren. De actie wordt afgewisseld met kringgesprekken en reflectie. Thema’s die aan de orde komen zijn:

  • Concentratie en focus
  • Sterk staan, zelfverzekerdheid
  • Lichaamstaal, wat straal ik uit en hoe doe ik dat
  • De rots & waterhouding
  • Hoe ga je om met groepsdruk, pestgedrag en grenzen

Een zeer belangrijk, fundamenteel thema is het voorkomen van pesten (preventieve werking) en indien aanwezig, het aanpakken van pestgedrag in de klas en school. Rots en Water is een bewezen effectieve antipest methodiek.Alle leerkrachten hebben een 'Rots en Watertraining' gehad en 5 teamleden hebben de uitgebreide 3 daagse training gevolgd. Het team volgt ook geregeld een opfriscursus. Binnen de school is een coördinator verantwoordelijk voor de aansturing van het programma binnen de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • (Zelf) Vertrouwen
  • Respectvol

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven