Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Deze verdeling van lestijd over de verschillende vakgebieden is indicatief en kan, naar behoefte van groep of leerling, aangepast worden.
In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van Digikeuzebord, een online systeem waarbij we de activiteiten makkelijk kunnen plannen voor de leerlingen. Het hierbij behorende leerlingvolgsysteem geeft ons inzicht in de ontwikkelbehoefte van onze leerlingen in groep 1 en 2. Dit zorgt ervoor dat we een beredeneerd aanbod kunnen verzorgen.
Deze verdeling van lestijd over de verschillende vakken is indicatief en kan, naar behoefte van groep of leerling, aangepast worden.
Gymtijden dinsdag:
08.30 - 09.15: groep 8, groep 5
09.15 - 10.00: groep 6, groep 7
10.15 - 11.00: groep 3b, groep 3a
11.00 - 11.45: groep 4/5, groep 4
Gymtijden donderdag:
08.30 - 09.15: groep 7, groep 6
09.15 - 10.00: groep 4, groep 8
1015 - 11.00: groep 5, groep 4/5
11.00 - 11.45:groep 3b, groep 3a
Maandagochtend per toerbeurt 2 van de 4 kleutergroepen gymles van de buurtsportcoach.
De buurtsportcoach geeft één van de twee gymlessen in de week aan de groepen 3 t/m 8, de andere les wordt gegeven door de eigen leerkracht mits deze hiervoor gecertificeerd is.
Brabants Verkeersveiligheidslabel:
Wij zijn een school met het BVL-label. Verkeersveiligheid maakt structureel deel uit van het schoolbeleid. De leerlingen krijgen verkeerslessen en er zijn verkeersprojecten met praktische oefeningen. Verder is er aandacht voor de schoolomgeving en zijn de wegen naar school zo verkeersveilig mogelijk. Daarnaast zijn (verkeers)ouders of-verzorgers betrokken bij de verkeerseducatie.
Passend Onderwijs
Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl.
Passend onderwijs start vanaf het moment van aanmelding
Passend onderwijs start vanaf het moment dat u uw kind op onze school aanmeldt. Nadat de school de schriftelijke aanmelding ontvangen heeft, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kwaliteiten en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit. Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. Als dit geldt voor uw kind, dan gaan we met u het gesprek aan en onderzoeken we samen welke school beter past bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen in de buurt.
Basisondersteuning
Vanaf het moment dat uw kind op school zit, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel als mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Onze school heeft een stevige basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie en een kleine leervertraging of -leerversnelling krijgen op onze school passend onderwijs.
Extra ondersteuning
Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de school in de basisondersteuning biedt. Als dat het geval is, bespreekt de leerkracht en/of de intern begeleider dit met u. Samen overlegt u welke mogelijkheden van extra ondersteuning passen bij uw kind. De school kan bij dit gesprek de hulp inschakelen van de deskundige bevoegd gezag van Stichting Leerrijk (afgekort DBG). Het samenwerkingsverband kan ook ingeschakeld worden om extra ondersteuning te financieren. In dit geval vraagt de school een arrangement aan bij het samenwerkingsverband en kan de school een specialist van buiten de school inzetten, die de extra ondersteuning biedt.
Overstap naar het speciaal (basis)onderwijs
Voor de overstap naar een school voor speciaal (basis)onderwijs, wordt een vaste procedure gevolgd. Bij deze procedure betrekt de school de DBG-er en het samenwerkingsverband. De stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de nieuwe school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar zijn geen leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zorg over de ontwikkeling van leerlingen hoort vaak bij zorgen rondom het gedrag. Beide kunnen niet los van elkaar gezien worden. We willen beleid maken hoe we hiermee omgaan; schoolbrede regels en afspraken maken en borgen en insteken op een verstevigd pedagogisch klimaat. Komend schooljaar zal de gedragscoördinator hier onder begeleiding van een externe coach invulling aan geven.
VVE
De verschillen in aanleg en ontwikkeling in een groep kinderen van dezelfde leeftijd kunnen behoorlijk groot zijn. Dat ervaren we vaak al in de groepen 1 en 2. Vanuit de peuterspeelzalen wordt informatie (alleen met toestemming van de ouders) doorgegeven aan de basisschool over eventuele achterstanden of vertragingen in de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast trekken we de ingezette lijn van VVE (Vroegtijdige en Voorschoolse Educatie) die op de peuterspeelzaal wordt opgestart, door in onze school. Met de ouders van kinderen die van KDV de Schat naar onze school komen vindt een gezamenlijk gesprek plaats tussen KDV De Schat, ouders en school; we noemen dit een “warme overdracht”.
Basisontwikkeling
Basisontwikkeling is de uitwerking van Ontwikkelingsgericht Onderwijs aan de onderbouw(kinderen van 3 tot ongeveer 8 jaar). Basisontwikkeling is een beredeneerd aanbod dat is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de individuele kinderen, waarbij het spel en de spelontwikkeling een belangrijke rol speelt. De ontwikkeling van de spelactiviteit naar de leeractiviteit geldt als leidraad. Kinderen in de leeftijd van 3 tot 8 jaar leren vooral door te spelen. In hun spel hebben ze behoefte aan steeds specifiekere vaardigheden en kennis. Zo komt bijvoorbeeld een kind in de Sinterklaashoek vragen hoe je de naam van een ander kind schrijft, omdat hij dat in zijn net-als-of Sint in het grote boek wilt schrijven. Het kind krijgt steeds meer behoefte om niet meer te doen "alsof" maar om echt iets goed te kunnen. Dan komt het leermotief tot ontwikkeling.