Basisschool de Singel

Singel 5 3112 GH Schiedam

Schoolfoto van Basisschool de Singel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen die van onze school komen, doen het goed in het voortgezet onderwijs. Twee maal per jaar is er contact tussen het voortgezet onderwijs en onze school. Steeds weer worden wij bevestigd dat onze leerlingen, mede door de werkwijze in onze instructiegroepen, goed voorbereid zijn op het voortgezet onderwijs en dat onze leerlingen veelal op het juiste niveau terecht zijn gekomen. De leerlingen halen in de meeste gevallen hun diploma in de daarvoor gestelde tijd.

Alle leerlingen van de groepen 8 hebben meegedaan aan de eind Cito. Ook de leerlingen die een extra test hebben gedaan voor toelating tot het LeerWegOndersteunend- en PraktijkOnderwijs. De Singel verwijst zo min mogelijk kinderen door naar het speciaal basisonderwijs. Wij zijn er trots op dat juist ook deze kinderen een CITO-score halen die toegang biedt tot het reguliere voortgezet onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leeropbrengsten en evaluaties
Op onze school brengen we alle leeropbrengsten in kaart door middel van methodegebonden-toetsen, leerstofonafhankelijke toetsen (zoals CITO) en een uitgebreid leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leeropbrengsten worden geanalyseerd door de leraren, het leerteam en de schoolleiding. De ontwikkeling van leerlingen kunnen wij goed volgen aan de hand van de resultaten, observaties en gesprekken en het vastgestelde ontwikkelingsperspectief. Als de leerling zich conform de verwachting ontwikkelt, is dat voor ons een teken dat we op de goede weg zitten. Bij afwijkingen hieraan wordt naar de oorzaak gezocht en waar mogelijk extra ondersteuning geboden. Jaarlijks vinden ook evaluaties plaats van de schoolontwikkeling en de beleidsvoornemens. We analyseren of de ingezette ontwikkelingen resultaat hadden. Deze analyses worden met het team in leerteams gedaan. Aan de hand van de resultaten van bovengenoemde onderdelen kan bijstelling van kwaliteitsbewaking dan wel het schoolplan plaatsvinden.

Ambities ter verbetering van de kwaliteit
In de ambitiekaarten beschrijven we onze doelen en plannen. Wat willen we vanuit onze visie op goed onderwijs bereiken? Deze kaarten zijn opgedeeld in verschillende domeinen. De doelen op de ambitiekaarten worden zo concreet mogelijk beschreven. De kaarten bevatten doelen voor een kortere en langere termijn. Tegen het einde van elk schooljaar evalueren we de ambitiekaarten en stellen we, indien nodig, de doelen bij. De ambities voor schooljaar 2019-2023 staan beschreven in het schoolplan. Op bladzijde 13 van deze schoolgids kunt u lezen waar wij op dit moment aan werken en welke doelen omschreven staan in het schoolplan met betrekking tot het onderwijskundig beleid, pedagogisch beleid, personeelsbeleid en burgerschap & balans.  

Wat zegt de inspectie over de school?
Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de schoolpagina van de onderwijsinspectie. Het laatste Periodiek Kwaliteitsonderzoek Onderwijs (PKO) op De Singel heeft in oktober 2019 plaatsgevonden. Op basis van dit onderzoek heeft de school de kwalificatie ‘goed’ ontvangen. De resultaten van dit onderzoek zijn op de website van de inspectie te raadplegen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om de overgang naar het voortgezet onderwijs zo goed mogelijk te laten verlopen handelen wij via een vastgestelde procedure. De bedoeling hiervan is leerlingen meteen in het juiste schooltype te plaatsen. Dit is ter voorkoming van schooluitval.  Belangrijk is goed overleg tussen leerling, ouders en de school over het advies. Wat kan en wil de leerling en welke school is daarvoor het beste?
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Deze toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Ze moeten zich eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. De school zorgt - d.m.v. gesprekken en schriftelijke rapportage over de leerlingen - voor een zo goed mogelijke overgang. De informatie wordt digitaal gedeeld met de gekozen middelbare school.

Waarop wordt het schooladvies gebaseerd?
Het schooladvies wordt gebaseerd op twee elementen die elk even zwaar kunnen wegen: het leerlingprofiel en informatie uit het Cito-leerlingvolgsysteem, waar het resultaat van de doorstroomtoets ook in mee wordt genomen. Het leerlingprofiel geeft inzicht in onder meer het werktempo, inzet en concentratie; hoe, en met welke houding, huiswerk wordt gemaakt; de manier van omgaan met het oplossen van problemen; de mate van zelfstandigheid, motivatie en doorzettingsvermogen; zelfbeeld en eigenwaarde; aanleg en talenten; de gehele ontwikkeling van uw kind van groep 1 t/m 8 en hoe uw kind thuis wordt ondersteund. Het kader voor het leerlingprofiel is opgesteld door het Steunpunt Onderwijs. Alle basis- en middelbare scholen in Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Maasland maken hiervan gebruik.

Overzicht van de belangrijke momenten in groep 7 en 8:
Na cito M7: Alle leerkrachten van 7 maken in samenspraak met leerteamleider een voorlopig uitstroomniveau en delen dit met ouders én leerlingen in het rapportgesprek. Dit advies is gebaseerd op het leerlingprofiel en het Cito-leerlingvolgsysteem
Na cito E7: Alle reeds gegeven adviezen worden heroverwogen door de leerkrachten van groep 7 en de leerteamleider en worden ook besproken met de andere leerkrachten binnen het leerteam. Naar aanleiding van deze uitslagen kunnen ouders facultatief een gesprek aanvragen met de leerkracht.

September 
Kennismakingsgesprek:Alle leerlingen voeren met hun leerkracht en ouders een kennismakingsgesprek waarin het eerdere advies wordt besproken, wensen worden geïdentificeerd en de doelen helder zijn.

November 
Cito B8: 
Leerlingen maken in november de LIB-toets. Deze uitslagen zullen meegenomen worden in het voorlopig schooladvies en de uitslagen zullen gedeeld worden met ouders.
Scholenmarkt en open dagen: De groepen 8 bezoeken onder schooltijd de scholenmarkt. Hier kan uw kind zich oriënteren op de verschillende aanbieders van voortgezet onderwijs in Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Maasland. Tussen november en maart organiseren middelbare scholen informatiebijeenkomsten en open dagen. Ook zijn er open lesdagen waarop uw kind proeflessen kan volgen.

December en januari 
Voorlopig advies: Het voorlopig schooladvies wordt in dec vastgesteld door leerkrachten groep 8 en directie. Tussen 10 - 31 jan ontvangen leerlingen in gesprek met hun ouders het voorlopig schooladvies.

Februari
Afname doorstroomtoets: De doorstroomtoets wordt afgenomen en 15 maart ontvangt school de uitslagen van de doorstroomtoets. Als uw kind boven verwachting scoort, kan de school in overleg met u het schooladvies naar boven bijstellen. Als het resultaat minder goed is dan verwacht, wordt het advies niet aangepast. Uw kind krijgt dan in het voortgezet onderwijs de kans om te laten zien dat hij of zij het geadviseerde schooltype aankan.  
Vaststelling definitief advies: Het definitief advies wordt vastgesteld door de leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en de directeur. In dit advies worden ook het leerlingprofiel en de resultaten van de Cito-toets midden 8 meegewogen.

Maart 
Bespreking definitief advies en aanmelden: Tijdens een gesprek tussen u, uw kind en leerkracht wordt, uiterlijk 24 maart, het definitief advies besproken en krijgt u het onderwijskundig rapport (OKR) mee naar huis. Ook krijgt u een brief met een unieke code. Tussen 25 en en 31 maart melden de leerlingen zich aan bij een middelbare school. Bij de aanmelding zal de school u om de in de brief vermelde code vragen. Deze wordt gebruikt om het onderwijskundig rapport van uw kind online te kunnen inzien.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onderwijs zien wij als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle betrokkenen. Om goed onderwijs te kunnen bieden, vinden we het belangrijk dat leerkrachten, medewerkers, ouders en leerlingen respect voor elkaar hebben, open en eerlijk met elkaar communiceren en vertrouwen in elkaar hebben. Het pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde voor het goed functioneren van leerlingen en leraren op school. Op De Singel zien we het welbevinden van de leerling als een basisvoorwaarde om te leren, om zich te ontwikkelen. 

We werken aan een goed pedagogisch klimaat door:
- een transparant beleid te voeren ten aanzien van ongewenst gedrag;
- taken en verantwoordelijkheden duidelijk te omschrijven;
- het vaststellen van afspraken en regels;
- het structureel aanleren van gewenst gedrag;
- handhaving en aanspreken van betrokkenen;

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kennis en vaardigheden
  • Acceptatie-Respect-Vertrouwen
  • Persoonlijk Leiderschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wat zegt de inspectie over de school?
Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de schoolpagina van de onderwijsinspectie

Het laatste Periodiek Kwaliteitsonderzoek Onderwijs (PKO) op De Singel heeft in oktober 2019 plaatsgevonden. Op basis van dit onderzoek heeft de school de kwalificatie ‘goed’ ontvangen. De resultaten van dit onderzoek zijn op de website van de inspectie te raadplegen.

Terug naar boven