De Wielewaal

Merelstraat 46 1742 JM Schagen

Schoolfoto van De Wielewaal

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De behaalde scores op de eindtoets zijn, gekeken naar het 3-jaarsgemiddelde, conform de verwachting bij de schoolpopulatie en schoolweging; we scoren boven de signaleringswaarde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen door middel van het IEP LeerlingVolgSysteem (LVS). Deze toetsen worden in ieder geval op twee momenten in elk schooljaar afgenomen in de groepen 3 tot en met 8 volgens de toetskalender. Het IEP-LVS gaat uit van de ontwikkeling van een individueel kind en een waardering van de toets gericht op de vaardigheden die een kind beheerst, niet hoe het presteert ten opzichte van een landelijk gemiddelde. De kleuters worden gevolgd met het systeem KIJK.

De trendanalyse is één van de instrumenten van ons kwaliteitsstelsel, waarmee we zicht hebben op de kwaliteit van ons onderwijs. De trendanalyse komt tot stand door het verzamelen en analyseren van data en wordt gebruikt als middel om de kwaliteit van het onderwijsleerproces en onderwijsresultaten te monitoren en waar nodig te verbeteren. Tweejaarlijks voeren we een schoolontwikkelgesprek met de bestuurder en kwaliteitsmedewerker. Vierjaarlijks vindt er een waarderende audit plaats. Na de afname van de IEP-toetsen zijn er groepsbesprekingen met de leerkrachten en de intern begeleider om samen te kijken naar een aanbod afgestemd op wat er nodig is in deze groepen, gebaseerd op de prognose.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure op school

Het Voortgezet Onderwijs (VO) hecht veel waarde aan een goed onderbouwd advies van de basisschool. Ons advies is doorslaggevend. Wat nemen wij mee in onze afweging? Hoe en wanneer communiceren wij met de ouders? 

  • Wij kennen het kind al een hele tijd. Twee keer per jaar krijgen de ouders een rapport met daarin de schoolvorderingen. Tijdens de tienminutengesprekken licht de leerkracht het rapport toe.
  • Tijdens de informatieavond van groep 7 en 8 lichten wij de ouders in over de procedures.  
  • Aan het eind van groep 7 komt de groepsleerkracht met een eerste, voorlopig VO-advies. Het advies wordt opgesteld door de leerkracht van groep 7 en 8 en de iB’er. Het is tot stand gekomen door te kijken naar de rapporten, de resultaten van ons eigen leerlingvolgsysteem, motivatie, taakaanpak, werkhouding en doorzettingsvermogen.
  • We horen graag van de ouders of zij hun kind herkennen in ons voorlopig advies.
  • In groep 8 maken de kinderen (meestal in november) een NiO toets (NiO= Nederlands intelligentie Onderzoek). Met de uitslag van deze toets kunnen wij zien of ons beeld van de kinderen overeenkomt met het intelligentieniveau van de kinderen.
  • Tijdens de tweede contactavond voor de ouders van groep 8 eind januari / begin februari, krijgen de ouders ons definitieve VO-advies te horen.
  • De ouders schrijven hun kind in op de school van hun keuze. De VO-scholen leveren vervolgens blanco onderwijskundige rapporten aan waarin de leerkracht van groep 8 de gevraagde informatie invult, inclusief het definitieve advies.
  • Pas daarna kan de VO-school de inschrijving van de nieuwe leerling administratief afronden.
  • Met elke VO-school in Schagen worden de onderwijskundige rapporten van de aangemelde leerlingen besproken. Dit noemen we de ‘warme overdracht’. Als leerlingen naar scholen in een andere gemeente gaan (bijv. het Murmellius Gymnasium in Alkmaar) dan gebeurt de warme overdracht telefonisch.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school en de groep vormen een sociale leerplaats. Dit betekent voor ons dat de kinderen zich voortdurend mogen ontwikkelen en blijven leren op sociaal emotioneel gebied. Omdat de groep een belangrijke basis vormt, wordt door de leerkracht door het jaar heen geobserveerd in welke fase van groepsvorming de groep zich bevindt. Om hierbij aan te sluiten worden door de leerkracht activiteiten en werkvormen gezocht, zodat de groep voldoende ervaringen opdoet om door te kunnen gaan naar de volgende fase. Het doel is om een positief groepsgevoel en een positieve groep te stimuleren. 

In de eerste weken van het schooljaar wordt specifiek geïnvesteerd in de Gouden Weken. Hierin worden groepsafspraken en omgangsregels afgesproken en visueel gemaakt in de klas. In de zilveren weken (na de kerstvakantie) worden de afspraken opnieuw met de leerlingen doorgenomen en activiteiten georganiseerd ter bevordering van een positieve groepsvorming.

Het team van de Wielewaal is geschoold in "Pedagogisch Tact". 'Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling'. Hierbij hanteren wij een helder gestructureerd en op veiligheid gericht klassenmanagement

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid & sociale omgang
  • Vertrouwen & verbondenheid
  • Gelijkwaardigheid & plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven