De Wielewaal

Merelstraat 46 1742 JM Schagen

Schoolfoto van De Wielewaal

Het team

Toelichting van de school

Op De Wielewaal werken enthousiaste en vakbekwame leerkrachten samen aan een fijne schooltijd en aan de optimale ontwikkeling van alle leerlingen. Door onze kleinschaligheid kent iedereen elkaar. Betrokkenheid, welbevinden en veiligheid zijn belangrijke elementen voor het fundamenteel leren van kinderen. In een uitdagende en prikkelende leeromgeving wordt de nieuwsgierigheid gewekt bij de kinderen en vindt kennisoverdracht plaats, die de betrokkenheid verhoogt. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Natuurlijk kunnen leerkrachten ook wel eens ziek worden. Vervanging van een zieke leerkracht gebeurt door een van onze eigen mensen. Soms lukt dat niet. Dan worden de groepen verdeeld over de andere groepen en werken de leerlingen zelfstandig aan hun weektaak. Als ook dit door omstandigheden niet mogelijk is (bijvoorbeeld bij de kleuters), kan het zijn dat er een groep naar huis wordt gestuurd. Als dit laatste aan de hand is, worden ouders hierover zo snel mogelijk geïnformeerd. Mocht er voor ouders geen mogelijkheid zijn opvang voor hun kind te regelen, dan doen wij dat op school.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroep wordt gewerkt met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen, waarbij het leren zoveel mogelijk gebeurt in een rijke, speelse context. Er wordt gewerkt met thema's waarin altijd reken/wiskundige-, lees/schrijf-, spel- en constructieactiviteiten aan de orde komen.

Bij de thema's worden de richtlijnen gebruikt uit ‘kleuters uit de 21ste eeuw van Tessel van der Linde’. Bij het taalonderwijs wordt voor de woordenschat gebruik gemaakt van de BAK woordenlijst. Daarnaast worden aangeboden teksten zorgvuldig gekozen en wordt door middel van pre-teaching de minimaal benodigde woordenschat ingeoefend, voordat een tekst wordt aangeboden. Teksten worden aangeboden via de methode close-reading voor kleuters.

In de kleutergroepen is een groot assortiment aan materialen aanwezig, waaruit de kinderen zelf mogen kiezen. De leerkracht heeft goed zicht op de ontwikkelingsfase waarin het kind zich bevindt. De spelsituaties of opdrachten die het kind aangeboden krijgt, horen bij die ontwikkelingsfase of bij de daarop volgende ontwikkelingsfase (om het kind uit te dagen). De (klassen)omgeving speelt hierbij een zeer belangrijke rol.

De kleuters volgen een eigen programma in ons wetenschap & technologie onderwijs.

Zij spelen elke dag buiten en gymmen wekelijks in de speelzaal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 wordt dagelijks tijd ingeroosterd voor lezen, spelling en rekenen.
In groep 3 gebruiken we de leesmethode ‘Veilig leren lezen’ (VLL). Bij de methode hoort een uitgebreid leerlingvolgsysteem. VLL biedt uitgebreide differentiatiemogelijkheden en uitstekende digibordsoftware. Vanaf groep 4 gaan we aan de slag met begrijpend lezen. Hiervoor werken we met Blink lezen. Een complete leesmethodiek voor groep 4 t/m 8 die kinderen nieuwsgierig maakt. Een combinatie van technisch en vloeiend lezen, begrijpend lezen (en kijken/luisteren), verdiepend lezen, vrij lezen en voorlezen. Blink lezen sluit aan bij de thema’s van Blink geïntegreerd dat wij gebruiken voor de wereldoriënterende vakken.
Ons taalonderwijs hebben wij gekoppeld aan het thematisch Wereldoriëntatie onderwijs. We maken gebruik van de tussendoelen van het SLO (‘Leerlijnen voor het basisonderwijs, 2020’) om een kerndoeldekkend leerplan voor thematisch-taal onderwijs te ontwikkelen, waarbij vanaf groep 1/2 tot en met groep 8 thematisch wordt gewerkt.
De basis voor de thema’s in de groepen 3 t/m 8 is gebaseerd op de methode ‘Blink Geïntegreerd’. Om de feitelijke kennisoverdracht binnen de thema’s van Blink te vergroten, maken we ze zelf rijker en veelzijdiger en zorgen we voor een combinatie van disciplines. Juist  het stapelen van kennis is belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen. Kennis vergaren is een cumulatief proces en hoe meer kennis leerlingen hebben, hoe makkelijker zij nieuwe stof zullen begrijpen. Ook beïnvloedt kennis van de wereld de ontwikkeling van leerlingen bij vakken als technisch en begrijpend lezen. We noemen dat culturele geletterdheid. Door op deze wijze te werken, zorgen we voor een sterke doorgaande leerlijn waarbij we de kerndoelen koppelen aan de thema’s.
Voor rekenen gebruiken we vanaf groep 3 de rekenmethode Pluspunt.

Daarnaast is er dagelijks ruimte voor een of meer van de vakken: schrijven, Engels, muziek, cultuureducatie, kunstzinnige vorming, verkeer, topografie, burgerschapsvorming en sociale redzaamheid.

Wetenschap & technologie wordt de kinderen van groep 1 t/m 8 aangeboden middels:
- integratie in het totale onderwijsaanbod
- tijdens het W&T-circuit
- deelname aan de Vlaamse Jeugd Technologie Olympiade
- deelname aan ‘Girlsday’ - ‘PET Den Helder’ –‘Technolob Clusius’
- tijdens de Codeweek : ‘programmeren kun je leren’

Alle groepen krijgen twee keer in de week bewegingsonderwijs in de sportzaal Waldervaart die aan het schoolgebouw grenst. De groepen 3 en 4 krijgen een halfjaar lang een keer in de week schoolzwemmen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Extra ondersteuning
Het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland heeft in een Ondersteuningsprofiel beschreven welke basisondersteuning elke school moet kunnen bieden. Het uitgangspunt van basisondersteuning is dat ieder kind zoveel mogelijk wordt begeleid in de eigen groep door zijn of haar eigen leerkracht.
De Wielewaal heeft ook een eigen Schoolondersteuningsprofiel (SOP). In dit profiel staat welke specifieke extra ondersteuning De Wielewaal een kind kan bieden, naast de basisondersteuning. Deze extra ondersteuning bestaat vooral uit uren die kunnen worden ingezet om een kind optimaal te kunnen begeleiden. Op De Wielewaal kunnen we hier begeleiding bij krijgen van bijvoorbeeld ambulant begeleiders, jeugdzorg of gedragsdeskundigen van de Onderwijsversterkers.
De extra ondersteuning binnen onze school kan ook ontstaan door de aanwezigheid van een specialist of een leerkracht die veel ervaring heeft opgedaan met een bepaalde onderwijsbehoefte. Op De Wielewaal hebben we de volgende specialisten in huis: gedragsspecialist, leesspecialist, taalspecialist, dyslexiespecialist, rekenspecialist, jonge kind specialist. Binnen het bestuur van Surplus hebben we nog NT2-specialisten. De overige specialisten zijn inzetbaar via het samenwerkingsverband.
De scholen in dezelfde scholengroep zorgen samen voor een dekkend aanbod voor alle vormen van zorg. Als onze school een kind niet de juiste ondersteuning kan bieden, dan kunnen wij een beroep doen op de expertise van de collega-scholen uit de scholengroep. Ook kunnen we een aanvraag doen voor een arrangement via het ondersteuningsteam (OT) of een toparrangement aanvragen bij het CTO, waardoor er op school meer ruimte, tijd en expertise ontstaat om de juiste begeleiding te kunnen bieden. Het kan ook zijn dat de school niet de juiste begeleiding kan bieden. Dan wordt de best passende plek op een andere school binnen de scholengroep of op het speciaal (basis)onderwijs gezocht.
De Wielewaal maakt onderdeel uit van Kindcentrum Waldervaart waarin verschillende scholen uit speciaal(basis) onderwijs gevestigd zijn. De zorgcoördinatoren van alle verschillende organisaties hebben regelmatig overleg met elkaar om casuïstiek te bespreken en/of elkaars expertise in te zetten bij hulpvragen. 

Ondersteuning in de praktijk
Binnen ons onderwijs is oog voor verschillen. Kinderen die meer kunnen, krijgen meer uitdagende opdrachten. Kinderen die moeite met bepaalde leerstof hebben, krijgen extra instructie en/of oefenstof. Het signaleren van deze behoeftes gebeurt aan de hand van observaties, methodetoetsen en/of methode onafhankelijke toetsen, zoals de IEP-toetsen. Na toetsing volgt een periode van handelen. Dit zijn meestal periodes die lopen van vakantie tot vakantie, maar kunnen ook korter of langer zijn. Wij gaan hierbij uit van de behoefte van het kind. De ouders worden altijd op de hoogte gesteld van deze extra ondersteuning.
De leerkracht zorgt er binnen zijn klassenorganisatie voor dat er tijd is voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan in de eigen groep door de leerkracht met een klein groepje of met een individueel kind gebeuren of buiten de groep door een onderwijsassistent of externen. De leerkracht is verantwoordelijk voor het administreren en evalueren van deze ondersteuning.

Hoe volgen we kinderen?
Daarnaast volgen wij de ontwikkeling door middel van het IEP LeerlingVolgSysteem (LVS). Deze toetsen worden in ieder geval op twee momenten in elk schooljaar afgenomen in de groepen 3 tot en met 8 volgens de toetskalender. Het IEP-LVS gaat uit van de ontwikkeling van een individueel kind en een waardering van de toets gericht op de vaardigheden die een kind beheerst, niet hoe het presteert ten opzichte van een landelijk gemiddelde. De kleuters worden gevolgd met het systeem KIJK.
De leerkracht heeft regelmatig contact met de intern begeleider over de groep en de kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Mocht blijken dat school meer hulp nodig heeft bij de juiste ondersteuning dan is er een Ondersteuningsteam (OT). Dit OT komt ongeveer vijf keer per schooljaar bijeen. Hierbij zijn altijd aanwezig: de directeur, de groepsleerkracht, de intern begeleider, de ouders, een orthopedagoge van de Onderwijsversterkers en indien nodig een extern deskundige en/of een tolk. Deze laatsten kunnen zowel door school als door de ouders worden uitgenodigd. Het doel van een OT is te komen tot een gezamenlijk plan van aanpak en besluiten over de te nemen vervolgstappen om een kind zo optimaal mogelijk te kunnen begeleiden. Er kan bijvoorbeeld besloten worden tot een onderzoek of aanvraag van een arrangement. De ‘gouden driehoek’ kind-school-ouders is hierbij van wezenlijk belang om de begeleiding zo goed mogelijk te laten verlopen. School en ouders dienen op één lijn te zitten waarbij het kind zich door beiden ondersteund en gestimuleerd voelt.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Met ingang van schooljaar 2024-2025 willen wij aangesloten zijn bij de Rutu Foundation, een organisatie van Taalvriendelijke scholen. Het gedachtegoed hiervan is door de thuistalen van leerlingen op school toe te staan, meertalige leerlingen de kans te bieden om hun cognitieve en sociale vaardigheden te versterken. Door het versterken van ons taalaanbod profiteren alle leerlingen hiervan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VVE

VVE staat voor voor- en vroegschoolse educatie. VVE is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Het doel is om peuters en kleuters met een mogelijke (taal)achterstand beter voor te bereiden op de basisschool. Het voorschoolse deel speelt zich af in peuterspeelzalen of kinderopvanginstellingen en het vroegschoolse deel op de kleutergroepen in de basisschool. Kenmerkend voor VVE is het stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen in de meest brede zin van het woord. Het gaat hierbij om kinderen van 2 t/m 6 jaar.

We willen graag een doorgaande leerlijn zien bij kinderen van 2 t/m 6 jaar en daarom is een start gemaakt met het opzetten van een doorgaande lijn van 0 tot 6-jarigen binnen het Kindcentrum Waldervaart. De focus ligt in eerste instantie op de doorgaande lijn van peuters naar kleuters. Er zijn extra gelden beschikbaar vanuit het samenwerkingsverband om kinderen met een taalachterstand extra begeleiding te geven. Hiervoor is een aparte schakelleerkracht aangesteld.

Terug naar boven