IBS Aïsha

Heulberg 1 4708 HL Roosendaal

Schoolfoto van IBS Aïsha

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ibs Aïsha heeft in schooljaar 2023-2024 voor het eerst meegedaan aan de doorstroomtoets. De school is gesticht in 2019 met een kleutergroep, een groep 3 en een groep 4. Elk jaar is de school uitgebreid met een extra jaargroep en schooljaar 2023-2024 was dus het eerste schooljaar met een groep 8. 

De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Vanaf dat moment zullen wij ze ook online presenteren. Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen wij de resultaten opnemen in de schoolgids. 

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden geanalyseerd door de leerkracht in overleg met de intern begeleider. Samen stellen zij aan de hand van de tussenresultaten een groepsplan op. In het groepsplan wordt er nagedacht over interventies in het groepsproces. Er wordt gemeten of er aan gestelde norm wordt voldaan en of de leerlingen voldoende groei hebben laten zien ten opzichte van de vorige resultaten. Wanneer blijkt dat er op een van deze twee indicatoren niet voldoende gescoord is, worden er groepsinterventies ingezet. 

De intern begeleider maakt samen met de directie een schoolanalyse. Aan de hand van de schoolanalyse worden er schoolbreed interventies ingezet. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen krijgen in groep 7 een pré advies. Het pré advies wordt opgesteld door een adviescommissie bestaande uit leerkracht groep 7, leerkracht van het vorige schooljaar, intern begeleider en de directeur. Vanuit verschillende invalshoeken wordt er naar de ontwikkeling van de leerling gekeken en na overleg een pré advies opgesteld. 

Leerlingen in groep 8 krijgen in januari het voorlopig schooladvies. Dit advies wordt opgesteld door een adviescommissie bestaande uit de leerkracht van groep 8, de leerkracht van het vorige schooljaar, intern begeleider en directeur. Het pré advies dient als vertrekpunt. Vanuit verschillende invalshoeken wordt het pré advies opnieuw bekeken en bediscussieerd. Er volgt een voorlopig schooladvies. 

Alleen de resultaten van de doorstroomtoets kunnen het voorlopig advies nog veranderen. Wanneer leerlingen een hogere score op de doorstroomtoets halen dan het voorlopig advies, dan wordt het advies altijd heroverwogen door dezelfde commissie. Het advies kan dan naar boven worden bijgesteld. 

Het advies is definitief zodra de adviezen zijn bijgesteld aan de hand van de resultaten van de doorstroomtoets. Adviezen kunnen nooit lager uitvallen dan het voorlopig advies. 

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het meten van sociale competenties doen wij aan de hand van observatielijsten, vragenlijsten ingevuld door de onderwijsprofessional. Er is veel aandacht voor het groepsproces in de eerste weken van het schooljaar, de gouden weken. Tijdens het schooljaar is de intern begeleidster een belangrijke sparringspartner voor de leerkrachten. Tweemaal per jaar wordt er gericht gekeken naar de sociale competenties van alle leerlingen en waar nodig een plan bedacht om gericht te oefenen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ihsaan
  • Naastenliefde
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven