Montessori Basisschool De Getijden

Frederiksoordweg 26 D 9968 AL Pieterburen

  • Schoolfoto van Montessori Basisschool De Getijden
  • Schoolfoto van Montessori Basisschool De Getijden
  • Schoolfoto van Montessori Basisschool De Getijden

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen gaan na groep 8 in het algemeen naar vmbo, havo of vwo. Een aantal kinderen gaat naar het speciaal onderwijs. Ondanks dat er in een jaar nog veel kan gebeuren krijgt u aan het eind van groep 7 van de groepsleerkracht een pré-advies. De groepsleerkracht zal op basis van o.a. de ontwikkeling, werkhouding en schoolprestaties van uw kind aangeven welke richting van het voortgezet onderwijs het meest geschikt is. Op onze basisschool krijgt u daarover uitgebreide voorlichting, maar u zult met uw kind waarschijnlijk ook open dagen van scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkracht heeft een duidelijke administratie waarin hij/zij de ontwikkeling van het kind bijhoudt. We gebruiken hiervoor de Erik-app.

De school heeft een adequate groepsadministratie waarbij de observatiegegevens van de individuele ontwikkeling van het kind en de groepsactiviteiten geregistreerd staan.

Over de ontwikkeling van het kind wordt, op initiatief van de school, regelmatig overleg gevoerd tussen ouders/verzorgers en de leerkrachten.

Er wordt zowel schriftelijk als mondeling aan de ouders gerapporteerd.

De interne begeleider coördineert de leerlingenzorg in school en ondersteunt de leerkrachten bij de aanpak van zorgleerlingen, zoals het maken van handelingsplannen en eigen leerlijnen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan, doen ze dat met een goed onderbouwd advies van de basisschool. Dit advies is gebaseerd op gegevens uit het leerlingvolgsysteem, het totale beeld van het kind en de plaatsingswijzer. De plaatsingswijzer is een hulpmiddel gebaseerd op de toets resultaten van de groepen 6 tot en met 8 van het Cito-leerlingvolgsysteem. Het advies van de basisschool moet worden overgenomen door de school van voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Maria Montessori ging uit van de gevoelige perioden van kinderen. Een gevoelige periode is een fase waarin het kind extra gemotiveerd is bepaalde zaken te leren/ te ontdekken. De grondgedachte van het Montessori onderwijs is, dat de opvoeding van kinderen hen moet vormen tot vrije, kritisch denkende mensen.

Sleutelbegrippen hierbij zijn:

·         Zelfstandigheid

·         Respect

·         Rekening houden met elkaar

·         Weerbaarheid

·         Vrijheid

·         Verantwoordelijkheidsbesef

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Mens
  • Maatschappij
  • Onderwijs

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven