obs de Posthoorn

Oostering 4 7933 PX Pesse

  • Elke dag, samen een beetje beter!
  • Schoolfoto van obs de Posthoorn
  • Schoolfoto van obs de Posthoorn
  • Schoolfoto van obs de Posthoorn
  • Schoolfoto van obs de Posthoorn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schoolweging: 

Een nieuw onderwijsresultatenmodel bepaalt de gemiddelde schoolweging van 3 jaar, als maat voor de leerlingenpopulatie. De schaal voor de "nieuwe" schoolweging loopt van 20 tot 40. Hoe lager de schoolweging, hoe minder complex de leerlingenpopulatie en hoe hoger de resultaten die we van de school mogen verwachten. De frequentieverdeling is redelijk normaal verdeeld. Er zijn relatief weinig scholen met een lage schoolweging en relatief weinig scholen met een hoge schoolweging. De meeste scholen hebben een schoolweging rond het gemiddelde, dat iets onder 30 ligt. De schoolweging is te vinden op de website van het CBS.

Hoe berekent het CBS de schoolweging

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent de schoolweging van een school op basis van de volgende kenmerken: 

- het opleidingsniveau van de ouders

- het gemiddeld opleidingsniveau van alle moeders op school

- het land van herkomst van de ouders

- de verblijfsduur van de moeder in Nederland

- of ouders in de schuldsanering zitten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling en tussenresultaten van onze leerlingen op verschillende manieren:

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

- observaties van de leerkrachten,

- kindgesprekken,

- oudergesprekken,

- de leerlijnen sociaal-emotionele ontwikkeling van ParnasSys (groep 1-2) en ZIEN (groep 3-8).

Zaakvakken en wereldoriëntatie:

- observatiegegevens van de leerkrachten,

- leerlijnen ParnasSys (groep 1-2)

- toetsresultaten van onze methodegebonden toetsen (groep 3-8)

- CITO-toetsen (groep 3-8)

- kindgesprekken en/of diagnostische gesprekken met onze leerlingen,

- oudergesprekken 

Methodegebonden toetsen: 

Methodegebonden toetsen worden geanalyseerd door de leerkracht. Vaak worden de toetsresultaten ook met de leerlingen zelf nabesproken en wordt er samen gereflecteerd op het proces. Interventies worden meegenomen in het onderwijsaanbod, om op die manier op een zo passend mogelijke manier onderwijs te kunnen geven.

CITO-toetsen:

De Interne Begeleider deelt aan het begin van het schooljaar het toetsrooster met het team. Hierop staan alle af te nemen methode-overstijgende toetsen, zorgvergaderingen en groepsbesprekingen gepland.

Twee keer per jaar worden CITO-toetsen afgenomen bij alle leerlingen van groep 3 tot en met 8. Voor de CITO-toetsen hebben wij eigen schoolnormen opgesteld. Dit zijn richtlijnen waar naartoe wordt gewerkt om ervoor te zorgen alle leerlingen onze school op een individueel zo hoog mogelijk niveau uitstromen eind groep 8. Uitgangspunt is dat een leerling op individueel niveau voldoende elke keer voldoende groei laat zien. Voorbeeld: een leerling die hoog scoort maar stilstaat in zijn leercurve is voor ons een grotere zorg, dan een leerling die wat minder hoge scores laat zien maar wel goed gegroeid is in zijn eigen leercurve.

Eind groep 8 wordt een Centrale Eindtoets afgenomen. Dit is een door de overheid verplichte toets, om zo een extra instrument te hebben dat iets zegt over het niveau van de leerling, náást het schooladvies van de leerkracht. 

CITO-toetsresultaten worden op groeps- en individueel niveau geanalyseerd door de leerkrachten. Schoolbreed worden alle CITO-groepsanalyses besproken met het hele team in een aparte zorgvergadering. Voor groep 1-2 wordt dit op basis van observaties van de leerkracht in relatie tot de leerlijnen groep 1-2 van ParnasSys gedaan. Naar aanleiding van de uitkomsten van deze toetsen wordt een nieuwe instructiekaart opgesteld, als hulpmiddel voor de leerkracht bij het geven van passend onderwijs.

Individuele resultaten worden gedeeld met de Intern Begeleider tijdens de groepsbespreking. Er vinden meerdere groepsbesprekingen per jaar plaats. 

Ondersteuning

Op de Posthoorn wordt passende ondersteuning geboden door de eigen leerkracht, binnen de eigen groep. We hebben veel specialisten bij ons werken, waardoor leerkrachten kunnen leren van en met elkaar en bij elkaar te rade gaan als zij zelf behoefte hebben aan aanvullende expertise.

Op het moment dat blijkt dat deze extra ondersteuning onvoldoende resultaat geeft, is er beperkte aanvullende ondersteuning mogelijk door een van onze onderwijsassistenten. De interne begeleider coördineert deze extra ondersteuning.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind schooljaar 2022-2023 stroomden 15 leerlingen uit naar het Voorgezet Onderwijs. Aan deze groep zijn de volgende adviezen gegeven voor vervolgonderwijs:


Voortgezet onderwijs    Aantal leerlingen in  2023    Aantal leerlingen in 2022 

Praktijkonderwijs   

VMBO Basis/Kader                             1                                 0

 VMBO Kader/Theoretische               1                               2 

VMBO TL                                            3                                 0

VMBO Theoretische/ Havo               3                                1 

Havo                                                   4                                 0

Havo/VWO                                         1                                 3 

VWO/VWO+                                       2                                 2 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen onze leerlingen zo zelfredzaam mogelijk maken, zodat zij zich zo zelfstandig mogelijk kunnen redden in de maatschappij. Hiervoor is het nodig dat leerlingen verschillende sociale en emotionele vaardigheden kunnen oefenen en verwerven. Hiervoor is een veilige groep van belang. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag en pesten niet voorkomt. 

Om dit te kunnen bereiken wordt er schoolbreed en planmatig gewerkt aan de volgende SEL-competenties: 

- Besef hebben van jezelf

- Besef hebben van de ander

- Keuzes kunnen maken

- Zelfmanagement

- Relaties kunnen hanteren

Wij maken hiervoor gebruik van de SEL-methodiek van Kees van Overveld. Burgerschapsontwikkeling en mediawijsheid maken deel uit van ons aanbod binnen sociaal emotioneel leren. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid, rust en regelmaat
  • Samen
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de winter van 2020 is Stichting Bijeen onderworpen aan een groot onderzoek door de onderwijsinspectie. De onderwijskwaliteit is hiermee als voldoende beoordeeld, het definitieve inspectierapport is toegevoegd als bijlage. 

Interne audits: 

Naast dat onze school bezocht kan worden door de onderwijsinspectie, monitoren we onze kwaliteit ook zelf. Elke 2-3 jaar vindt er een interne audit plaats door een speciaal hiervoor opgeleid auditteam van stichting Bijeen. Verbeterpunten worden besproken met het team en indien noodzakelijk meegenomen in (een volgend) schooljaarplan.

Terug naar boven