Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school start het schooljaar 2021-2022 met 93 leerlingen. De leerlingen zijn verdeeld over 4 combinatiegroepen: 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8.
Er werken 6 groepsleerkrachten, 1 Intern Begeleider, 1 directeur, 3 vakleerkrachten (bewegingsonderwijs, HVO/Godsdienst) en 2 onderwijsassistenten op o.b.s. de Posthoorn.
Op obs de Posthoorn wordt bewust geïnvesteerd in het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen. Wij doen dit door middel van de aanpak beschreven door Kees van Overveld - SEL.
Wij plannen in de onderbouw extra tijd in voor de taalontwikkeling. Deze keuze hebben we gemaakt op basis van de kenmerken van onze leerlingenpopulatie. Elke dag vinden er in grote of kleine kring georganiseerde taal- en/of rekenactiviteiten plaats. Leerlingen die speciale begeleiding nodig hebben, worden in kleine kring door de leerkracht hierin begeleidt.
Daarnaast vinden we het erg belangrijk dat jonge kinderen zich ontwikkelen door middel van betekenisvol spel. Dit vindt zowel binnen als buiten plaats.
De urentabel is geen vaststaand gegeven, maar een raamplan.
Op obs de Posthoorn wordt bewust geïnvesteerd in het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen. Wij doen dit door middel van de aanpak beschreven door Kees van Overveld - SEL.
De Posthoorn staat voor goed onderwijs. Wij zien het als onze primaire taak om al onze leerlingen op een zo hoog mogelijk niveau te leren lezen, taal, spelling en rekenen. Hier steken we de meeste tijd in en dat ook terug te zien in de urentabel. De urentabel is geen vaststaand gegeven maar een raamplan.
Passend onderwijs en schoolondersteuningsprofiel
Op o.b.s. De Posthoorn streven we ernaar om Passend Onderwijs te bieden aan elke leerling. Er is het een en ander aan expertise in huis. Te denken valt dan aan bijvoorbeeld een taalspecialist, rekencoördinator of specialist hoogbegaafdheid. Ook is er een Interne Begeleider, wiens taak het is om de kwaliteitszorg op school te bewaken en alle zorgvragen van onze leerlingen te coördineren. De Interne Begeleider er is 1 dag per week werkzaam bij ons. Er is een goede samenwerking met veel externe partners, waardoor we heel veel leerlingen van goed passend onderwijs kunnen voorzien. En daar zijn we trots op!
Als u uw kind bij ons aanmeldt, hebben wij als school zorgplicht. In de meeste gevallen kan uw kind hier gewoon ingeschreven worden en zijn/haar schoolloopbaan starten of vervolgen. Er zijn wel grenzen aan de (hoeveelheid) zorg die wij kunnen bieden. Vaak is er aanvullend onderzoek nodig om in kaart te brengen wat er dan nodig is om dat wel te kunnen bieden. In sommige situaties kan het voorkomen dat er extra zorg nodig is, die wij niet zelf kunnen bieden en die ingehuurd zal moeten worden. En soms is een andere school een beter passende plek voor uw kind. Uiteraard gaan wij dan samen met u en onze partners binnen ons Samenwerkingsverband op zoek naar die benodigde aanvullende zorg en/of een andere passende plek. Dat kan bestaan uit een deel ambulante begeleiding. Of een plaats op een andere school binnen stichting Bijeen, maar ook een van onze partnerscholen in de regio Hoogeveen die niet onder onze stichting vallen. In het OndersteuningsProfiel 23-24 van obs De Posthoorn staat beschreven wat onze mogelijkheden en grenzen voor passend onderwijs zijn.
Om in kaart te brengen waar wij tegen de grenzen van ons kunnen aanlopen, vullen wij in MonPas het SOP in. Deze wordt 2x per jaar ingevuld en aangepast. Groepsgrootte in combinatie met de hoeveelheid zorg in een groep wordt daar ingevoerd. Hieruit volgt een diversitieitsquotiënt. Dit zegt iets over de zorgzwaarte van een groep. Het document dat hier is terug te vinden geeft een beeld van de hoeveelheid zorg en de verdeling daarvan over onze groepen.
In groepen waar de diversitieitsquotiënt boven de 1,5 is gekomen, wordt altijd besproken of er nog plaats is voor een extra leerling. Soms komen we dan tot de conclusie dat er grenzen bereikt zijn.Er wordt ook een grens bereikt als er sprake is van benodigde (specialistische) zorg die hier op school niet (in voldoende mate) geleverd kan worden. Ook al is er in een groep op basis van het schoolondersteuningsprofiel dan "op papier" mogelijk nog wel ruimte; het onderwijs moet passend gemaakt kunnen worden bij de leerling.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen voor al onze leerlingen de beste begeleiding die er mogelijk is. Door te differentiëren in aanbod, tijd, instructie en verwerking komen we tegemoet aan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Dit kan altijd beter en een van de wetenschappelijk bewezen modellen om dat goed te kunnen doen in de klassen is het weloverwogen inzetten en gebruiken van het EDI-model. Ons team volgt hiervoor een scholingstraject en aan het eind van schooljaar 2024-2025 willen we deze werkwijze geborgd hebben.
Wij hebben goede contacten met peuterspeelzaal De Prugelties en met kinderopvang Het Erf in Pesse. Samen zorgen we voor een goede overdracht en een doorlopende ontwikkeling van onze kinderen. Peuters uit Pesse en directe omgeving kunnen gebruik maken van de schoolbibliotheek om boeken te lenen.
Wij bieden onze leerlingen in groep 1 en 2 een apart woordenschatontwikkelingspakket aan: LOGO 3000. Dit is een slimme en goed onderbouwde aanpak voor de ondersteuning van kinderen in de belangrijkste fase van hun taalontwikkeling. LOGO 3000 biedt heel aantrekkelijk materiaal om de woordenschat van jonge kinderen op een natuurlijke manier snel en speels uit te breiden.
Daarnaast nemen wij ook deel aan verschillende netwerkbijeenkomsten binnen en buiten onze stichting, waarin we andere professionals die werken met jonge kinderen treffen. Hier worden kennis en ervaringen uitgewisseld en leren we samen van en met elkaar.