Daltonschool De Leilinde

Stellingmolen 186 -188 3352 BM Papendrecht

  • Daltonschool De Leilinde Papendrecht
  • Ennea plusgroep uitdaging basisschool Daltonschool De Leilinde Papendrecht
  • Tutorlezen basisschool Papendrecht Dalton De Leilinde
  • Leerlingen hebben coachgesprekken, zodat zij zelf eigenaar zijn van hun ontwikkeling.

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Leilinde werkt vanuit een professionele leeromgeving. Met elkaar bespreken we wat goed onderwijs is en zorgen we er samen voor dat we ons steeds ontwikkelen. Het team bestaat uit professionals die enorm gemotiveerd zijn om het beste uit de leerlingen te halen. Ze zijn bereid om naar hun eigen onderwijs te kijken en nieuwe ontwikkelingen toe te passen in hun eigen lessen. Het team vindt het daarnaast erg belangrijk dat elk kind zich op zijn plek voelt en zichzelf mag zijn. Hierdoor is er een zeer positieve pedagogische sfeer.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat een teamlid afwezig is. We zoeken dan naar een passende oplossing om lesuitval zo veel mogelijk te voorkomen. Het aantal invallers is echter zeer beperkt. Het liefst maken we bij inval gebruik van voor de kinderen bekende gezichten (duo-collega of andere collega van onze school voor de groep). Wanneer teamleden van onze school niet in kunnen vallen, zetten we de vraag binnen onze stichting uit. Levert dat ook geen invalleerkracht op dan zoeken we buiten de stichting. Als ook daar geen invaller voorhanden is, neemt, wanneer mogelijk, de directeur of de intern begeleider de groep.  In het uiterste geval wordt de groep verdeeld over de andere groepen of krijgt de groep een dag vrij. Indien ouders hun kind niet thuis op kunnen vangen, krijgt hij/zij die dag een plek in een andere groep. Indien de leerkracht van een groep langere tijd afwezig is, wordt bovenstaande ook gehanteerd. Mocht er geen inval zijn dan zullen ook andere groepen worden verdeeld of een dag thuis zijn, waardoor die leerkracht in kan vallen in de groep van de langdurig afwezige leerkracht. De afwezigheid van een collega en het gevolg hiervan voor de groep (invaller, verdelen of naar huis) wordt z.s.m. gecommuniceerd met de betreffende ouders via het ouderportaal.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Logopedie:

Elke woensdag is bij ons een logopedist aanwezig. Leerlingen van onze school die bij haar in de praktijk kunnen op deze manier onder of na schooltijd bij ons op school naar logopedie. 

SportBSO

De BSO van Wasko bij ons in het gebouw is een sportBSO. Elke maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagmiddag gaan zij naar de gymzaal naast ons gebouw om daar een uur te sporten. De sportlessen worden gegeven door een sportBSO medewerker van Wasko.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 1/2 werken tijdens het werken met ontwikkelingsmateriaal met een daltontaak. Leerlingen leren bij ons al in groep 1 te plannen.

Voor de vakgebieden taal en rekenen sluiten we aan bij het niveau van de leerlingen door instructie te geven in een kleine kring. De kanjertraining, Engels, verkeer en culturele vorming vindt plaats in een kring met de gehele groep.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We werken bij ons op school met instructielessen en een daltontaak. In de instructielessen wordt gedifferentieerd instructie gegeven op alle vakgebieden. We kiezen hier zeer bewust voor, zodat alle leerlingen, weliswaar op hun eigen niveau, met hetzelfde doel bezig zijn. Tijdens de daltontaak werken de kinderen aan werk vanuit alle vakgebieden die ze zelfstandig kunnen verwerken. Tijdens deze tijd bieden we kinderen extra zorg, verdieping en houden we coachgesprekken met de leerlingen. Voor het werken aan de daltontaak plannen de leerlingen de verschillende taken in. Aan het eind van de week moet het werk van de daltontaak af zijn. 

Hiernaast bieden we leerlingen lessen Mediawijsheid en ICT vaardigheden. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, hebben we een plusgroep, genaamd de Enneagroep.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk leerlingen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen thuisnabij. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning in de vorm van arrangementen. De basisondersteuning bestaat uit:

  1. Onderwijs op drie verschillende niveaus en in enkele gevallen leerlingen op een eigen leerlijn.
  2. Extra ondersteuning op basisvakgebieden door leerkracht of onderwijsassistent.
  3. Arrangementen die vanuit het ondersteuningsteam worden geadviseerd.
  4. Ondersteuning gericht op sociale-emotionele ontwikkeling, binnen de grenzen die we als school gesteld hebben. 

Inrichting ondersteuningsroute

De ondersteuningsroute bij ons op school volgt de volgende stappen.

  1. Collegiale consultatie, leerkrachten overleggen onderling
  2. Intern begeleider, leerkrachten raadplegen intern begeleider.
  3. Via de intern begeleider kan de reken- of taalspecialist worden ingeschakeld.
  4. Groepsbesprekingen: intern begeleider bespreekt samen met de leerkracht de zorg in de groep
  5. Leerlingbespreking: intern begeleider bespreekt met het team specifieke zorgvragen
  6. Leerlingconsult: onderwijsspecialist kan door de intern begeleider gevraagd worden om een leerlingconsult uit te voeren.
  7. Overleg ondersteuningsteam-smal, de orthopedagoog en onderwijsspecialist vanuit het samenwerkingsverband bespreken samen met de intern begeleider, de leerkracht en ouders de hulpvraag.
  8. Overleg ondersteuningsteam-breed, als bovenstaande en indien gewenst met schoolmaatschappelijk werker, jeugdverpleegkundige en/of andere derden. Overlegvormen buiten de school met externe organisaties zoals bijvoorbeeld de jeugdbescherming.  

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong (en hoogbegaafde leerlingen)

We brengen de ontwikkelingsvoorsprong in kaart en de leerlingen in de groepen 1/2 krijgen een programma binnen de groep. De leerlingen in de groepen 3 t/m 8 nemen deel aan de plusgroep (Enneagroep) en krijgen in de eigen groep een apart programma.

Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Drechtsteden.

Duindoornhof 1-7 

3355RP Papendrecht 

078-6391700

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het schooljaar 2023-2024 gaan we aan de slag met het up-to-date maken van alle onderwijsplannen. We krijgen een workshop passende perspectieven op rekengebied om zo in de ondersteuningsbehoefte op het gebied van rekenen te voorzien. De taalcoördinator heeft een cursus goed spellingsonderwijs gevolgd en hiervoor volgt voor het team een workshop, zodat we op het gebied van spelling beter kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften.

Aankomend schooljaar gaan we aan de slag met het geven van lessen op het gebied van bewegend leren. Bewegend leren helpt de hersenhelften beter met elkaar te communiceren. Op deze manier kunnen we de leerlingen beter leren automatiseren. Denkt u hierbij aan het aanleren van de splitsingen, sommen tot 20 en de tafels. 

De taal- en rekenspecialisten gaan meer de klas in om groepsbezoeken af te leggen, waardoor zij de leerkrachten goed kunnen begeleiden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

De voorschoolse educatie wordt aangeboden in peuterspeelgroep De Leilinde. Kinderen van 2 tot 4 jaar kunnen hier gedurende twee ochtenden (dinsdag en donderdagochtend) spelen en ontwikkelen. De peuters en hun ouders raken al gewend aan het gebouw en zien de juffen en kinderen van de kleutergroepen, waardoor de overgang naar groep 1 nog geleidelijker verloopt. De peuterspeelgroep en de leerkrachten van groep 1/2 werken samen, zo werken ze aan dezelfde thema's en wordt er gewerkt aan een doorgaande lijn op het gebied van daltononderwijs. Voor de voorschoolse educatie werken we samen met onze partner Wasko, die inhoudelijk vorm geeft aan de peuterspeelgroep. Kinderen voor deze groep worden aangemeld via de klantenservice van Wasko (tel.: 078-6157165 of kindplanning@wasko.nl).

De vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. De leerkrachten zorgen daar voor een rijke leeromgeving en brengen de ontwikkeling van de jonge kinderen in beeld. Deze observaties worden met de ouders gedeeld en, indien nodig, worden er interventies ingezet om een kind te ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling. 

Met de kinderopvang-, onderwijspartners en het consultatiebureau werken wij samen om onderwijsachterstanden bij kinderen te voorkomen en verminderen. Het onderwijs is primair verantwoordelijk voor het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) in hun scholen. De gemeente maakt met schoolbesturen en bestuurders van de kinderopvang afspraken over de resultaten die worden nagestreefd met de inzet in voor- en vroegschoolse educatie (vve). Deze afspraken dragen bij aan een blijvende focus op de kwaliteit van de uitvoering van vve.

Terug naar boven