Openbare Basisschool de Bascule

Sportlaan 85 7833 CH Nieuw-Amsterdam

  • Onze school heeft een modern schoolgebouw. Dankzij de indeling met 4 afdelingen voelt de school geborgen en veilig voor alle leerlingen.
  • Onze school is een gezonde school. In onze lessen besteden wij aandacht aan gezondheid en gezond gedrag.
  • Door spelend leren kunnen de leerlingen zich optimaal ontwikkelen.
  • Sociale vaardigheden vinden we belangrijk op onze school. Het vak Burgerschap en de lessen HVO/GVO dragen hieraan bij.
  • Taal, Lezen en Rekenen vinden we zo belangrijk bij ons op school dat je op het plein al letters en cijfers tegenkomt.

Het team

Toelichting van de school

Op De Bascule werkt het team optimaal samen aan het realiseren van de doelen van onze school als geheel. Ons team is deskundig op het gebied van adaptief onderwijs, directe instructie, cultuureducatie, het begeleiden van begaafde leerlingen, het begeleiden van dyslectische leerlingen en het begeleiden van leerlingen met gedragsproblematiek. We vergroten onze deskundigheid voortdurend door scholing en collegiaal leren. Het team karakteriseert zich door een positieve opstelling waarin altijd gekeken wordt wat mogelijk is.

Voor de periode 2022-2024 heeft het team van de Bascule als speerpunt de taalontwikkeling van de leerlingen. Hiervoor volgen zij intensieve teamscholing en begeleiding van Bureau Meesterschap en wordt er een nieuwe leesmethode aangeschaft.

Onze team heeft ook enkele coördinatoren die een specifiek leergebied coördineert voor het team. 

  • Zorgcoördinator (IB-er) - tevens onderwijscoach Integrated Care
  • Taalcoördinator
  • Rekencoördinator
  • Burgerschapscoördinator
  • ICT-coördinator

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de leerkracht afwezig is, wordt deze vervangen door een andere bevoegde (inval)leerkracht. De inzet van invallers wordt bovenschools geregeld. Bij de vervanging wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde personen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Mocht er geen invaller beschikbaar zijn, dan zoekt de school naar andere opvangmogelijkheden op school. Voor deze situaties heeft het bestuur het protocol 'vervanging bij ziekte' vastgesteld. Dit protocol ligt ter inzage op school bij de locatiedirecteur.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een aantal leerkrachten heeft opleidingen gevolgd op het gebied van Interne Begeleiding (Master EN), Rekenen, Taal/Lezen, Meer- hoogbegaafdheid, Kindercoaching en Cultuur. Daarnaast heeft de school een Aandachtsfunctionaris en participeert de school samen met de andere school in het dorp in het project 'Integrated Care'. 

Meerdere personeelsleden hebben een Masteropleiding afgerond.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aangegeven lesuren per week zijn bij benadering. Bij kleuters lopen regelmatig verschillende vakgebieden door elkaar.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De aangegeven lesuren per week zijn bij benadering. Er is namelijk ook sprake van vakoverstijgende activiteiten. Regelmatig worden er ook combinaties van vakken gemaakt. Tijdens een leesles kan er bijvoorbeeld een onderwerp behandeld worden wat ook onder Burgerschap valt en tijdens Bewegingsonderwijs wordt er bijvoorbeeld ook aan groepsdynamiek en sociaal-emotionele ontwikkeling gewerkt. Het totaal aantal lesuren is hierdoor moeilijk te bepalen. Daarnaast is het zo dat niet iedere leerling exact hetzelfde programma volgt. De lessen worden zoveel mogelijk op maat gemaakt waardoor het voor kan komen dat er voor de ene leerling meer accenten op het ene vak komt te liggen terwijl bij een andere leerling juist op basis van behoefte andere accenten worden gelegd. Dit is maatwerk waarbij het vakmanschap van de leerkracht benut wordt op onze school.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl.
De intern begeleider van de school kan u er ook meer over vertellen.

Het SchoolOndersteuningsProfiel binnen OOE

Heeft een kind naast de basisondersteuning extra ondersteuning nodig dan stelt de school, in overleg met ouders en de adviseur onderwijs, een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP wordt ingeschat welke ontwikkelingsmogelijkheden de leerling heeft op langere termijn en welk eindniveau van de leerling verwacht kan worden. Op basis van de wet op passend onderwijs is het opstellen van een OPP verplicht voor elke leerling die een arrangement heeft waarbij ook de inzet van ondersteuningsmiddelen passend onderwijs aan de orde is.

Mogelijkheden van de school.

Bij (externaliserend) probleemgedrag wordt altijd een (extern) deskundige ingeschakeld om te bepalen wat de ondersteuningsbehoefte van de leerling is. Per school is een gelimiteerd aantal uren onderwijsassistentie beschikbaar ter ondersteuning van leerlingen met een OPP. Het ontwikkelingsperspectief is een aanvulling op het groepsplan. Voor leerlingen die ondersteuning krijgen vanuit het reguliere ondersteuningsaanbod (basis) stelt de school geen OPP op. Deze leerlingen staan vermeld in het groepsplan of hebben een individueel handelingsplan (‘plan van aanpak’).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school participeert in het project Integrated Care. In dit project wordt extra zorg geboden, zowel op kind- als op gezinsniveau.

Daarnaast wo 2 jaar uitgebreid ingezet op taal. Dit omvat zowel het begrijpend lezen/luisteren, technisch lezen, woordenschat en boek-leespromotie. Dit staat uitgebreid beschreven in het ontwikkelplan 2022-2025 ‘Taal Centraal’.  

Afgelopen schooljaar (22-23) zijn er daarnaast interventies op het gebied van Rekenen ingezet, waaronder:

  • Implementatie Bareka De leerkrachten van de groepen 4 t/m 6 gaan tijdens de start van het schooljaar bij alle leerlingen de toetsen van Bareka afnemen. Hier ontstaat een rekenmuurtje en deze kan gebruikt worden om verder in te oefenen.
  • Rekenvlot is aangeschaft. Dit is voor leerlingen die de onderste stenen van het rekenmuurtje niet beheersen. Groep 3 kan hier ook gebruik van maken, wanneer nodig.
  • Implementatie Rekenroute Voor een aantal specifieke leerlingen in groep 4 t/m 8 (OPP) is Rekenroute aangeschaft.
  • Conditioneren van bewerkingen op de weekplanning Extra aandacht voor de domeinen Getalbegrip en Verhoudingen

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voorscholen OOE

In juni 2015 heeft de raad van de gemeente Emmen de Hoofdlijnennotitie Ontwikkeling en Onderwijs vastgesteld en sinds 1 augustus 2018 is er iedere basisschool van OOE een voorschool aanwezig. Hierdoor kan er een doorgaande ontwikkellijn worden opgezet. Deze richt zich op de ontwikkelingsgebieden;

- Taalontwikkeling
- Ontluikende rekenontwikkeling
- Sociaal-emotioneel gedrag
- (Zelf)Redzaamheid
- Motoriek
- Creatief vermogen

De locatiedirecteur van de school is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een pedagogisch beleidsplan, het ouderbeleidsplan en het zorgbeleid voor de voor- en vroegschool. Deze plannen komen tot stand in goed overleg met de leidsters en leerkrachten die VVE betrokken zijn.

Terug naar boven