Basisschool 't Breerke

Ankerstraat 1 6051 GG Maasbracht

Schoolfoto van Basisschool 't Breerke

Het team

Toelichting van de school

Voor het schooljaar 2023-2024 is de formatie als volgt:

Groep 1 Juf Kim alle dagen

Groep 2 Juf Lyn ma-di-wo & juf Maud do-vrij

Groep 3 Juf Daniëlle ma-di-wo & Juf Jolanda do-vrij

Groep 4 Juf Evelien ma-di-do-vrij & Juf Annette wo

Groep 5 Juf Simone alle dagen

Groep 6 Juf  Anna alle dagen

Groep 7 Meester Sjoerd V ma-vrij & Juf Marianne di-wo-do  

Groep 8 Meester Sjoerd H ma-di-do-vrij & Meester Sjoerd V wo

We hebben de volgende intern- begeleiders:

Tijdens de afwezigheid van onze interne begeleider Myra hebben we twee ad-interim interne begeleiders tot nadere datum.

- Juf Caroline (ad-interim)

- Juf Lenny (ad-interim)

- Juf Maud voor de onderbouw.

Op 't Breerke werken twee onderwijsassistenten: 

Juf Sarai alle dagen

Juf Franka ma-di-donderdagochtend

Op maandag ondersteunt de vakleerkracht gym, Nico onze gymlessen voor alle groepen.

Op dinsdag verzorgt juf Anne, onze vakleerkracht muziek, de muziekles in alle groepen.

Ter ondersteuning werkt onze conciërge Jos Bok op onze school. Hij is voornamelijk aanwezig op maandag en dinsdag.

Ook bieden we een werkplek aan stagiaires.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Afspraken 

a. Bij ontvangst van melding van afwezigheid van een leerkracht wordt vervanging gemeld bij de vervangingsmanager. Er wordt gezocht naar vervanging binnen de eigen flexpool. 

b. Als dit niet lukt dan wordt contact gezocht met de pool van de samenwerkingsbesturen in Midden Limburg. 

c. Wanneer al deze stappen doorlopen zijn en het niet mogelijk is om de kinderen op school te houden, dan wordt door de school verzocht de kinderen thuis te houden. Dit is wel de laatste noodgreep, omdat het dan gewoon niet meer anders kan.  

We doen dit als volgt: 

a. De leerlingen van de groep van de afwezige leerkracht worden voor de eerste volle dag, opgevangen binnen de school. 

b. Indien in de loop van de dag blijkt dat er nog geen oplossing is voor de vervanging dan wordt de volgende dag een groep naar huis gestuurd. De ouders worden via ouderportaal op de hoogte gebracht. De directie zal blijven proberen om vervanging te regelen. 

c. Bij een volgende dag wordt wederom een groep naar huis gestuurd. Ouders worden via ouderportaal op de hoogte gebracht. 

Mocht blijken dat de vervanging alsnog geregeld kan worden, dan worden de betreffende ouders hiervan via ouderportaal op de hoogte gesteld en komen de leerlingen de daarop volgende dag gewoon weer naar school. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 wordt thematisch gewerkt. De methode kleuteruniversiteit wordt vaak als bronnenboek gebruikt om het thema vorm te geven. Naast de kringmomenten zijn er twee maal per dag werklessen. In één van de werklessen biedt de leerkracht een 'verplicht' werkje aan. Dit kan een werkje zijn met concreet materiaal, een werkje onder begeleiding van de leerkracht of het kind krijgt een opdracht voor het spel in één van de speelhoeken. In de andere werkles mogen de kinderen zelf hun werkje kiezen. Middels het planbord kan het kind een keuze maken uit de werkjes die voor die dag door de juf gekozen zijn. Iedere week wijzigen de werkjes die op het planbord staan. Spelenderwijs komen de kinderen zo met alle materialen in aanraking. De leerkrachten maken graag gebruik van de unieke buitenruimte, het Breerpark, van de school waar de kinderen optimaal kunnen rennen, klimmen en spelen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Deze uren zijn een gemiddelde.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Bij de aanmelding van een kind onderzoeken we of we kunnen voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van het kind. Dit doen we samen met de ouders in het intakegesprek en aan de hand van de overdrachtsgegevens die we krijgen van de voorschoolse voorziening of, in het geval van een zij-instroming, door informatie in te winnen bij de vorige school. Bij deze afweging kijken we naar de ondersteuningsbehoefte van het kind en de reeds aanwezige ondersteuningsvragen in de groep.

Ons uitgangspunt is dat we goed onderwijs in een veilig klimaat voor elk kind willen verzorgen. Niet alle zorg kan op school geboden worden. Als de ondersteuningsvraag van een leerling de expertise van onze school overstijgt kunnen we een kind niet aannemen en zoeken we samen met ouders naar een beter passende school.

Leer- en ontwikkelingsondersteuning

We streven ernaar kinderen zo lang mogelijk deel te laten nemen aan het onderwijs binnen de groep. We stemmen het onderwijsaanbod zoveel mogelijk af en geven instructie op 3 niveaus. Indien uit gegevens blijkt dat er sprake is van een ontwikkelingsachterstand is het mogelijk binnen de groep te werken met een ontwikkelingsperspectief en een afbuigende leerlijn. Kinderen met een IQ lager dan 80 kunnen wij meestal niet begeleiden. Indien een leerling voortdurend 1 op 1 begeleiding nodig heeft gaat dit onze ondersteuningsmogelijkheden te boven.

Sociaal-emotionele ondersteuning/gedrag

We werken op school met de zogenoemde Breerboomregels. Met het aanbod dat hoort bij deze regels streven we naar een veilig en positief pedagogisch klimaat. Met een doorgaande lijn in aanpak zorgen we voor voorspelbaarheid en duidelijkheid.

Indien een leerling voor zichzelf, de medeleerlingen of de leerkracht meermaals een bedreiging vormt is dit voor ons een grens aan de ondersteuning die we kunnen bieden op school.

Fysiek-medische ondersteuning

Afhankelijk van de ondersteuning die een leerling nodig heeft bepalen wij, samen met de ouders, of we deze ondersteuning kunnen bieden. De leerkrachten voeren geen medische of verzorgende handelingen uit. Indien deze verzorging door ouders of gespecialiseerde personen wordt uitgevoerd zullen we samen met ouders bepalen of dit binnen de mogelijkheden van onze school kan.

Onze school is gelijkvloers.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We hebben als school al veel stappen gezet om kinderen meer onderwijs op maat te kunnen bieden.

Bij elke leerling afzonderlijk wordt gekeken naar de mogelijkheden, alsook de onmogelijkheden.

Samen met ouders, de leerkracht, de intern begeleider en (indien nodig) externe deskundige wordt er in het belang van de leerling een plan van aanpak gemaakt.

Voor kinderen die wat extra's nodig hebben en de gemiddelde basisleerlingen hebben we ons aanbod al goed afgestemd. Voor de meer- en/of hoogbegaafde leerlingen hebben we nog stappen te zetten. We hebben voor deze leerlingen wel voldoende aanbod van concrete materialen. Ook Snappet biedt voor deze leerlingen vele mogelijkheden. Snappet is een adaptieve, digitale lesmethode voor rekenen, taal en spelling. De inzet zorgt voor maatwerk en spreekt diverse leerlingvaardigheden aan, zoals zelfstandig leren, oplossingsstrategieën gebruiken en plannen van werk.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven