Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1 en 2 wordt thematisch gewerkt. De methode kleuteruniversiteit wordt vaak als bronnenboek gebruikt om het thema vorm te geven. Naast de kringmomenten zijn er twee maal per dag werklessen. In één van de werklessen biedt de leerkracht een 'verplicht' werkje aan. Dit kan een werkje zijn met concreet materiaal, een werkje onder begeleiding van de leerkracht of het kind krijgt een opdracht voor het spel in één van de speelhoeken. In de andere werkles mogen de kinderen zelf hun werkje kiezen. Middels het planbord kan het kind een keuze maken uit de werkjes die voor die dag door de juf gekozen zijn. Iedere week wijzigen de werkjes die op het planbord staan. Spelenderwijs komen de kinderen zo met alle materialen in aanraking. De leerkrachten maken graag gebruik van de unieke buitenruimte, het Breerpark, van de school waar de kinderen optimaal kunnen rennen, klimmen en spelen.
Deze uren zijn een gemiddelde.
Bij de aanmelding van een kind onderzoeken we of we kunnen voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van het kind. Dit doen we samen met de ouders in het intakegesprek en aan de hand van de overdrachtsgegevens die we krijgen van de voorschoolse voorziening of, in het geval van een zij-instroming, door informatie in te winnen bij de vorige school. Bij deze afweging kijken we naar de ondersteuningsbehoefte van het kind en de reeds aanwezige ondersteuningsvragen in de groep.
Ons uitgangspunt is dat we goed onderwijs in een veilig klimaat voor elk kind willen verzorgen. Niet alle zorg kan op school geboden worden. Als de ondersteuningsvraag van een leerling de expertise van onze school overstijgt kunnen we een kind niet aannemen en zoeken we samen met ouders naar een beter passende school.
Leer- en ontwikkelingsondersteuning
We streven ernaar kinderen zo lang mogelijk deel te laten nemen aan het onderwijs binnen de groep. We stemmen het onderwijsaanbod zoveel mogelijk af en geven instructie op 3 niveaus. Indien uit gegevens blijkt dat er sprake is van een ontwikkelingsachterstand is het mogelijk binnen de groep te werken met een ontwikkelingsperspectief en een afbuigende leerlijn. Kinderen met een IQ lager dan 80 kunnen wij meestal niet begeleiden. Indien een leerling voortdurend 1 op 1 begeleiding nodig heeft gaat dit onze ondersteuningsmogelijkheden te boven.
Sociaal-emotionele ondersteuning/gedrag
We werken op school met de zogenoemde Breerboomregels. Met het aanbod dat hoort bij deze regels streven we naar een veilig en positief pedagogisch klimaat. Met een doorgaande lijn in aanpak zorgen we voor voorspelbaarheid en duidelijkheid.
Indien een leerling voor zichzelf, de medeleerlingen of de leerkracht meermaals een bedreiging vormt is dit voor ons een grens aan de ondersteuning die we kunnen bieden op school.
Fysiek-medische ondersteuning
Afhankelijk van de ondersteuning die een leerling nodig heeft bepalen wij, samen met de ouders, of we deze ondersteuning kunnen bieden. De leerkrachten voeren geen medische of verzorgende handelingen uit. Indien deze verzorging door ouders of gespecialiseerde personen wordt uitgevoerd zullen we samen met ouders bepalen of dit binnen de mogelijkheden van onze school kan.
Onze school is gelijkvloers.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We hebben als school al veel stappen gezet om kinderen meer onderwijs op maat te kunnen bieden.
Bij elke leerling afzonderlijk wordt gekeken naar de mogelijkheden, alsook de onmogelijkheden.
Samen met ouders, de leerkracht, de intern begeleider en (indien nodig) externe deskundige wordt er in het belang van de leerling een plan van aanpak gemaakt.
Voor kinderen die wat extra's nodig hebben en de gemiddelde basisleerlingen hebben we ons aanbod al goed afgestemd. Voor de meer- en/of hoogbegaafde leerlingen hebben we nog stappen te zetten. We hebben voor deze leerlingen wel voldoende aanbod van concrete materialen. Ook Snappet biedt voor deze leerlingen vele mogelijkheden. Snappet is een adaptieve, digitale lesmethode voor rekenen, taal en spelling. De inzet zorgt voor maatwerk en spreekt diverse leerlingvaardigheden aan, zoals zelfstandig leren, oplossingsstrategieën gebruiken en plannen van werk.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.