OBS Villa Nova

Bouwkamp 4 8266 KL Kampen

Schoolfoto van OBS Villa Nova

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Villa Nova wordt toetsing ingezet om te weten wat het kind kan en om het bereik van een kind inzichtelijk te maken. We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. Dit zijn methodeonafhankelijke toetsen die we inzetten in januari/februari en in mei/juni. Bij de kleuters worden geen toetsen afgenomen. Vanaf het schooljaar 2022-2023 werken wij met de leerlijnen van Parnassys. Vanaf de kleuters tot en met groep 8 wordt de ontwikkeling van de leerling hierin bijgehouden. De ontwikkeling die de leerlingen doormaken worden met ouders gedeeld en besproken. Omdat alle leerlingen op Villa Nova werken aan hun eigen Villa Nova Script (wat in het kindportfolio van Social Schools zit), wordt er geen gebruik gemaakt van methodetoetsen. Twee keer per jaar vindt er een ouder-kindgesprek plaats. Aan het begin van het schooljaar wordt er een ouder-kindgesprek gevoerd en in juni is er een mogelijkheid voor een facultatief ouder-kindgesprek. Naast deze twee gesprekken voeren de leerkrachten een oudergesprek in februari-maart, hierin wordt ook gekeken naar de ontwikkeling van de leerlingen op de leerlijnen en de IEP toetsen.

Formatieve toetsing

Naast de summatieve toetsen, proberen we op Villa Nova zoveel mogelijk formatief te toetsen. Formatief toetsen wil zeggen dat er verschillende activiteiten worden ingezet door zowel het kind als de leerkracht om de leeractiviteiten van het kind in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken zodat zij betere beslissingen kunnen maken over de vervolgstappen. Enerzijds is een doel van formatief toetsen om het kind inzicht te geven in het eigen leerproces, anderzijds om het onderwijs af te stemmen op de behoefte van het kind. Bij formatief toetsen gaat over over drie processen: weten waar een leerling naartoe werkt (feed up), een helder beeld hebben waar zij staan (feedback) en de weg die bewandeld moet worden om dit doel te behalen (feedforward).

IEP

Het motto van IEP is: een kind is meer dan taal en rekenen. De digitale toetsen van IEP geven de resultaten van taal en rekenen weer aan de hand van de referentieniveaus (einddoelen van het onderwijs). Naast de toetsen op het gebied van taal en rekenen biedt IEP ook de hart- en handeninstrumenten. Deze instrumenten vullen de kinderen zelf in. Zo wordt er een profiel gegeven van een kind op leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. De resultaten van de IEP vormen relevante informatie voor de leerkracht om het onderwijsaanbod af te stemmen op de behoefte van het kind. Na elke toetsperiode ontvangt het kind en zijn ouders de Talentkaart. Zo hebben ook zij zicht op de ontwikkelingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs

In groep 7 worden de kinderen met hun ouders uitgenodigd voor een gesprek over het vervolgonderwijs. In dat gesprek worden de gegevens uit het leerlingvolgsysteem naast de ambities, verwachtingen en de wensen van het kind en de ouders gelegd. Aan het einde van groep 7 zullen wij een pre-advies geven, zodat er al enige duiding is waar het kind op zal uitstromen. Aan het begin van het schooljaar in groep 8 worden de ouders geïnformeerd over de werkwijze van Villa Nova bij de overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs. De adviesgesprekken vinden plaats in januari. Het advies is opgebouwd op basis van de gegevens die we over het kind hebben verzameld. We kijken daarbij enerzijds naar de beheersing van de referentieniveaus op het gebied van taal, lezen en rekenen. Maar daarnaast ook naar andere kwaliteiten die het kind heeft. De Doorstroomtoets van IEP wordt afgenomen in februari en vindt dus na de adviesgesprekken plaats. Mocht de score van de Doorstroomtoets hoger uitvallen dan het advies, dan moet de leerkracht het advies heroverwegen. Het definitieve advies kan na het afnemen van de Doorstroomtoets, nooit naar beneden worden bijgesteld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij streven ernaar dat onze kinderen leren dat wat zij doen effect heeft op de rest van de wereld, dit is onderdeel van de burgerschapsvorming. Het leven en leren op Villa Nova omvat veel situaties waarin een kind zich in sociaal-emotioneel opzicht kan ontwikkelen. Kinderen leren van en met elkaar, door regelmatig samen te werken, coöperatieve werkvormen in te zetten en door samen de verantwoordelijkheid te dragen voor de huiskamer waar je bij hoort. Er zijn gedurende de dag veel situaties waarin kinderen sociale vaardigheden eigen maken.

Leren met en van elkaar

De thema’s, het samenwerken, het samen lezen, elkaar helpen, voor elkaar zorgen, samen eten,  elkaar accepteren zoals je bent is iets wat je op Villa Nova terugziet in elke huiskamer. De rol van de leerkracht is hier van groot belang. Hij is de friendly mediator teacher en coach, die naast de kinderen staat en het goede voorbeeld geeft. Als friendly mediator gaan we uit van het geloof en vertrouwen in de leer-en veerkracht in kinderen. We stellen ons vriendelijk en toegankelijk op en zijn nieuwsgierig naar de ervaringen, gevoelens, gedachten en prestaties van kinderen.

In de huiskamer

Alle kinderen dragen de verantwoordelijkheid voor het netjes en schoonhouden van de huiskamer, dit gebeurt door de taken te verdelen en elkaar te helpen bij deze taken. Dagelijks wordt er fruit gegeten en voorbereid, maar ook de tafel dekken voor de lunch en gezamenlijk aan tafel eten zorgen voor sociale situaties. Kinderen leren hier van elkaar hoe te gedragen en hoe problemen opgelost kunnen worden. Met hulp van ouders of anderen familieleden bij de lunch en verschillende activiteiten, zoals Sinterklaas, Kerst of een thema, wordt de verbinding naar het ‘thuis’  van de kinderen gelegd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Nieuwsgierig naar de ander
  • Samen verantwoordelijk
  • Zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven