Welke doelen staan in het schoolplan?
Vakgebieden rekenen, taal, spelling, technisch- en begrijpend lezen: er is afstemming en een doorgaande lijn van groep 1 tot en met 8 voor de basisvakken. Er zijn kwaliteitskaarten ontwikkeld waarin de visie is beschreven, getoetst aan de visie op gepersonaliseerd leren. Daarnaast is in de kwaliteitskaart te lezen welke didactische modellen gebruikt worden, de methodes waarmee wordt gewerkt, welke materialen gebruikt (kunnen) worden, en hoe er omgegaan wordt met zorg. Er worden duidelijke afspraken gemaakt over hoe leerlingen worden gevolgd.
Wereldoriëntatie en thematisch werken: implementatie van een methode voor wereldoriëntatie dat voldoet aan de wens om onderzoekend leren en de 21e eeuwse vaardigheden te verankeren in het onderwijs. De thema’s verbreden en verrijken door het inzet van kunst, cultuur en wetenschap.
Sociale & fysieke veiligheid: er wordt een methode of werkwijze gezocht en geïmplementeerd die past bij onze pedagogische visie en ons kindbeeld. Er wordt onderzocht hoe leerlingen gevolgd kunnen worden bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
Zorgstructuur: er wordt een duidelijke zorgstructuur ontwikkeld waarin het handelingsgericht werken wordt geïntegreerd. Specifieke aandacht ligt in de te lopen zorgroutes bij de basis vakgebieden en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het SOP wordt herschreven en er komt een beleid voor onderwijs aan het jonge kind.
Toetsing en leerlingvolgsysteem: er wordt een duidelijk systeem ontwikkeld waarbij leerlingen gevolgd kunnen worden vanaf groep 1.
Summatieve toetsing: implementatie van de IEP toetsingen.
Formatieve toetsing: leerlingen beter inzicht geven in het eigen leerproces en het onderwijs beter afstemmen op de behoefte van het kind door de inzet van de leergesprekken.
Kwaliteitsbeleid: het ontwikkelen van een kwaliteitskalender met daarin alle acties die de school neemt om de kwaliteit van het onderwijs en de veiligheid te meten.
Personeel: ontwikkelen van een gesprekkencyclus voor de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers. Er wordt ingezet op het ontwikkelen van een professionele leergemeenschap bij het ontwikkelen van de doelen die voortkomen uit het schoolplan. Er wordt gerichte acties ondernomen om het professionele handelen van de leerkrachten te verbeteren.