Basisschool St Wulfram

Burg Heymansstraat 4 1718 AN Hoogwoud

  • We openen met de hele school het Vreedzame Schooljaar.
  • Betekenisvolle schrijfopdracht voor groep 3.
  • In het schoolbrede geschiedenisthema kwamen er diverse personages uit het verleden op bezoek.
  • Schoolfoto van Basisschool St Wulfram
  • Schoolfoto van Basisschool St Wulfram

Het team

Toelichting van de school

Het team op de St. Wulfram is een mooie mix van jonge, dynamische leerkrachten, leerkrachten die al langer in het onderwijs werken en ondersteunend personeel met een lesgevende taak (onderwijsassistenten en leraarondersteuner).  Samenwerken staat op onze school hoog in het vaandel. Dat geldt niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor ons team. Wij vormen met elkaar een leergemeenschap die iedere dag samen een beetje beter wil worden. We bereiden ons onderwijs samen voor en zijn ook gezamenlijk, leerkrachten en ondersteunend personeel, verantwoordelijk voor een cluster leerlingen. 

Wij vinden het belangrijk om alle toekomstige onderwijsprofessionals een plek te bieden om het vak te leren. Bovendien kunnen wij ook veel van hen leren. Daarom zijn er altijd veel stagiaires te vinden op onze school. Dit kunnen studenten zijn van de lerarenopleiding, toekomstige onderwijsassistenten of leerlingen die een mbo-opleiding op het gebied van pedagogiek volgen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht niet aanwezig kan zijn, proberen we voor een vervanger te zorgen. Intern, door een (duo)collega te vragen om extra te werken, of extern door een vervangende leerkracht.
Als er echt geen enkele andere oplossing is, kunnen wij genoodzaakt zijn om kinderen naar huis te sturen. De ouders worden daarvan op de hoogte gesteld, liefst de dag/avond van tevoren. In het geval wij op de dag zelf kinderen naar huis moeten laten gaan, doen we dat alleen in het geval we zeker weten dat de kinderen thuis of door een familielid kunnen worden opgevangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 werken we met de volgende groepen:

3 stamgroepen 1-2-3

2 stamgroepen 4-5

3 stamgroepen 6-7-8

Wij kiezen bewust voor een verticale groepering. Wij beschouwen de stamgroep als een afspiegeling van de maatschappij, een mini-gemeenschap om te leren en te leven: in de maatschappij krijg je ook te maken met verschillende rollen en posities. In deze wijze van groeperen ontstaat er ruimte voor doorgaande leerlijnen en een ononderbroken ontwikkeling van kinderen. De kunstmatige schotten in ontwikkeling worden weggenomen, kinderen kunnen zich op hun eigen tempo ontwikkelen. Bovendien leren zij functioneren in een flexibel gestructureerde omgeving.

Een ander argument is dat leerlingen in principe 2 of 3 jaar bij dezelfde leerkracht blijven. Dit biedt optimale kansen om de relatie tussen leerkracht en leerling te verstevigen, wat het welzijn, welbevinden en daarmee het leren positief beïnvloedt.


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kinderen in de groepen 1-2-3 leren lezen en schrijven op een betekenisvolle manier. Dat start bij het rollenspel binnen het thema. In het thema worden betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten ontworpen. In deze aanpak leren kinderen nieuwe woorden die bestaan uit letters. Ze hebben de letters nodig om de woorden te kunnen schrijven. Zo leren ze in de thema’s woorden die ze nodig hebben in hun spelverhalen. De leerkracht sluit bij het spel en de eigen ervaringen van de leerlingen aan met doelgerichte instructies bij leesteksten op  niveau die aansluiten bij de interesses van het kind. Leerkrachten gebruiken boeken, teksten en verhalen om de leeromgeving te verrijken. 

Het aanvankelijk rekenen wordt in groep 1-2 ook op betekenisvolle wijze, spelenderwijs, binnen de thema's aangeboden. In groep 3 krijgen de kinderen doelgerichte instructies op het gebied van rekenen, en worden de aangeleerde vaardigheden verder geoefend en verkend in betekenisvolle activiteiten binnen het thema.

Bij het ontwerpen van het onderwijs voor het jonge kind richt de leerkracht zich op de tussendoelen van het SLO.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd wordt verdeeld over de kernvakken lezen, taal en rekenen, bewegingsonderwijs, Engelse taal (vanaf groep 5) en thematisch onderwijs. Binnen het thematisch onderwijs krijgen de wereldoriënterende vakken, kunstzinnige en creatieve vorming en burgerschap een geïntegreerde invulling. In de groepen 1 t/m 3 wordt het thema vooral vormgegeven vanuit spel. In de groepen 4 t/m 8 wordt dit steeds meer onderzoekend en ontdekkend leren.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met de invoering van de wet Passend Onderwijs in 2014 is het een wettelijke verplichting voor scholen om een schoolondersteuningsprofiel op te stellen, conform de inhoudelijke eisen die de inspectie stelt. Ons samenwerkingsverband maakt hiervoor gebruik van het online Schoolondersteuningsprofiel van Perspectief op School. Dit schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks in oktober herzien. Van dit schoolondersteuningsprofiel komt een beknopte ouderrapportage beschikbaar. Het meest recente rapport kunt u via www.scholenopdekaart.nl inzien.

Op onze school is er aanbod voor:

  • leerlingen met dyslexie
  • hoog- en meerbegaafde leerlingen
  • leerlingen met een leerachterstand tot 1-1,5 jaar
  • leerlingen met een (milde) stoornis in het autistisch spectrum

De Leertuin                                                                  

De Leertuin is een bovenschoolse voorziening voor leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 binnen SKO West-Friesland.

Er is een locatie in Obdam, Wognum en Andijk.                                                                                                               

De Leertuin is er voor leerlingen die in hun eigen klas al verdieping en verrijking krijgen, maar daarnaast meer en andere uitdaging nodig hebben. Het aanbod en de omgang met ontwikkelingsgelijken biedt nieuwe, extra uitdagingen voor deze leerlingen. In de Leertuin wordt aandacht besteed aan leerdoelen die specifiek zijn voor deze leerlingen,  worden ze op niveau uitgedaagd en leren ze omgaan met frustratie doordat de lat hoog gelegd wordt.

 De Leertuin zet in op:

  • leren van en met elkaar ( ontwikkelingsgelijken/ peers)
  • uitdaging op niveau
  • leren leren
  • executieve vaardigheden zoals: plannen, doorzetten en presteren naar vermogen, werkhouding e.a.
  • samen leren aan de hand van interessante en boeiende uitdagingen. 

Het inschakelen van een externe deskundige

Het kan voorkomen dat ouder(s) en school niet hetzelfde beeld hebben van uw kind. Het kan voorkomen dat u het als ouder niet eens bent of niet tevreden bent over ons beeld van uw kind. Dit kan reden zijn voor u om zelf een externe deskundige in te schakelen.In het belang van een goede samenwerking met u en in het belang van uw kind willen we u graag wijzen op het volgende: Indien u zelf een psychologisch of ander onderzoek door een deskundige laat uitvoeren, zullen we deze resultaten alleen betrekken bij onze aanpak als:

  • het een gekwalificeerde onderzoeker betreft;
  • wij goede ervaringen hebben met de instantie/deskundige of op z’n minst geen slechte ervaringen;
  • hij/zij aantoonbaar ervaring heeft met basisschoolleerlingen;
  • er sprake is van onafhankelijk advies;
  • wij als school inbreng hebben in het bepalen van de onderzoeksvraag en ook betrokken worden bij het onderzoek;
  • wij als school mondeling en schriftelijk worden geïnformeerd over de volledige uitslag.

Wanneer u een externe deskundige kiest die niet aan deze criteria voldoet, voelt de school zich niet verplicht om de uitkomsten van het onderzoek over te nemen.

We krijgen in toenemende mate te maken met het feit dat ouder(s)/verzorger(s) op eigen initiatief en voor eigen rekening externe hulp inschakelen om extra ondersteuning voor hun kinderen te organiseren.Omdat elk kind deel uitmaakt van een groep en ook lessen volgt met de groep, houden we het onderzoeken, begeleiden en trainen van leerlingen binnen lestijd door een externe instantie/deskundige beperkt.Als ouders op eigen initiatief externe instanties inschakelen voor onderzoek of begeleiding behouden we ons het recht voor om wel of geen gebruik te maken van adviezen en tips die deze instanties aanreiken. Er zijn veel verschillende instanties die hun eigen visie hebben op training, onderzoek en begeleiding. We staan er open voor, maar voor ons is het niet vanzelfsprekend dat we deze visie delen.

Voor externe hulp onder schooltijd is altijd de toestemming van de directie nodig. Een aanvraag voor externe hulp onder schooltijd dient altijd schriftelijk bij de directeur te worden aangevraagd. Deze beslist voor elke aanvraag afzonderlijk of de school wel of geen medewerking verleent. De directeur maakt hierbij een afweging tussen het belang voor de leerling en de organisatorische en eventueel taakverzwarende elementen voor de school en haar medewerkers.De school is niet aansprakelijk voor de gemiste lessen door de externe hulpverlening onder schooltijd. Deze lessen worden niet ingehaald. Er dienen goede afspraken te worden gemaakt over de frequentie, tijdsduur en wijze waarop terugkoppeling naar school plaatsvindt.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023-2024 gaan wij ons meer richten op onze meerbegaafde kinderen. Zowel het signaleren van deze leerlingen als het aanbod voor deze leerlingen hopen wij komend schooljaar een impuls te geven.

Daarnaast zullen we komend schooljaar onze Doeklas een vervolg geven. De Doeklas is in het leven geroepen voor de leerlingen uit de groepen 6,7 en 8 die een grote behoefte hebben aan onderwijs 'met handen': kinderen die veel met hun handen kunnen, daar plezier aan beleven en op dit gebied 'begaafd' zijn. Daarnaast kunnen zij wat extra ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied gebruiken. Het zijn leerlingen die op cognitief gebied op hun tenen moeten lopen en een (verwachte) uitstroom richting een praktijkgerichte vervolgopleiding hebben. Voor deze kinderen is in het basisonderwijs in het algemeen minder ruimte. In beginsel wordt deze kinderen 1x per week gedurende 1,5 uur een alternatief programma geboden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij de overstap van kinderen van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf naar onze school, vindt er een overdracht plaats. In de groepen 1 en 2 monitoren wij de ontwikkeling van de kinderen zorgvuldig en handelen preventief om eventuele latere leerachterstanden op taal- en rekengebied voor te zijn.

Terug naar boven