Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schooljaar 2023-2024 werken we met de volgende groepen:
3 stamgroepen 1-2-3
2 stamgroepen 4-5
3 stamgroepen 6-7-8
Wij kiezen bewust voor een verticale groepering. Wij beschouwen de stamgroep als een afspiegeling van de maatschappij, een mini-gemeenschap om te leren en te leven: in de maatschappij krijg je ook te maken met verschillende rollen en posities. In deze wijze van groeperen ontstaat er ruimte voor doorgaande leerlijnen en een ononderbroken ontwikkeling van kinderen. De kunstmatige schotten in ontwikkeling worden weggenomen, kinderen kunnen zich op hun eigen tempo ontwikkelen. Bovendien leren zij functioneren in een flexibel gestructureerde omgeving.
Een ander argument is dat leerlingen in principe 2 of 3 jaar bij dezelfde leerkracht blijven. Dit biedt optimale kansen om de relatie tussen leerkracht en leerling te verstevigen, wat het welzijn, welbevinden en daarmee het leren positief beïnvloedt.
Kinderen in de groepen 1-2-3 leren lezen en schrijven op een betekenisvolle manier. Dat start bij het rollenspel binnen het thema. In het thema worden betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten ontworpen. In deze aanpak leren kinderen nieuwe woorden die bestaan uit letters. Ze hebben de letters nodig om de woorden te kunnen schrijven. Zo leren ze in de thema’s woorden die ze nodig hebben in hun spelverhalen. De leerkracht sluit bij het spel en de eigen ervaringen van de leerlingen aan met doelgerichte instructies bij leesteksten op niveau die aansluiten bij de interesses van het kind. Leerkrachten gebruiken boeken, teksten en verhalen om de leeromgeving te verrijken.
Het aanvankelijk rekenen wordt in groep 1-2 ook op betekenisvolle wijze, spelenderwijs, binnen de thema's aangeboden. In groep 3 krijgen de kinderen doelgerichte instructies op het gebied van rekenen, en worden de aangeleerde vaardigheden verder geoefend en verkend in betekenisvolle activiteiten binnen het thema.
Bij het ontwerpen van het onderwijs voor het jonge kind richt de leerkracht zich op de tussendoelen van het SLO.
De onderwijstijd wordt verdeeld over de kernvakken lezen, taal en rekenen, bewegingsonderwijs, Engelse taal (vanaf groep 5) en thematisch onderwijs. Binnen het thematisch onderwijs krijgen de wereldoriënterende vakken, kunstzinnige en creatieve vorming en burgerschap een geïntegreerde invulling. In de groepen 1 t/m 3 wordt het thema vooral vormgegeven vanuit spel. In de groepen 4 t/m 8 wordt dit steeds meer onderzoekend en ontdekkend leren.
Met de invoering van de wet Passend Onderwijs in 2014 is het een wettelijke verplichting voor scholen om een schoolondersteuningsprofiel op te stellen, conform de inhoudelijke eisen die de inspectie stelt. Ons samenwerkingsverband maakt hiervoor gebruik van het online Schoolondersteuningsprofiel van Perspectief op School. Dit schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks in oktober herzien. Van dit schoolondersteuningsprofiel komt een beknopte ouderrapportage beschikbaar. Het meest recente rapport kunt u via www.scholenopdekaart.nl inzien.
Op onze school is er aanbod voor:
- leerlingen met dyslexie
- hoog- en meerbegaafde leerlingen
- leerlingen met een leerachterstand tot 1-1,5 jaar
- leerlingen met een (milde) stoornis in het autistisch spectrum
De Leertuin
De Leertuin is een bovenschoolse voorziening voor leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 binnen SKO West-Friesland.
Er is een locatie in Obdam, Wognum en Andijk.
De Leertuin is er voor leerlingen die in hun eigen klas al verdieping en verrijking krijgen, maar daarnaast meer en andere uitdaging nodig hebben. Het aanbod en de omgang met ontwikkelingsgelijken biedt nieuwe, extra uitdagingen voor deze leerlingen. In de Leertuin wordt aandacht besteed aan leerdoelen die specifiek zijn voor deze leerlingen, worden ze op niveau uitgedaagd en leren ze omgaan met frustratie doordat de lat hoog gelegd wordt.
De Leertuin zet in op:
- leren van en met elkaar ( ontwikkelingsgelijken/ peers)
- uitdaging op niveau
- leren leren
- executieve vaardigheden zoals: plannen, doorzetten en presteren naar vermogen, werkhouding e.a.
- samen leren aan de hand van interessante en boeiende uitdagingen.
Het inschakelen van een externe deskundige
Het kan voorkomen dat ouder(s) en school niet hetzelfde beeld hebben van uw kind. Het kan voorkomen dat u het als ouder niet eens bent of niet tevreden bent over ons beeld van uw kind. Dit kan reden zijn voor u om zelf een externe deskundige in te schakelen.In het belang van een goede samenwerking met u en in het belang van uw kind willen we u graag wijzen op het volgende: Indien u zelf een psychologisch of ander onderzoek door een deskundige laat uitvoeren, zullen we deze resultaten alleen betrekken bij onze aanpak als:
- het een gekwalificeerde onderzoeker betreft;
- wij goede ervaringen hebben met de instantie/deskundige of op z’n minst geen slechte ervaringen;
- hij/zij aantoonbaar ervaring heeft met basisschoolleerlingen;
- er sprake is van onafhankelijk advies;
- wij als school inbreng hebben in het bepalen van de onderzoeksvraag en ook betrokken worden bij het onderzoek;
- wij als school mondeling en schriftelijk worden geïnformeerd over de volledige uitslag.
Wanneer u een externe deskundige kiest die niet aan deze criteria voldoet, voelt de school zich niet verplicht om de uitkomsten van het onderzoek over te nemen.
We krijgen in toenemende mate te maken met het feit dat ouder(s)/verzorger(s) op eigen initiatief en voor eigen rekening externe hulp inschakelen om extra ondersteuning voor hun kinderen te organiseren.Omdat elk kind deel uitmaakt van een groep en ook lessen volgt met de groep, houden we het onderzoeken, begeleiden en trainen van leerlingen binnen lestijd door een externe instantie/deskundige beperkt.Als ouders op eigen initiatief externe instanties inschakelen voor onderzoek of begeleiding behouden we ons het recht voor om wel of geen gebruik te maken van adviezen en tips die deze instanties aanreiken. Er zijn veel verschillende instanties die hun eigen visie hebben op training, onderzoek en begeleiding. We staan er open voor, maar voor ons is het niet vanzelfsprekend dat we deze visie delen.
Voor externe hulp onder schooltijd is altijd de toestemming van de directie nodig. Een aanvraag voor externe hulp onder schooltijd dient altijd schriftelijk bij de directeur te worden aangevraagd. Deze beslist voor elke aanvraag afzonderlijk of de school wel of geen medewerking verleent. De directeur maakt hierbij een afweging tussen het belang voor de leerling en de organisatorische en eventueel taakverzwarende elementen voor de school en haar medewerkers.De school is niet aansprakelijk voor de gemiste lessen door de externe hulpverlening onder schooltijd. Deze lessen worden niet ingehaald. Er dienen goede afspraken te worden gemaakt over de frequentie, tijdsduur en wijze waarop terugkoppeling naar school plaatsvindt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In schooljaar 2023-2024 gaan wij ons meer richten op onze meerbegaafde kinderen. Zowel het signaleren van deze leerlingen als het aanbod voor deze leerlingen hopen wij komend schooljaar een impuls te geven.
Daarnaast zullen we komend schooljaar onze Doeklas een vervolg geven. De Doeklas is in het leven geroepen voor de leerlingen uit de groepen 6,7 en 8 die een grote behoefte hebben aan onderwijs 'met handen': kinderen die veel met hun handen kunnen, daar plezier aan beleven en op dit gebied 'begaafd' zijn. Daarnaast kunnen zij wat extra ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied gebruiken. Het zijn leerlingen die op cognitief gebied op hun tenen moeten lopen en een (verwachte) uitstroom richting een praktijkgerichte vervolgopleiding hebben. Voor deze kinderen is in het basisonderwijs in het algemeen minder ruimte. In beginsel wordt deze kinderen 1x per week gedurende 1,5 uur een alternatief programma geboden.
Bij de overstap van kinderen van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf naar onze school, vindt er een overdracht plaats. In de groepen 1 en 2 monitoren wij de ontwikkeling van de kinderen zorgvuldig en handelen preventief om eventuele latere leerachterstanden op taal- en rekengebied voor te zijn.