Klavertje vier

Dussenstraat 38 2134 DL Hoofddorp

  • Samenwerkopdracht
  • Rekenen in het engels via het digibord.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Eindtoets

De Eindtoets meet de verplichte vaardigheden: lezen, taalverzorging en rekenen. De uitslag geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst en geeft een advies voor het Voortgezet onderwijs. Per onderdeel van de Eindtoets wordt bekeken welk referentieniveau de leerling beheerst. Het fundamentele niveau 1F is het niveau dat een leerling aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast hebben we de ambitie dat een groot deel van de leerlingen een hoger niveau haalt; het streefniveau (1S/2F). Onze school heeft eigen schoolnormen vastgesteld, informatie over deze schoolnormen kunt u opvragen bij de schoolleiding. De rapportage bij de Eindtoets bestaat uit: leerlingrapportages en een schoolrapportage. De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets en specifiek naar de referentieniveaus. De gemiddelde score van de school wordt vergeleken met de ondergrens van de inspectie.

Klavertje vier heeft het afgelopen schooljaar een uitstekende score behaald voor de Eindtoets. Bij de drie vaardigheden: lezen, taalverzorging en rekenen scoorde Klavertje vier boven het landelijk gemiddelde.Vanaf schooljaar 2023-2024 zullen de kinderen een Doorstroomtoets maken in plaats van een Eindtoets. Deze doorstroomtoets zal begin februari afgenomen worden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Observatielijsten en toetsen  
In groep 1 en 2 gebruiken we leerlijnen van Parnassys. Daarmee kijken we naar de cognitieve ontwikkeling van een kind, maar ook naar zelfredzaamheid, zelfstandigheid en het omgaan met anderen. Dit gebeurt met de leerlijnen van Parnassys.
De onderwijsmethoden in groep 3 t/m 8 hebben toetsen die wij regelmatig bij de leerlingen afnemen.  

Leerling in Beeld    
RKBS Klavertje vier gebruikt Leerling in Beeld om de ontwikkeling van leerlingen te volgen. Bijvoorbeeld Rekenen en Wiskunde, Begrijpend Lezen en de bekende Eindtoets Groep 8. Komend schooljaar wordt dat de doorstroomtoets van Leerling in Beeld. Het doel van toetsen is om het onderwijs voor elk kind te verbeteren. De toetsen van Leerling in Beeld vinden twee keer per jaar plaats en zijn een momentopname. Daarom leggen wij de uitslagen altijd naast de observatie van de leerkracht en de toetsen die bij de lesmethoden horen. Al deze gegevens verzamelen we in Parnassys, een digitale omgeving waarin de ontwikkeling van leerlingen wordt vastgelegd. We informeren ouders natuurlijk ook over de resultaten van het kind. De zorgcoördinator en de directie bespreken de toetsresultaten met de leerkrachten. Twee maal per jaar worden alle resultaten met het hele team geanalyseerd en worden er op basis van die analyse plannen gemaakt om het onderwijs te verbeteren. We duiden de data met de leerkrachten, de intern begeleider en de directeur in een  zgn. opbrengstgesprek. Dit doen we na de M toets en na de E toets hebben we een opbrengstgesprek met de de intern begeleider, de directeur, leerkracht van het huidige jaar en de leerkracht die de groep krijgt.

Doorgaande leerlijn  
RKBS Klavertje vier wil een soepele, doorgaande leerlijn voor alle kinderen. Daarom slaan we de handen ineen met kindcentrum Mirakels. Samen vormen we de Community-school, waar kinderen van 7 uur ’s ochtends tot 6 uur ’s avonds welkom zijn. Bij de voorschoolse opvang krijgen ze een ontbijtje en worden ze naar de klas gebracht. Na schooltijd bieden we een uitdagend programma, zoals de sport-bso en muziek-bso. Want leren stopt nooit.  

Peuter-kleuterklas  
Kinderopvang en basisschool zitten misschien wel in één gebouw, de overstap van de peuters naar groep 1 is een flinke. Twee ochtenden per week doet een klein groepje peuters vanaf 3,5 jaar mee in de kleuterklas. Het geeft peuters een zachte landing. Op hun eerste échte schooldag kennen ze het lokaal, de leerkracht en het spelend leren al. Zo zorgen wij voor een doorgaande leerlijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen de leerlingen een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van de groepen 7 en 8 in overleg met de zorgcoördinatoren en de directie. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse citotoetsen en gedrag en werkhouding. Het advies wordt in een persoonlijk gesprek met leerling en ouder(s) gedeeld voorafgaand aan de doorstroomtoets (eind januari). Na de doorstroomtoets (die begin februari afgenomen wordt) volgt een definitief advies. Daarna kan de inschrijving bij het voortgezet onderwijs gedaan worden. Voor het inschrijven staat nu landelijk een vaste week gepland (eind maart). Als ouder(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de zorgcoördinator en/of de directie. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

De laatste schooladvisering is als volgt opgebouwd: 

- 1% vmbo-b

4,5% vmbo-k

5,5% vmbo-k/ vmbo-t

14,5% vmbo-t

5,5% vmbo-t / havo

24,5% havo-

15,5% havo-vwo-

29% vwo

We starten eind groep 6 al met een oriëntatie op het traject richting het voortgezet onderwijs. U wordt daarbij door de leerkracht geïnformeerd over de werkwijze en hoe we kijken naar de toetsen van ons leerlingvolgsysteem. In groep 7 krijgen de leerlingen een denkrichting te horen gekoppeld aan een breder beeld van de leerlingen. Deze procedures helpen ons om kansrijk te adviseren. Gemiddeld genomen zitten leerlingen na twee of drie jaar voortgezet onderwijs nog steeds op de plek van advisering. Soms is er een doorstroom naar een lagere of hogere vorm van onderwijs, wat eventueel verklaard kan worden door de cognitieve en sociaal-emotionele groei van leerlingen in een andere setting of het deelnemen aan een kansklas waar leerlingen met een dubbel advies pas na de tweede hun eigen niveau gaan volgen. We volgen de schoolloopbaan van oud-leerlingen om onszelf scherp te houden op advisering en kansengelijkheid voor al onze leerlingen.

Door de scherpe procedure zien we dat de adviezen steeds beter zijn. We hebben nu veel meer data tot onze beschikking, waardoor we in groep 6 al een voorspelling kunnen doen over de uitstroom in groep 8. De procedure helpt ons om kansrijk te adviseren. Hierdoor hoeven de adviezen niet vaak te worden herzien. Gemiddeld genomen zitten leerlingen na twee of drie jaar voortgezet onderwijs nog steeds op de plek van advisering. Soms is er een doorstroom naar een lagere of hogere vorm van onderwijs, wat eventueel verklaard kan worden door de cognitieve en sociaal-emotionele groei van leerlingen in een andere setting, met andere woorden; op een andere school, met andere klasgenoten, vakken en docenten laten leerlingen soms ook andere vorderingen zien. We volgen de schoolloopbaan van oud-leerlingen om onszelf scherp te houden op advisering en kansengelijkheid voor al onze leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vreedzaam is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Samen met de kinderopvang en basisschool de Brandaris vormen wij Communityschool In de Breedte. We hebben samen een leerlingenraad opgericht, zodat leerlingen ook een stem hebben in onze organisaties.
Wij participeren met onze Communityschool ook in de wijk en zijn bezig met het inrichten van een Vreedzame wijk.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Jezelf kunnen zijn
  • Omgaan met elkaar
  • Zorg dragen voor de omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven