Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken op onze school nog met jaargroepen 3 t/m 8. Binnen deze jaargroepen wordt er onderscheid gemaakt in niveau en tempo, maar we kiezen er soms ook voor om de groepen los te laten en te werken op niveau. Voor de groepen 1 en 2 is er gekozen voor een andere opzet. Deze groepen zijn combinatieklassen. Hier is een bewuste keuze voor gemaakt, omdat deze kinderen elkaar ondersteunen, helpen en aanvullen. Dit past binnen onze visie op kleuteronderwijs.
Elk schooljaar is het mogelijk dat wij om diverse redenen kiezen voor combinatiegroepen. Er zitten dan twee verschillende jaargroepen bij elkaar in 1 lokaal. De belangrijkste reden om te werken met combinatiegroepen is meestal de verhouding van het aantal leerlingen. Dit geldt zodra wij teveel leerlingen hebben in een bepaalde leeftijdsgroep. Bij de indeling van nieuwe groepen gaan we altijd zorgvuldig te werk.
In verband met de hoge instroom van NT2 leerlingen besteden we meer tijd aan woordenschat dan in het basismodel. In de loop van de kleuterperiode komen naast spelactiviteiten steeds vaker leeractiviteiten aan bod, waarbij spelend leren het uitgangspunt is. De leerkrachten werken met een beredeneerd aanbod, waarbij aandacht wordt besteed aan alle tussendoelen op het gebied van mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en sociaal emotionele ontwikkeling.
Taal en lezen neemt een belangrijke plek in op Klavertje vier. We lezen aan het begin van iedere ochtend een half uur. Door de hoge instroom van NT 2 leerlingen besteden we extra aandacht aan woordenschat.
Elk kind is anders. Voor sommigen gaat de lesstof niet snel genoeg, anderen moeten juist iets meer moeite doen om de klas bij te houden. Iedereen ontwikkelt zich op eigen tempo.
RKBS Klavertje vier biedt begeleiding op maat.
Wanneer heeft een kind extra ondersteuning nodig? Als leerlingen in de onderbouw een achterstand of voorsprong laten zien. Als leerlingen van de groepen 1 tot en met 8 onvoldoende of zeer hoge scores hebben op één of meerdere gebieden bij de methode-gebonden toetsen en de toetsen van Leerling In Beeld. Als op sociaal-emotioneel gebied (gedrags-) problemen ontstaan die de ontwikkeling van het kind in de weg staan of die invloed hebben op de andere kinderen in de groep. Als een kind een lichamelijke of geestelijke beperking heeft die problemen oplevert of kan gaan opleveren in de verdere ontwikkeling van het kind. Ondersteuning gebeurt zoveel mogelijk door de eigen leerkracht.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Klavertje vier werkt een groot team met daarin diverse specialisten. De coördinatie en aansturing wordt naast de directeur vormgegeven door de zorg coördinatoren en de kwaliteit coördinator. De specialisten, hier op school de kartrekkers genoemd zijn HBO+ opgeleide leerkrachten die een leerteam aansturen waardoor onze continue onderwijsontwikkeling wordt vormgegeven. In het integrale jaarplan worden de doelen beschreven.
Peuter-kleuterklas
Kinderopvang en basisschool zitten misschien wel in één gebouw, de overstap van de peuters naar groep 1 is een flinke. Twee ochtenden per week doet een klein groepje peuters vanaf 3,5 jaar mee in de kleuterklas. Het geeft peuters een zachte landing. Op hun eerste échte schooldag kennen ze het lokaal, de leerkracht en het spelend leren al. Zo garanderen we de doorgaande leerlijn.Observatielijsten en toetsen
In groep 1 en 2 gebruiken we leerlijnen van Parnassys. Daarmee kijken we naar de intellectuele prestatie van een kind, maar ook naar zelfredzaamheid, zelfstandigheid en het omgaan met anderen. Ook voor de sociaal emotionele intwikkeling maken we gebruik van de leerlijnen van Parnassys.