Klavertje vier

Dussenstraat 38 2134 DL Hoofddorp

  • Samenwerkopdracht
  • Rekenen in het engels via het digibord.

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit zowel mannen als vrouwen en is een mooie mix van allerlei leeftijden. Ook heeft iedereen verschillende achtergronden.

We hebben een directeur, een teamleider, jaarteamcoördinatoren, leerkrachten, leerkrachtondersteuners, onderwijsassistenten, een administratief medewerker en twee conciërges.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een groepsleerkracht zullen we proberen te regelen dat een collega de groep die dag over kan nemen. Als dat niet lukt dan gaan we op zoek naar een invaller. Is er geen invaller beschikbaar dan verdelen we de leerlingen over de andere groepen in de school. Hierbij houden we rekening met drie verschillende bouwen. Leerlingen van groep 1/2 zullen verdeeld worden over de onderbouw. Groep 4/5 verdelen we over de middenbouw en de groepen 6,7 en 8. Indien het echt niet is op te lossen sturen we, heel incidenteel, een groep naar huis.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken op onze school nog met jaargroepen 3 t/m 8. Binnen deze jaargroepen wordt er onderscheid gemaakt in niveau en tempo, maar we kiezen er soms ook voor om de groepen los te laten en te werken op niveau. Voor de groepen 1 en 2 is er gekozen voor een andere opzet. Deze groepen zijn combinatieklassen. Hier is een bewuste keuze voor gemaakt, omdat deze kinderen elkaar ondersteunen, helpen en aanvullen. Dit past binnen onze visie op kleuteronderwijs.

Elk schooljaar is het mogelijk dat wij om diverse redenen kiezen voor combinatiegroepen. Er zitten dan twee verschillende jaargroepen bij elkaar in 1 lokaal. De belangrijkste reden om te werken met combinatiegroepen is meestal de verhouding van het aantal leerlingen. Dit geldt zodra wij teveel leerlingen hebben in een bepaalde leeftijdsgroep. Bij de indeling van nieuwe groepen gaan we altijd zorgvuldig te werk.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In verband met de hoge instroom van NT2 leerlingen besteden we meer tijd aan woordenschat dan in het basismodel. In de loop van de kleuterperiode komen naast spelactiviteiten steeds vaker leeractiviteiten aan bod, waarbij spelend leren het uitgangspunt is. De leerkrachten werken met een beredeneerd aanbod, waarbij aandacht wordt besteed aan alle tussendoelen op het gebied van mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en sociaal emotionele ontwikkeling.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Taal en lezen neemt een belangrijke plek in op Klavertje vier. We lezen aan het begin van iedere ochtend een half uur. Door de hoge instroom van NT 2 leerlingen besteden we extra aandacht aan woordenschat.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk kind is anders. Voor sommigen gaat de lesstof niet snel genoeg, anderen moeten juist iets meer moeite doen om de klas bij te houden. Iedereen ontwikkelt zich op eigen tempo.

RKBS Klavertje vier biedt begeleiding op maat.
Wanneer heeft een kind extra ondersteuning nodig? Als leerlingen in de onderbouw een achterstand of voorsprong laten zien. Als leerlingen van de groepen 1 tot en met 8 onvoldoende of zeer hoge scores hebben op één of meerdere gebieden bij de methode-gebonden toetsen en de toetsen van Leerling In Beeld. Als op sociaal-emotioneel gebied (gedrags-) problemen ontstaan die de ontwikkeling van het kind in de weg staan of die invloed hebben op de andere kinderen in de groep. Als een kind een lichamelijke of geestelijke beperking heeft die problemen oplevert of kan gaan opleveren in de verdere ontwikkeling van het kind. Ondersteuning gebeurt zoveel mogelijk door de eigen leerkracht.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Klavertje vier werkt een groot team met daarin diverse specialisten. De coördinatie en aansturing wordt naast de directeur vormgegeven door de zorg coördinatoren en de kwaliteit coördinator. De specialisten, hier op school de kartrekkers genoemd zijn HBO+ opgeleide leerkrachten die een leerteam aansturen waardoor onze continue onderwijsontwikkeling wordt vormgegeven. In het integrale jaarplan worden de doelen beschreven.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuter-kleuterklas
Kinderopvang en basisschool zitten misschien wel in één gebouw, de overstap van de peuters naar groep 1 is een flinke. Twee ochtenden per week doet een klein groepje peuters vanaf 3,5 jaar mee in de kleuterklas. Het geeft peuters een zachte landing. Op hun eerste échte schooldag kennen ze het lokaal, de leerkracht en het spelend leren al. Zo garanderen we de doorgaande leerlijn.

Observatielijsten en toetsen
In groep 1 en 2 gebruiken we leerlijnen van Parnassys. Daarmee kijken we naar de intellectuele prestatie van een kind, maar ook naar zelfredzaamheid, zelfstandigheid en het omgaan met anderen. Ook voor de sociaal emotionele intwikkeling maken we gebruik van de leerlijnen van Parnassys.

Terug naar boven