Openbare Basisschool De Stapsteen

Putkamp 2 6049 AK Herten

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Stapsteen

Het team

Toelichting van de school

Er zijn bij ons ook Rots en Water trainers aanwezig die spelenderwijs een bijdrage leveren aan de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen. De training wordt in alle leerjaren gegeven. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is of verlof heeft, zal de school haar uiterste best doen om een vervanger in te zetten. Met het huidige lerarentekort lukt dit ons niet altijd. Indien er geen vervanger beschikbaar is, probeert de school dit probleem intern op te lossen, doordat leerkrachten extra komen werken, of indien dit niet mogelijk is door andere personeel zoals de bouwcoördinator, een medewerker met taken buiten de klas of een onderwijsassistent in te zetten. 

Indien bovenstaande niet realiseerbaar is, zal gezocht moeten worden naar een alternatief programma, waarin ook vrijwilligers,  en evt. kinderopvang samen met directie en medewerkers een alternatief programma aanbieden. Uiteraard is dit van korte duur (1 dag).
Dit zal afwijken van het direct gericht zijn op de leerstof van het onderwijs.

Wanneer al deze stappen doorlopen zijn en het niet mogelijk is om de kinderen op school te houden, dan wordt door de school verzocht de kinderen thuis te houden. Dit is wel de laatste noodgreep, omdat het dan gewoon niet meer anders kan.

We doen dit dan als volgt:

  1. De leerlingen van de groep van de afwezige leraar worden de eerste dag binnen school opgevangen (indien dit mogelijk is).
  2. Indien in de loop van de dag blijkt, dat er nog geen oplossing is voor vervanging voor de vervolgdag(en) worden de ouders/verzorgers via Isy in kennis gesteld, dat de betreffende leerlingen tot nader order thuis moeten blijven. De directie zal blijven proberen vervanging te krijgen.
    De kinderen nemen een thuiswerkpakket mee naar huis waar ze vanaf dag twee aan kunnen werken. 
  3. Voor ouders/verzorgers die beslist geen opvang kunnen regelen, biedt de school de mogelijkheid tot opvang op school.

Indien de directie alsnog een vervanger vindt, dan ontvangen de ouders een bericht via Isy en komen de kinderen de volgende schooldag weer naar school toe. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Stapsteen is een reguliere openbare basisschool die een brede basisondersteuning tracht te realiseren. Hiervoor heeft de school vakkundig gespecialiseerd personeel in dienst en een goede zorgstructuur opgezet, zodat zo goed mogelijk tegemoet kan worden gekomen aan de zorgbehoefte van individuele leerlingen. Hierbij wordt tegelijkertijd de zorgbehoefte van de gehele groep meegenomen, zodat ook duidelijk wordt wat de grenzen zijn van hetgeen de school kan bieden. Belangrijk hierbij vinden we de afstemming met ouders.

De Stapsteen werkt met een zorgteam, bestaande uit:

  • NoortjeStroek (Intern Begeleider)
  • Claudine Piëtte (Intern Begeleider)
  • Ellen Smeets (Intern Begeleider)
  • Mindie Munten (Onderwijsassistent)
  • Henk Westhuis (Onderwijsassistent)
  • Wil Op den Camp (Leerlingbegeleider)

Op De Stapsteen proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijs- en ontwikkelbehoeften van onze leerlingen. We hanteren het leerstof-jaar-klassensysteem. Dit systeem is afgestemd op leerstof en leeftijd. Toch zijn er leerlingen die wat extra’s nodig hebben om binnen dit systeem de juiste aansluiting te vinden. De leerkracht stemt zijn onderwijs voor deze leerlingen zoveel mogelijk af op hun specifieke hulpvragen, zodat zij weer kunnen aanhaken bij de rest van de groep/leerstof. De verlengde/ verdiepende instructie is hier een voorbeeld van. Mocht dat niet voldoende zijn, dan kan in overleg met de intern begeleider gekozen worden om RT (Remedial Teaching) te bieden (een kortlopende ‘behandelperiode’ van ongeveer 6 weken om een specifiek doel te behalen).

Er zijn ook leerlingen die zich de leerstof snel eigen maken en cognitief extra uitdaging nodig hebben en mogelijk begeleiding nodig hebben in bijv. het ‘leren-leren’, omgaan met hun begaafdheid, plannen en organiseren, enz. Om aan deze behoeften tegemoet te komen, zetten we het ‘Staplab’ in. Naast het werken aan opdrachten op een aansluitend cognitief niveau ligt de nadruk ook op het pedagogische vlak. (Belangrijke leerpunten zijn: kunnen samenwerken en afstemmen met anderen, plannen en organiseren, zich kunnen inleven in anderen, herkennen en hanteren van eigen gevoelens of omgaan met de eigen begaafdheid.) De Staplab-werkwijzen willen we de komende jaren meer integreren in het reguliere onderwijsaanbod. Het aanbod voor de cognitieve sterke leerling dient in de klas uitdagend genoeg te zijn. Het Staplab zelf zal nodig blijven voor leerlingen met deze speciale onderwijsbehoeften. 

Zorg voor leerlingen
Het doel van ons onderwijs is dat onze leerlingen goed en vanuit onze visie les krijgen. De kwaliteit van het onderwijs brengen we op verschillende manieren in beeld. We maken hierbij gebruik van harde data, zoals Cito-toetsen, vragenlijsten en methodetoetsen. Minstens zo belangrijk vinden wij de data die we op kunnen halen door observaties in de klassen en gesprekken met leerkrachten, leerlingen en ouders, omdat deze data een beeld geven van het proces. Beide datastromen geven een totaalbeeld van de onderwijskwaliteit, op basis waarvan we ons handelen cyclisch bijsturen.

Cyclisch werken
We werken volgens het principe van data-duiden-doelen-doen. Op schoolniveau werken we cyclisch en gaan hierover in gesprek met elkaar en reflecteren kritisch op ons handelen en het resultaat hiervan. De informatie in al deze lagen versterkt zich als deze wordt uitgewisseld. Wat zijn de overeenkomsten? Wat zeggen deze? Hoe kunnen we elkaar hierin versterken? Wat is er nodig? Hoe gaan we dit aanpakken?   Door vanuit verschillende lagen naar onderwijskwaliteit te kijken voorkomen we bovendien dat we blinde vlekken ontwikkelen. Ook kunnen we zo eventuele ontwikkelpunten efficiënt vanuit een groter geheel aanpakken en gezamenlijke kennis en kunde inzetten.

Doubleren of versnellen
Waarom een doublure of versnellen? Het doel van doublure is in eerste instantie dat een opgelopen achterstand het komende schooljaar wordt ingehaald zodat het kind in ieder geval de minimumdoelen van de basisschool haalt. De realiteit is dat dit doel, ondanks een doublure, niet door iedere leerling gehaald wordt. 


Het doel van versnellen is dat een leerling die een aantoonbare voorsprong heeft, kan worden bediend op een passend niveau qua leerstof aanbod. Het is het belangrijk om zorgvuldig af te wegen wanneer een kind baat heeft bij doubleren of versnellen en wanneer niet. Wel of niet doubleren of versnellen, is een beslissing die goed overwogen moet worden door leerkracht(en), ouders en intern begeleider. Bij grote twijfel speelt de directie ook een rol.

Het proces
De leerling wordt gedurende het jaar middels het leerlingvolgsysteem 'Leerling in beeld' cyclisch gevolgd. De ontwikkeling wordt besproken met de ouders na iedere periode. Indien er sprake is van een stagnatie in de ontwikkeling (leerlingenzorg), dan wordt dit besproken met de ouders. Indien er vermoedens zijn van een te grote achterstand of juist van een te grote voorsprong, dan wordt dit besproken tijdens oudergesprekken en vastgelegd in het dossier. Aan het einde van een schooljaar worden de leerlingen van groep 1/2 bij wie de stagnatie te groot is, besproken in de vergadering. De leerkrachten en de ib'ers nemen hierin een besluit over de voortgang of niet van de leerlingen.
In de andere leerjaren bespreken de ib'er en de groepsleerkracht(en) de zorg en indien er twijfel is, wordt de directeur hierbij betrokken.
Het besluit tot doubleren of versnellen wordt genomen na de laatste toetsperiode. In sommige gevallen wordt al eerder duidelijk dat een doublure of versnelling nodig is. 

Bij het nemen van een dergelijk besluit wordt er gekeken naar 2 componenten:
1. Het leren
2. Het welzijn

Dit is een deel van het volledige beleid rondom doubleren en versnellen. Het volledige beleidsstuk is in een kwaliteitskaart verwerkt en op te vragen op school. 

De kleuterbouw

We beschikken op De Stapsteen ook over een kleuterspecialist. Willemijn Cartens is gespecialiseerd in het begeleiden van kleuters in hun ontwikkeling en ze adviseert en ondersteunt binnen de kleuterbouw op dit gebied.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Dit schooljaar gaan we ons bestaande aanbod verstevigen. Dit betekent dat we aandacht besteden aan de differentiatie binnen de lessen met als extra aandachtspunt de leerlingen die meer uitdaging nodig heb. Door hoge verwachtingen te hebben en een passend aanbod aan te bieden, stimuleren we de leerlingen om zich volgens hun potentieel te ontwikkelen.

Het bestaande aanbod van het Staplab dat erop gericht is om leerlingen te bedienen die veel extra uitdaging nodig hebben, willen we verdiepen en de begeleiding vanuit het team voor deze leerlingen in de klassen willen we verbeteren middels scholing. De inzet van de Pittige Plustorens wordt middels een scholing duidelijk in lijn gezet binnen de school, zodat hier in alle klassen op eenzelfde wijze mee wordt gewerkt. 
Door ons te scholen in het voeren van kind gesprekken, krijgen we meer zicht op de leerbehoefte van de leerlingen. Om onze kennis te vergroten hebben we ons verdiept in hoe te handelen wanneer een kind niet alle executieve functies beheerst. 
Door in te zetten op het vergroten van de kennis en vaardigheden van het team krijgen we steeds meer zich op de leerbehoefte van de leerling en zijn we ook in staat hier een passend aanbod voor samen te stellen en uit te voeren. We maken onze doelstellingen meetbaar door onze Cito scores op de hoofdvakken af te zetten tegen de schoolweging. Dit schooljaar streven we er naar dat we voor alle vakken een score behalen passend bij onze schoolweging. Alle leerlingen worden dus voldoende uitgedaagd en ontwikkelen zich naar potentie. 

De leerlingen die behoefte hebben aan meer oefening en instructie worden hierin voorzien in de klas door de leerkracht. Indien er meer nodig is kunnen we dit aanbieden middels een onderwijsassistent of Remedial teacher in of buiten de klas. In de methodieken zit een breed aanbod voor deze leerlingen en indien nodig beschikken we over remediërende methodieken, ondersteunende software en aanvullende leermiddelen die we passend bij de hulpvraag inzetten. Het komende jaar onderzoeken we of er materialen moeten worden vervangen en wordt het aanbod stevig uitgebreid door middel van rekenkisten en andere ondersteunende methodieken en software.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Jonge kinderen op onze school mogen zich spelenderwijs ontwikkelen. Dit doen we door een leeromgeving te creëren die rijk en betekenisvol is. We richten de hoeken en het onderwijs zorgvuldig in en zorgen dat deze passend zijn bij het thema dat op dat moment behandeld wordt. Deze thema’s geven wij zelf vorm aan de hand van doelen die vastgesteld zijn voor het jonge kind. Wij houden rekening met de bewegingsdrang van jonge kinderen door onze activiteiten zo actief mogelijk te maken.

Terug naar boven