basisschool Mijn Spoor

Belemnieterf 10 6413 LZ Heerlen

  • tijdens de opening van het vernieuwde schoolgebouw en -plein wordt het kunstwerk onthuld
  • het leerplein van de bovenbouw waar bewegend en samenwerkend leren mogelijk is gemaakt
  • grote speelzaal met een tussenwand waarop de Brunssummerheide staat afgebeeld
  • De naam met een knipoog naar het verleden uitgevoerd

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets?

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Referentieniveaus

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De eindtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.

Wat zijn referentieniveaus?

Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:

  • Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd). 
  • Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.

Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs.

Wat zijn signaleringswaarden?

Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde, minimale waarde, kan het een signaal zijn dat er misschien iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd. Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld

Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling beschikt de school over een leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie over de “groei” van een leerling. Het laat zien op welke manier een kind zich in de afgelopen periode ontwikkeld heeft. Wij doen dit door de kinderen op drie terreinen te volgen: in hun kleuterontwikkeling, op sociaal-emotioneel gebied en op cognitief gebied. De resultaten die wij door het werken met ons schoolconcept realiseren, zijn voortdurend onderwerp van gesprek. We verzamelen gegevens, ordenen die op een overzichtelijke manier en bestuderen de uitkomsten daarvan. Dit proces zet ons op het spoor tot verdere verbetering van de kwaliteit die onze school biedt.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Een zorgvuldige adviesprocedure wordt gevolgd.

De groepsleerkracht, de intern begeleider en directie bepalen samen eind groep 6 een voorlopig VO-advies. Dit voorlopig advies wordt medio groep 7, eind groep 7 en najaar groep 8 opnieuw bekeken en indien gewenst aangepast. De ouders worden hierin meegenomen. Hierbij nemen we kansrijk adviseren alsuitgangspunt. We zijn op de hoogte ervan dat we via de onderwijsadviseur interne tegenspraak kunnen organiseren. 

Alle leerlingen in groep 8 doen mee aan de doorstroomtoets Route 8. We hebben bewust een aantal jaar geleden voor deze toets gekozen vanwege het adaptieve karakter. Dat past goed bij onze leerlingen. De groep wordt tijdens de afname van deze doorstroomtoets in drie kleinere groepen opgedeeld om een veilige, rustige en optimale voorwaardelijke sfeer te creëren.

Na de eindtoets wordt bij een hoger resultaat serieus bekeken of het advies bijgesteld wordt. Vanaf dit schooljaar is de werkwijze andersom: het advies wordt bijgesteld, tenzij er argumenten zijn om dat niet te doen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat alle kinderen door ons onderwijskansen krijgen en hen aansporen het beste uit zichzelf te halen. Hiervoor is een veilig schoolklimaat een noodzakelijke voorwaarde. Een veilige school is een plek waar iedereen zich veilig voelt. De verantwoordelijkheid voor een veilig schoolklimaat ligt primair bij de school zelf. Het is echter van belang dat ook anderen hun verantwoordelijkheid nemen. De school is niet de plaats om alle maatschappelijke problemen op te lossen. 

Fysieke veiligheid 

Op onze school besteden we veel aandacht aan fysieke veiligheid van leerlingen en personeelsleden. Hieronder verstaan wij een goede huisvesting en een in alle opzichten veilige schoolomgeving. Het wettelijk kader is hiervoor maatgevend. Indien noodzakelijk worden aanvullende maatregelen getroffen. De fysieke veiligheid wordt gemonitord met behulp van de RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie), die door de preventiemedewerkers up to date wordt gehouden.

Sociale veiligheid 

Sociale veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. We hechten veel waarde aan een goede sfeer en een gevoel van veiligheid in de school. Deze kunnen we alleen samen met de ouders, kinderen en leerkrachten bewerkstelligen. Het belangrijkste uitgangspunt daarbij is RESPECT. Dat houdt o.a. in:

  • rustig naar elkaar praten en luisteren
  • conflicten oplossen met argumenten
  • geen lichamelijk geweld gebruiken

Het betekent ook het hanteren van gangbare fatsoensnormen en achterwege laten van pestgedrag en discriminatie. We leren de kinderen hoe je op een plezierige manier met elkaar kunt omgaan, hoe je vrienden maakt, en houdt. We stellen orde en regelmaat op prijs. Regels en afspraken betreffende gewenst gedrag zijn zichtbaar aanwezig in de groepslokalen en worden in de praktijk ook zo gehanteerd. Er is dus veel waardering voor de goed gestructureerde en ondersteunende aspecten van ons pedagogisch klimaat. 

Burgerschap 

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg).  

Hoe geeft onze school vorm aan actief burgerschap en sociale integratie?  

  • Het realiseren van een "familieschool"

Een nauwe samenwerking met de verschillende ketenpartners in de school vindt plaats. Een verbinding met de voor- en naschoolse en de peuteropvang zorgt voor een goede doorgaande lijn. De (school)maatschappelijke werker en ambulante hulpverlener zijn de spil hierin op het gebied van zorg en hulp-vragen.

  • Leerlingenraad

Zij denken mee en bespreken wat we in de school en in de wijk kunnen doen en of veranderen. 

  • Activiteiten gezamenlijk met de wijk 

Vele activiteiten worden gezamenlijk door de school, buurtpunt en gemeente georganiseerd. Zo wordt de verbinding school-wijk versterkt. Een voorbeeld hiervan is de jaarlijks terugkerende schoonmaakactie in de wijk. Het gebouw dient ook als stemlocatie. Verder verbinden we ook de straatspeeldag met het pleinfeest, waarbij iedereen van de wijk welkom is.

  • De krant in de klas / Grej of the day

We halen de actualiteit en de wereld de klas in en maken deze bespreekbaar. Daarnaast wordt de interesse bij de leerlingen gewekt en de nieuwsgierigheid geprikkeld. Ook worden de leerlingen aangezet tot onderzoek. De interactie tussen de driehoek leerkracht-leerling-ouder(s) wordt vergroot. 

  • Gezonde Basisschool van de Toekomst

Vanuit kansengelijkheid is er een cultuuraanbod en komen onze leerlingen in contact met ketenpartners in de wijk en daarbuiten.

  • Methodes / aanpak

In de geïntegreerde methode wereldoriëntatie en het werken volgens de principes van Positive Behavior Support wordt ook aandacht besteed aan burgerschap. De Gouden weken, waarbij de groepsdynamiek centraal staat, en de gezamenlijk opgestelde positieve gedragsverwachtingen zijn hier onderdeel van. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • veiligheid
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven