basisschool Mijn Spoor

Belemnieterf 10 6413 LZ Heerlen

  • tijdens de opening van het vernieuwde schoolgebouw en -plein wordt het kunstwerk onthuld
  • het leerplein van de bovenbouw waar bewegend en samenwerkend leren mogelijk is gemaakt
  • grote speelzaal met een tussenwand waarop de Brunssummerheide staat afgebeeld
  • De naam met een knipoog naar het verleden uitgevoerd

Het team

Toelichting van de school

Als we spreken over het Team in deze schoolgids wordt vooral stilgestaan bij de leerkrachten, leerkrachtondersteuners en onderwijsondersteunend personeel. Wat ons betreft is het team, dat voor onderwijs en opvang zorgt, nog groter.

Er is een intensieve samenwerking met onze kindpartners van HumanKind en PeuterOpvang Heerlen. Daarnaast zoeken we de samenwerking met een groep vrijwilligers, die willen ondersteunen bij de Gezonde Basisschool van de Toekomst. Juist omdat wij een Gezonde Basisschool van de Toekomst in voorbereiding zijn, is deze samenwerking essentieel en kan geen element gemist worden om ons onderwijs goed te organiseren. We zoeken hierin ook de verbinding met partners in de cultuursector en de omgeving.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Richtlijnen afwezigheid leerkracht

Natuurlijk kan het voorkomen dat een leerkracht ziek wordt of onverwacht verlof op moet nemen. Bij afwezigheid van een leerkracht kan de directeur gebruik maken van vervangers uit onze vervangerspool, die gekoppeld is aan 3 aangrenzende scholen. In de praktijk blijkt echter dat deze groep leerkrachten in de vervangerspool niet altijd voldoende is om alle vervangingen op te vangen. Indien er geen vervangers meer beschikbaar zijn uit de vervangerspool, gelden de volgende richtlijnen voor alle MOVARE-scholen:

  • Er wordt altijd eerst gekeken of (parttime) collega’s binnen de betreffende school bereid zijn extra te komen werken / hun uren tijdelijk uit te breiden.
  • Daarna wordt er gekeken of het mogelijk is om leerkrachten van andere MOVARE-scholen tijdelijk in te zetten.

Richtlijnen indien er geen vervanging beschikbaar is op school

Indien het echt niet mogelijk is om voor vervanging te zorgen door een onderwijsbevoegd persoon, kunnen de volgende richtlijnen/oplossingen gelden:

  • Vervanging door een niet onderwijsbevoegde collega binnen de school, bijvoorbeeld een onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner of anders. De onderwijsinstructie dient echter altijd door de onderwijsbevoegde leerkracht en/of leerkrachtondersteuner te worden gegeven, waarna de resterende lestijd volgt. De onderwijsbevoegde leerkracht is altijd op loopafstand aanwezig van de niet onderwijsbevoegde collega die de les begeleidt.
  • De leerlingen van de groep van de afwezige leerkracht worden de eerste dag tijdelijk in een andere groep geplaatst om zelfstandig zijn of haar werkpakket te volgen.
  • Indien in de loop van de dag blijkt dat er nog geen vervanging beschikbaar is, worden de ouders/verzorgers met een noodoproep via Parro of telefonisch op de hoogte gebracht dat de betreffende leerlingen tot nader bericht thuis moeten blijven.
  • Voor die ouders/verzorgers die geen opvang kunnen regelen, biedt de school alleen in uiterste nood de mogelijkheid tot opvang op school. Dat betekent niet dat de leerlingen onderwijs volgen, maar er wordt gekeken bij welke andere groepen de leerlingen aan kunnen sluiten.
  • Mocht blijken dat vervanging alsnog geregeld kan worden, dan worden de ouders/verzorgers via Parro/ telefonisch geïnformeerd en komen die leerlingen de daarop volgende dag weer naar school. Dit geldt ook als de afwezige leerkracht gemeld heeft dat het werk weer hervat kan worden.
  • Er wordt naar gestreefd dat niet steeds dezelfde groep thuis blijft zitten; de groepen op school zullen rouleren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Door de verbouwing in 2023 is een volwaardige gymzaal met kleedruimtes gecreëerd. Hierdoor is naast het gebruik maken van de gemeentelijke gymzaal op loopafstand minimaal 2 uur bewegingsonderwijs per week voor alle groepen mogelijk.

De grote professionele keuken maakt het mogelijk gezonde tussendoortje en gezonde lunch voor alle leerlingen klaar te maken. Ook worden in deze ruimte gezonde kookworkshops gegeven door de samenwerking aan te gaan met professionele koks en buurtsteun die ook in het gebouw gevestigd is. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs in de groepen 1 en 2 vindt niet plaats op basis van vakken en leerstof, maar op basis van een beredeneerd aanbod van leeractiviteiten, waarbij onderwijsinhouden worden aangepast aan het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van het kind. Wij sluiten aan bij wat het kind nodig heeft (leerbehoefte), zodat het kind effectief kan leren (leeropbrengsten).

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Aanbod  

Onze school richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van de leerlingen. Daartoe bieden we een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. 

We zorgen voor een veilige, uitdagende en boeiende omgeving waarin de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om tot ontplooiing te kunnen komen zijn kennis en vaardigheden nodig. Wij als basisschool bieden de kinderen de mogelijkheid om zich in alle gebieden te ontwikkelen en vaardigheden eigen te maken. 

Naast de cognitieve en sociale vaardigheden hecht de school veel waarde aan de fysieke en motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Dit wordt gerealiseerd door de 2 uur bewegingsonderwijs in alle groepen dat door vakleerkrachten gym verzorgd wordt. Zowel de tussenschoolse als naschoolse sport en dans workshops/ activiteiten voor alle leeftijden versterken deze ontwikkeling door deze structureel aan te bieden. De gezondheid wordt ook bevorderd door gezonde voeding, zoals gezonde tussendoortjes en een gezonde lunch voor alle leerlingen en medewerkers, dat mogelijk wordt gemaakt door de steun van de gemeente. We bevorderen het drinken van water gedurende de gehele dag en het waterpunt, dat water drinken tijdens het buitenspel mogelijk maakt. Daarbij hebben wij ook in plaats van een traktatiebeleid een feestbeleid. De jarige wordt de gehele dag in het zonnetje gezet, ondanks dat er niet meer getrakteerd wordt.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel

Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.

  • Kinderen met dyscalculie
  • Kinderen met dyslexie
  • Meer- en hoogbegaafde kinderen
  • Kinderen met bepaalde behoefte aan ondersteuning op het gebied van gedrag
  • Kinderen met medische problemen
  • NT2 leerlingen (Nederlands als tweede taal)

Onze school heeft ook een startklas.

De startklas is bedoeld voor vierjarigen die specifieke onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften hebben. Dit kan te maken hebben met het leren, het gedrag of de sociaal emotionele ontwikkeling. In het verleden gingen deze kinderen vaak meteen naar een vorm van speciaal onderwijs. Nu kunnen deze kinderen in hun eigen omgeving onderwijs krijgen. In de startklas werken onderwijs en zorg samen om de leerling zo optimaal mogelijk te ondersteunen. De startklas is een kleine groep (maximaal 12 leerlingen). Door de extra aandacht krijgen deze leerlingen de kans krijgen om zich beter te kunnen ontwikkelen. In de startklas werkt de leerkracht samen met een onderwijsassistent en een pedagogisch professional vanuit JenS. Samen brengen ze de leerling goed in beeld en werken aan de specifieke doelen van de leerling. Er wordt dus echt maatwerk geboden. De leerling zit maximaal een jaar in de startklas. In dat jaar wordt gekeken of de leerling kan starten op regulier onderwijs in de eigen wijk of dat er toch iets extra’s nodig is.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij verbeteren continu onze kwaliteitsstructuur. Door het toepassen van een cyclisch proces werken we door met en van elkaar te leren en scholing aan het continue verbeteren. We doen dit vanuit een onderzoekende houding en maken onze keuzes vanuit wetenschappelijk onderzoek. Onze focus ligt hierbij op EDI (Expliciete Directe Instructie), rekenen, taal/lezen en gedrag. Dit gebeurt op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau. De leerkracht staat hierbij centraal, zodat de leerling zo goed mogelijk bediend kan worden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met de peuteropvang POVH in het gebouw van de school , 't Kempke. Er vinden koppeloverleggen en gezamenlijke taalbevorderende activiteiten plaats in het kader van VVE. Ouders van de kleuters en peuters worden hierin meegenomen.

Terug naar boven