Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Door de verbouwing in 2023 is een volwaardige gymzaal met kleedruimtes gecreëerd. Hierdoor is naast het gebruik maken van de gemeentelijke gymzaal op loopafstand minimaal 2 uur bewegingsonderwijs per week voor alle groepen mogelijk.
De grote professionele keuken maakt het mogelijk gezonde tussendoortje en gezonde lunch voor alle leerlingen klaar te maken. Ook worden in deze ruimte gezonde kookworkshops gegeven door de samenwerking aan te gaan met professionele koks en buurtsteun die ook in het gebouw gevestigd is.
Het onderwijs in de groepen 1 en 2 vindt niet plaats op basis van vakken en leerstof, maar op basis van een beredeneerd aanbod van leeractiviteiten, waarbij onderwijsinhouden worden aangepast aan het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van het kind. Wij sluiten aan bij wat het kind nodig heeft (leerbehoefte), zodat het kind effectief kan leren (leeropbrengsten).
Aanbod
Onze school richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van de leerlingen. Daartoe bieden we een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs.
We zorgen voor een veilige, uitdagende en boeiende omgeving waarin de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om tot ontplooiing te kunnen komen zijn kennis en vaardigheden nodig. Wij als basisschool bieden de kinderen de mogelijkheid om zich in alle gebieden te ontwikkelen en vaardigheden eigen te maken.
Naast de cognitieve en sociale vaardigheden hecht de school veel waarde aan de fysieke en motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Dit wordt gerealiseerd door de 2 uur bewegingsonderwijs in alle groepen dat door vakleerkrachten gym verzorgd wordt. Zowel de tussenschoolse als naschoolse sport en dans workshops/ activiteiten voor alle leeftijden versterken deze ontwikkeling door deze structureel aan te bieden. De gezondheid wordt ook bevorderd door gezonde voeding, zoals gezonde tussendoortjes en een gezonde lunch voor alle leerlingen en medewerkers, dat mogelijk wordt gemaakt door de steun van de gemeente. We bevorderen het drinken van water gedurende de gehele dag en het waterpunt, dat water drinken tijdens het buitenspel mogelijk maakt. Daarbij hebben wij ook in plaats van een traktatiebeleid een feestbeleid. De jarige wordt de gehele dag in het zonnetje gezet, ondanks dat er niet meer getrakteerd wordt.
Het schoolondersteuningsprofiel
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
- Kinderen met dyscalculie
- Kinderen met dyslexie
- Meer- en hoogbegaafde kinderen
- Kinderen met bepaalde behoefte aan ondersteuning op het gebied van gedrag
- Kinderen met medische problemen
- NT2 leerlingen (Nederlands als tweede taal)
Onze school heeft ook een startklas.
De startklas is bedoeld voor vierjarigen die specifieke onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften hebben. Dit kan te maken hebben met het leren, het gedrag of de sociaal emotionele ontwikkeling. In het verleden gingen deze kinderen vaak meteen naar een vorm van speciaal onderwijs. Nu kunnen deze kinderen in hun eigen omgeving onderwijs krijgen. In de startklas werken onderwijs en zorg samen om de leerling zo optimaal mogelijk te ondersteunen. De startklas is een kleine groep (maximaal 12 leerlingen). Door de extra aandacht krijgen deze leerlingen de kans krijgen om zich beter te kunnen ontwikkelen. In de startklas werkt de leerkracht samen met een onderwijsassistent en een pedagogisch professional vanuit JenS. Samen brengen ze de leerling goed in beeld en werken aan de specifieke doelen van de leerling. Er wordt dus echt maatwerk geboden. De leerling zit maximaal een jaar in de startklas. In dat jaar wordt gekeken of de leerling kan starten op regulier onderwijs in de eigen wijk of dat er toch iets extra’s nodig is.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij verbeteren continu onze kwaliteitsstructuur. Door het toepassen van een cyclisch proces werken we door met en van elkaar te leren en scholing aan het continue verbeteren. We doen dit vanuit een onderzoekende houding en maken onze keuzes vanuit wetenschappelijk onderzoek. Onze focus ligt hierbij op EDI (Expliciete Directe Instructie), rekenen, taal/lezen en gedrag. Dit gebeurt op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau. De leerkracht staat hierbij centraal, zodat de leerling zo goed mogelijk bediend kan worden.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met de peuteropvang POVH in het gebouw van de school , 't Kempke. Er vinden koppeloverleggen en gezamenlijke taalbevorderende activiteiten plaats in het kader van VVE. Ouders van de kleuters en peuters worden hierin meegenomen.