Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Kinderen op De Nieuwe Draai volgen per jaar 980 uur onderwijs.
Na 8 jaar hebben de kinderen 7840 uur onderwijs gevolgd. Hiermee voldoen we aan de wettelijk hoeveelheid van 7520 uur.
Ontwikkelen in domein 3-6
Kinderen kiezen hun eigen activiteit in domein 3-6. Wij stimuleren kinderen om in ieder geval eens keer week alle leerpleinen bezocht te hebben. In een tabel houden wij bij op welk plein een kind gespeeld heeft, we zetten een streep in de kleur van het gekozen plein.
Wereldplein -huishoek, winkel, e.d. oefenen van sociale vaardigheden -blauw
Creatief -motorische vaardigheden -paars
Bouwplein -rekenvaardigheden, bouwen, ruimtelijk inzicht -geel
Taalplein -fonologisch, fonemisch, alfabetisch principe -groen
Soms wordt een kind uitgenodigd om de activiteit uit de grote kring samen met een medewerker te doen (… en… mogen dit straks nog een keer doen met mij). Andere keren wordt de uitnodiging meer open gegeven aan het einde van de activiteit (wie wil dit straks met mij nog eens doen?). Dit is afhankelijk van de activiteit, het doel en de ontwikkeling van de kinderen.
Medewerkers hebben per vakgebied, op basis van observaties, de kinderen van domein 3-6 ingedeeld in vijf ontwikkelgroepen.
Jongste kinderen, de startende kleuters, het aanbod is gericht op het vormen van een beeld van de ontwikkeling van het jonge kind.
Middelste kinderen, Kinderen van 4 en 5 jaar die al enige tijd in domein 3-6 ontwikkelen.
Oudste kinderen, Kinderen van 5 jaar die gevolgd worden om te kijken of de overgang naar het volgende domein al in zicht komt.(zie document doorstroom 3-6 naar 6-9)
Focus kinderen, deze kinderen zijn vanuit de observaties opgevallen, in KIJK laten de observaties zien dat dit kind niet in de lijn van de verwachting ontwikkelt.
Uitdaging, deze kinderen doorlopen hun ontwikkeling zeer vlot en hebben uitdagende en verdiepende opdrachten nodig.
De mentoren volgen de kinderen van hun stamgroep, zij maken observaties en verwerken deze in KIJK. Aan het einde van ieder thema (viermaandelijks) worden de observaties omgezet in een registratie. Aan de hand van deze registratie worden de ontwikkelgroepen opnieuw ingedeeld.
Het aanbod wordt door vakspecialisten gemaakt. Voor ieder vakgebied (plein) zijn één of twee medewerkers verantwoordelijk. Zij maken iedere week aanbod voor de themakring, aanbod voor de vakspecifieke kring, zorgen voor zelfstandige activiteiten die bij de inloop gebruikt worden en wisselen het ontwikkelmateriaal op ‘hun’ plein.
Alle vakspecialisten werken vanuit de aanbodsdoelen van het SLO. Uitgangspunt is dat de doelen gethematiseerd worden. Streven is om alle doelen jaarlijks minimaal één keer aangeboden te hebben, waarbij er gezocht wordt naar een passend thema om dit doel zo natuurlijk mogelijk aan bod te laten komen (voorbeeld werken met plattegronden in thema Wonen, werken met inhoudsmaten in het thema Water). Gedurende het thema worden de aanbodsdoelen gemonitord en met elkaar besproken. Bij de start van een nieuw thema wordt er een inschatting gemaakt welke doelen het beste in dit thema passen en welke doelen er vanuit het vorige thema zijn ‘overgebleven’, deze krijgen een plaats in het nieuwe thema.
Ontwikkelen met behulp van leerlijnen
Kinderen willen bewegen, de wereld ontdekken, ervaringen opdoen en talenten ontplooien. Aan die ontwikkeling levert De Nieuwe Draai een bijdrage waarbij alle ontwikkelgebieden aan bod komen. Onze leerlijnen vormen samen met het observatie-instrument Kijk en het methode onafhankelijke leerlingvolgsysteem IEP (Inzicht Eigen Profiel) de basis voor de doorgaande lijn in de ontwikkelgebieden. Vanaf schooljaar 2024-2025 ondersteunt ook het instrument MijnLeerlijn de medewerkers in het volgen van de kinderen.
Sociaal-emotionele ontwikkeling De persoonlijke en sociale ontwikkeling, in een groep, burgerschapsontwikkeling, oriëntatie op natuur, techniek en wetenschap. Morele ontwikkeling: waarden en normen, gewoonten en rituelen. Vaardigheden als doorzettingsvermogen, creatief denken en constructief samenwerken. Leerlijn: Oriëntatie op jezelf en de wereld.
Cognitieve ontwikkeling Zoals: taal en spraak, logisch nadenken, ordenen, rekenen. Leerlijn: Nederlandse taal, leerlijn Rekenen/wiskunde en leerlijn Engels
Lichamelijke en zintuigelijke ontwikkeling Fijne en grove motoriek. Leerlijn Bewegen.
Creatieve ontwikkeling Bijvoorbeeld toneel, kunst en dans. Leerlijn: kunstzinnige vormgeving.
Stimuleren VS forceren
We volgen op De Nieuwe Draai de ontwikkeling van een kind en sluiten daarop aan. Daarbij kijken en luisteren we goed naar kinderen. Door onze kennis van leer- en ontwikkellijnen weten we wat een kind ‘moet’ en wat ‘mag’. Uitgangspunt hierbij is dat we zo veel mogelijk aansluiten op van nature aanwezige ontwikkelbehoefte en op interesse. We stimuleren kinderen zich te ontwikkelen en lef te tonen leeruitdagingen aan te gaan. Op De Nieuwe Draai stimuleren we, dagen we uit en zoeken ontwikkelgrenzen op zodat kinderen alles uit zichzelf kunnen halen. We forceren niet.
Methodes en leermiddelen
Op De Nieuwe Draai werken we vanuit leerlijnen. Hierbij maken we gebruik van verschillende methodes en leermiddelen als hulpmiddel. Wij vinden het belangrijk dat ons aanbod voorziet in het leren van inzichten, vaardigheden en kennis en dat het past bij de leerstijl van het kind. We zoeken daarom voortdurend naar de beste leermiddelen om voor ieder kind een zo passend mogelijk programma samen te kunnen stellen. Voor ieder kind leggen we in het kindontwikkelplan vast met welke leermethodes, materialen en aanbod we werken aan de persoonlijke doelen. MijnLeerlijn ondersteunt de medewerkers hierin.
Individueel én in groepsverband
Leren is een proces waarbij je anderen nodig hebt. Op De Nieuwe Draai ontwikkelt ieder kind zich op zijn eigen tempo. Er is naast het verplichte aanbod (denk aan basisvaardigheden als technisch lezen en rekenen) veel ruimte voor aanbod op eigen interesse. We werken per trimester met een overkoepelend thema en per week (twee weken) met vakspecifieke thema’s. Denk hierbij aan ‘verhoudingen’ bij rekenen/wiskunde. Kinderen leren met behulp van deze thema’s samen, maar op hun eigen niveau en tempo. Gedurende de dag zijn er momenten waarop kinderen keuze hebben om individueel of samen te werken en er worden groepsmomenten georganiseerd.
Persoonlijk kindontwikkelplan
Op De Nieuwe Draai werken kinderen vanuit leer- en ontwikkelingslijnen. Alle doelstellingen die een kind in het basisonderwijs moet halen, komen hierin ruimschoots aan bod. Voor ieder kind maken we een vertaling op maat in de vorm van een kindontwikkelplan. Dit betekent dat wij per vakgebied aangeven hoe het kind de doelstelling gaat halen. We maken hierbij verschil in leertijd, leermiddelen en leertempo. Het ene kind leert het liefst keertafels digitaal, het andere kind met behulp van een beweegspel. Dat kan op De Nieuwe Draai. Onze werkwijze houdt in dat een kind dat rekenen lastig vindt, een passend aanbod krijgt. Hetzelfde geldt voor het kind dat juist behoefte heeft aan meer uitdaging. Er is geen klassikaal aanbod voor het ‘gemiddelde kind’ en er zijn geen speciale ‘hulpgroepjes’. Omdat we ons leeraanbod passend maken voor ieder kind, zijn deze simpelweg overbodig. Dit houdt niet in dat kinderen individueel leren, waar mogelijk worden kinderen gekoppeld aan elkaar omdat leren een proces is waar je anderen bij nodig hebt. In het kindontwikkelplan leggen we ook vast hoe we de doelen meten. Deze toetsen we gepersonaliseerd. Dit doen we door het afnemen van toetsen en observaties, maar ook door gesprekken te voeren met uw kind en zijn familie. Zo brengen we persoonlijke groei in beeld en vergelijken we kinderen vooral met zichzelf. Het kindontwikkelplan wordt vertaald naar een week- en dagplanning. Zodat ieder kind precies weet waar hij of zij iedere dag gaat werken om de leerdoelen te halen.
Kindvolgsysteem en porfolio
Op De Nieuwe Draai volgen we het welbevinden en de ontwikkeling van het kind structureel. De mentor legt alle bevindingen rondom een kind vast. Voor kinderen van 0-7 jaar maken we gebruik van het volgsysteem KIJK om de ontwikkeling in kaart te brengen. We maken voor de kinderen van 7-12 jaar gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem om leerresultaten en ontwikkelprognoses in kaart te brengen met behulp van de hoofd-, hart- en handentoetsen. Ook het sociale veiligheidsgevoel van kinderen brengen we met behulp van IEP structureel in kaart. We houden de ontwikkeling ook in ons digitale kind volg systeem Parnassys bij. Ieder domein-team op De Nieuwe Draai houdt een pitch. Tijdens zo’n pitch bespreekt het team volgens een vaste planning de ontwikkeling en het welbevinden van een aantal kinderen. Op die manier worden kinderen meerdere keren per jaar besproken zo zorgen we ervoor dat jouw kind bij alle domein-medewerkers goed in beeld is. Ook wordt je als familie twee keer per jaar uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Samen met jou en je kind kijkt de mentor naar de ontwikkeling en het welbevinden van uw kind. Ook kijken we naar de doelen en interesses voor komende periode. Hierbij gebruiken we het portfolio van het kind. Dit is een map waarin jouw kind allerlei bewijzen van ontwikkeling heeft verzameld. Alle gegevens samen zorgen voor een totaalbeeld van de ontwikkeling van ieder kind op De Nieuwe Draai in een doorgaande lijn van 0 tot en met 12 jaar.
In schooljaar 2024-2025 werken wij met MijnLeerlijn. Dit middels stelt ons in staat om de kinderen nog beter en passender aanbod te geven.
Door de groei van het kindcentrum en daarmee de groei van het team zijn wij steeds meer in staat kinderen individueel of in kleine groepjes (geclusterd op hun stap op de leerlijn) te ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn de focusgroepen (domein 3-6) en de trainingsgroepen (domein 6-9 en 9-12).
De Nieuwe Draai is een integraal kindcentrum. Dit houdt in dat we opvang en onderwijs onder één dak aanbieden. Kinderen ontwikkelen zich de hele dag. Vanuit deze visie hebben wij een ‘nieuwe draai’ gegeven aan de bestaande vormen van opvang en onderwijs door ze met elkaar te integreren. Ook is ons kindcentrum vernoemd naar de wijk waarin wij staan: De Draai in Heerhugowaard.
Opvang & onderwijs samengesmolten
De Nieuwe Draai is een plek waar kinderen van 0 – 13 jaar kunnen ontwikkelen. Zij kunnen hier naar hartenlust spelen, leren en ontspannen. Op De Nieuwe Draai bestaan opvang en onderwijs niet in traditionele vorm. Zij zijn volledig met elkaar verweven. Zo gaan kinderen bij ons niet naar de voorschoolse, tussenschoolse en/of naschoolse opvang en naar ‘de klas’. Zij hebben hun eigen domein met vaste professionals die hen begeleiden.