Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij zijn een Jenaplanschool en werken in stamgroepen. Door in stamgroepen te werken waarin kinderen van verschillende leeftijden zitten ervaren kinderen ook verschillende rollen. Zo kunnen ze niet alleen ervaren hoe het is om de jongste te zijn, maar ook om bij de oudsten van de groep te horen. Dit zien we terug in het samenwerken en leren van en met elkaar. Onze voorkeur is dus de volgende verdeling: groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en de groepen 7-8.
Er zijn dit schooljaar 10 stamgroepen:
3 stamgroepen 1/2
3 stamgroepen 3/4
3 stamgroepen 5/6
2 stamgroepen 7/8
We werken in stamgroepen, waarbij steeds kinderen van twee opeenvolgende leerjaren zitten. Soms veroorzaakt het leerlingenaantal toch anders, waardoor we per jaar goed naar de organisatie kijken om op de juiste manier en volgens ons Jenplanprincipe de groepen formeren. We streven altijd naar een evenwichtige en gelijkwaardige groepsindeling, waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met de wensen van kinderen.
SALTO-school de Ontmoeting werkt in de groepen 1 t/m 8 thematisch vanuit de Jenaplan visie. Wij werken vanuit doelen binnen thema's waardoor wij ons niet direct vasthouden aan vaste tijden bij de verschillende vakken. Wij zoeken een goed evenwicht binnen een thema zodat alle vakken aan bod komen.
De school werkt aan de hand van een ritmisch weekplan, waarbij gesprek, werk, spel en viering elkaar afwisselen.
GESPREK: We starten elke dag in de kring, waarin veel verschillende soorten gesprekken plaatsvinden.
WERK: Onder werk vallen alle activiteiten rond instructie en verwerking van de leerstof.
SPEL: Spel zie je op veel verschillende manieren terug bij ons op school zoals vrij spel, sport en spel tijdens de gymlessen, spel in de hoeken in de onderbouw, gezelschapsspelen en drama.
VIERING: Vieringen zijn een wezenlijk onderdeel van onze school als werk- en leefgemeenschap. Voorbeelden van vieren zijn de grote feesten en verjaardagen. Vieringen vinden plaats bij de afsluiting van een thema, de weeksluiting, open podium of de musical.
SALTO-school de Ontmoeting werkt thematisch vanuit de Jenaplan visie. Wij werken vanuit doelen binnen thema's waardoor wij ons niet direct vasthouden aan vaste tijden bij de verschillende vakken. Wij zoeken een goed evenwicht binnen een thema zodat alle vakken aan bod komen.
Burgerschap
Wij willen kinderen met ons onderwijs voorbereiden om deel te nemen in onze samenleving. Binnen onze samenleving hebben we te maken met verschillende taken en rollen. Om in die taken en rollen goed te kunnen functioneren en deel te nemen aan de samenleving, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Kinderen dienen hiervoor kennis te ontwikkelen over en inzicht te verwerven in belangrijke algemeen aanvaarde normen en waarden. Ook vinden wij het belangrijk dat zij weten hoe daarnaar te handelen.
Als school richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen uit diverse culturen en met diverse achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veel gelegenheid toe. Als school besteden we actief aandacht aan:
- democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes;
- participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten;
- identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’ en 'wie is de wereld'. Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen.
Burgerschap is bij ons op school verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen volgens de Jenaplanprincipes. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in onze samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor de school.
Kinderen krijgen tijdens kringen gesprekken over een actueel onderwerp of over een thema van wereldoriëntatie. Ze leren:
- dieper na te denken over een onderwerp;
- ze leren informatie te beoordelen en discussies te voeren over het onderwerp
- met argumenten iets te onderbouwen en te verdedigen;
- zich in te leven in de mening van een ander;
- begrip te hebben voor een standpunt van een ander;
- een standpunt verwoorden en te staan voor hun argumenten;
- een ander te overtuigen;
- samen te werken.
Onze school besteed structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijk ontwikkeling van kinderen omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoordelijke burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en om kunnen gaan met de mensen en de wereld om hen heen. Onderwijs in burgerschap krijgt vorm d.m.v. kennisoverdracht, attitude vorming, meningsvorming, sociale vaardigheden. De school is een oefenplek en richt zich daarbij op de buitenwereld. Aan basiswaarden waarbij het goed omgaan met elkaar voorop staat wordt veel aandacht besteed.
Passend onderwijs
Elk kind verdient passend onderwijs. Liefst bij een school in de buurt, maar soms past een andere school beter. Basis voor het passend onderwijs is de samenwerking van alle SALTO-scholen met de adviseurs van het SALTO-bestuursbureau en de SALTO-expertisedienst. Onze orthopedagogen en ambulant begeleiders ondersteunen de scholen met onderzoek, advies en begeleiding van onze professionals. Alle speciale en reguliere basisscholen uit Eindhoven, Best en Son & Breugel horen bij het samenwerkingsverband Eindhoven e.o. U vindt meer informatie via deze link PO Eindhoven – Samen voor kinderen (po-eindhoven.nl) De gezamenlijke opdracht is om aan alle kinderen uit deze gebieden de voor hen meest passende plaats in het onderwijs te bieden. Het liefst zo thuisnabij mogelijk. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over de basisondersteuning op scholen, over de extra ondersteuning en de verwijzingen naar Speciaal (Basis) Onderwijs. Deze afspraken zijn vastgelegd in het ondersteuningsplan van het Samenwerkingsverband.
Als u uw kind aanmeldt op school, onderzoeken we of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dit doen wij door met u te praten over de kenmerken en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij informatie op bij de kinderopvang of de huidige school waar uw kind zit. Vanaf het moment dat uw kind op school zit, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Dit doen we vanuit een stevige basisondersteuning. Enkele kinderen hebben behoefte aan meer of andere ondersteuning. Wat onze school aan extra ondersteuning kan bieden, vindt u terug op de website van de school.
Wij bieden onderwijs aan kinderen van 4 t/m 12 jaar. In ons onderwijs houden wij rekening met de verschillen tussen kinderen: niet ieder kind heeft hetzelfde tempo, heeft dezelfde manier van dingen leren. Binnen ons Jenaplanonderwijs krijgen leerlingen onderwijs binnen de basisondersteuning.
Het hele schoolondersteuningsprofiel staat op de website van onze school. Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. In dat geval gaan we met de ouders/verzorgers het gesprek aan. Samen met u onderzoeken we welke school beter bij uw kind aansluit. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen. Tijdens de zoektocht naar de meest passende school kunnen we advies vragen aan externen zoals de SALTO-expertisedienst of de coördinator passend onderwijs van SALTO. Dit loopt altijd via de school en in overleg met ouders/verzorgers. Als een kind overstapt naar een school voor speciaal (basis)onderwijs, wordt een vaste procedure gevolgd. Alle stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken we met u, zodat de overstap naar de speciale school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar zijn 3 leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis) onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de bijlages staan de ambities die wij als school hebben op verschillende aandachtsgebieden.
Spelend leren:
In de kleuter stamgroepen staat spelend leren centraal. Kinderen leren door te doen en vanuit spel en kunnen zich ontplooien door (samen) spel. Daarbij werken we vanuit de 10 ankers vanuit de Jenaplanvisie. Belangrijk hierbij is:
- een rijke speel-/leeromgeving binnen en buiten;
- rijk ingerichte hoeken zorgen ervoor dat kinderen zelf gaan ontdekken en op onderzoek uitgaan;
- gebruik van het leerlingvolgsysteem KIJK!;
- en we werken met LOGO3000.
Thema’s: We werken in de kleuter stamgroepen niet vanuit een methode, maar vanuit thema’s die ieder 6 tot 8 weken duren. Binnen ieder thema staan een aantal doelen centraal op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotioneel
Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid: Zelfstandigheid geeft een kind een gevoel van eigenwaarde en vertrouwen. Stimuleren van zelfstandigheid van kleuters is dan ook belangrijk en doen we vanaf de start
Extra ondersteuning / uitdaging: We maken gebruik van LOGO3000 om de woordenschat te oefenen. Ook hebben we tweewekelijks een specialist van “Punt Uit” in de school die groepjes kinderen begeleidt die extra oefening kunnen gebruiken op het gebied van woordenschatondersteuning / zinsbouw.
Methode Krullenbol voor leerlingen die motorische ondersteuning behoeven.
Bouw!: Ook maken we gebruik van Bouw! Bouw! is een online programma dat effectieve ondersteuning biedt bij beginnende geletterdheid en leren lezen. Het programma helpt kinderen die risico lopen op problemen met lezen en spellen inzicht te krijgen in alfabetische principes als teken-klankkoppeling en fonemisch bewustzijn en het lezen van steeds langere woorden.
KIJK!: We werken met leerlingvolgsysteem KIJK! KIJK! is een veel gebruikt, digitaal instrument waarmee je de ontwikkeling van jonge kinderen volgt. KIJK! is een werkwijze die leraren en pedagogisch medewerkers ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar
Doorgaande lijn: Kinderen die als peuter op Korein Hettenheuvel starten zijn bekend met de manier van werken op school. We zorgen voor een doorgaande lijn door af te stemmen op veel verschillende vlakken.