Dr. Picardtschool

van Pallandtlaan 7 7742 WJ Coevorden

Schoolfoto van Dr. Picardtschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de doorstroomtoets van groep 8 zijn onder de schoolambitie. Dit heeft o.a. te maken met de volgende factoren: Het WiFi netwerk / MOO is gedurende langere tijd uitgeschakeld geweest. Hierdoor heeft een aantal kinderen de taken niet af kunnen maken en dit op een andere dag verder af moeten maken. Normaliter werd de eindtoets op papier afgenomen. Dit schooljaar is deze doostroomtoets digitaal afgenomen. Als we kijken naar de onderdelen waar de leerlingen lager op gescoord hebben, valt op dat: 
Lezen: Techniek en woordenschat & interpreteren, evalueren en samenvatten zijn de onderdelen waarop lager is gescoord. 
Taalverzorging: Werkwoordspellen en niet-werkwoordspelling zijn lager gescoord. 
Rekenen: Alle onderdelen zijn rond de 50-60% gescoord. Meten en meetkunde valt hier iets onder qua score.   

Op onderdelen waar de leerlingen minder goed op scoren, worden meegenomen in ons aanbod in het nieuwe schooljaar. 

De individuele doelen voor de leerlingen zijn bijna allemaal behaald. Verderop is te lezen voor welke leerlingen dit niet geldt. De leerlingen scoren lager op rekenen, dan op het taalgedeelte. IEP weegt de rekenscore zwaarder mee voor het advies. Dit heeft ertoe geleid dat het advies, vanuit deze IEP-doorstroomtoets, lager ligt dan het voorlopige en definitieve advies vanuit de school.   

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na groep 8 gaan de leerlingen naar het Voortgezet Onderwijs. Het onderwijs in groep 8 is er mede op gericht uw kind zo goed mogelijk voor te bereiden op het Voortgezet Onderwijs. Naast de gewone lesstof van groep 8 wordt er aandacht besteed aan het zelfstandig werken, aan opdrachten en taken, aan het leren omgaan met huiswerk en het plannen ervan, aan het leren gebruiken van een agenda en aan het maken van eenvoudige werkstukken.  Daarnaast worden de kinderen wegwijs gemaakt in de verschillende soorten van Voortgezet Onderwijs. In alle opzichten wordt benadrukt dat de leerlingen steeds meer zelf verantwoordelijk zijn voor hun doen en laten. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders hierover tijdens de groepsinformatieavond ingelicht. In de maand januari worden u en uw kind uitgenodigd om een kijkje te komen nemen op de diverse scholen voor Voortgezet Onderwijs. Onze leerlingen gaan over het algemeen naar de Openbare Scholengemeenschap de Nieuwe Veste (Coevorden).   

In de maand februari doen de leerlingen van groep 8 mee aan de Doorstroomtoets van IEP. De tot dan toe behaalde schoolresultaten, de zelfstandigheid van uw kind, de mate waarin uw kind aan het vervolgonderwijs toe is en de sociale vaardigheden van uw kind bepalen ons advies voor een vervolgopleiding in het Voortgezet Onderwijs. 

De leerkrachten van groep 8 bespreken in september het voorlopig advies met de ouders en in maart is het adviesgesprek met de ouders en de kinderen m.b.t. de vervolgopleiding. N.a.v. de Doorstroomtoets in februari kan dit advies nog herzien worden. Hiervoor worden de ouders en de kinderen uitgenodigd op school. Uiteindelijk beslissen de ouders welke school voor Voortgezet Onderwijs wordt gekozen. De gegevens van de kinderen worden overgedragen aan het voortgezet onderwijs en worden toegelicht tijdens de ‘warme’ overdracht door de leerkracht van groep 8 en de mentor van de brugklas.

Het advies voor het vervolgonderwijs wordt bepaald a.d.h.v de volgende onderdelen:
- Plaatsingswijzer vanaf groep 6; Dit zijn de scores op de methode onafhankelijke toetsen die de leerlingen gemaakt hebben (IEP-toetsen)
- Werkhouding / motivatie / inzet
- Sociaal emotionele ontwikkeling
- Methodetoetsen
- Doorstroomtoets (Alleen wanneer het advies vanuit deze toets (op basis van de score) hoger ligt dan het voorlopige advies. In dat geval kan het advies naar boven worden bijgesteld.)

In de loop der jaren is gebleken dat de leerlingen van onze school goede adviezen hebben gekregen m.b.t. de keuze van het Voortgezet Onderwijs: leerlingen die zijn ingestroomd in een bepaalde brugklas blijken daar de volgende leerjaren nog te zitten, op een enkele ‘afstromer’ en een paar ‘opstromers’ na. De aansluiting is goed en de resultaten zijn over het algemeen bevredigend. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven