Dr. Picardtschool

van Pallandtlaan 7 7742 WJ Coevorden

Schoolfoto van Dr. Picardtschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de leerkracht afwezig is, wordt deze vervangen door een andere bevoegde (inval)leerkracht. De inzet van invallers wordt bovenschools geregeld. Bij de vervanging wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde personen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Mocht er geen invaller beschikbaar zijn, dan zoekt de school naar andere opvangmogelijkheden op school. Voor deze situaties heeft de school het protocol 'Noodplan ziekte en vervanging' vastgesteld. Dit protocol ligt ter inzage op school bij de directie, maar is ook terug te lezen op onze website.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

CBS Dr. Picardt is een school waar zowel met leerstofjaargroepen als combinatiegroepen wordt gewerkt. We werken vooral met methodes en werkboeken, maar zetten ICT in ter ondersteuning van ons onderwijs. Zo hebben we Chromebooks en digitale schoolborden die het onderwijsaanbod verrijken. Het rekenonderwijs wordt vanaf groep 5 digitaal aangeboden.

Wij zijn een Christelijke school. Dit betekent dat wij, vanuit onze visie op identiteit, dit ook aanbieden in ons onderwijs. We werken hiermee vanuit onze methodiek: 'Kind op Maandag'. Zo openen we de dag met een gebed, lied of versje en sluiten deze ook gezamenlijk af. De verhalen vanuit KOM worden hierin als uitgangspunt aangehouden.  

In de groepen 3 t/m 8 wordt gewerkt met de volgende methoden:

Rekenen: 
Taal: 
Spelling
Begrijpend lezen
Technisch lezen
Engels
Wereldoriëntatie: Vier keer wijzer
Bewegingsonderwijs: 
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Muziek: 1-2-3 Zing
Beeldend:

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aangegeven lesuren per week zijn bij benadering. Er is namelijk ook sprake van vakoverstijgende activiteiten en ook wordt er groep overstijgend gewerkt in groep 1 en 2. Bij sommige vakgebieden sluit ook groep 3 aan. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De aangegeven lesuren per week zijn bij benadering. Er is namelijk ook sprake van vakoverstijgende activiteiten en niet alle leerlingen volgen hetzelfde programma. Tijdens een leesles kan bijvoorbeeld een onderwerp behandeld worden dat ook onder burgerschap valt. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze visie op leerlingondersteuning, inclusief de rol van de ouders is als volgt:

In het kader van Passend Onderwijs vinden wij dat  de hulpvraag van het kind en  de hulpvraag van de begeleidende leerkracht  belangrijke vragen zijn die moeten worden beantwoord om de leerlingen een passende begeleiding te kunnen geven. Soms liggen die ‘antwoorden’ binnen de school, soms daarbuiten. Ouders / verzorgers moeten in een vroeg stadium worden betrokken (en waar mogelijk ingezet worden) bij de speciale begeleiding van hun kind. Wanneer de grenzen van de begeleidingscapaciteit van de school zijn bereikt, zoeken we samen met de ouders/ verzorgers een (speciale) school die de nodige begeleiding wél kan bieden. Wij kiezen voor een handelingsgerichte benadering bij de invulling van de leerlingondersteuning en hanteren de volgende uitgangspunten: Tussen leerlingen bestaan verschillen Leerlingondersteuning richt zich op alle kinderen van de groep Leerlingondersteuning is proactief: zo vroeg mogelijk en preventief Extra hulp wordt zoveel mogelijk gegeven in de groep Ouders worden betrokken 

Eigen leerlijn
Soms zijn er kinderen voor wie het basisprogramma van de basisschool te hoog gegrepen is. Dit betekent niet altijd dat deze kinderen naar een andere school moeten worden verwezen. In dergelijke situaties kan (na onderzoek) ook een ontwikkelingsperspectief (OPP) worden opgesteld, waarin de voor dit kind bereikbare tussen- en einddoelen worden beschreven.  Het kind blijft dan op de basisschool, maar doorloopt de groepen met een eigen leerlijn. Ouders worden vanaf het begin af aan betrokken bij het opstellen van een OPP. 

Interne begeleider en leraarondersteuner  
Onze school beschikt over een gespecialiseerde medewerker voor extra ondersteuning en begeleiding: de interne begeleider (IB-er). Daarnaast is er een leerlingbegeleider (de leraarondersteuner).  De interne begeleider ondersteunt de leerkrachten t.b.v. de extra begeleiding van een leerling, doet observaties en onderzoek, plant de toetsen van het volgsysteem, onderhoudt contacten met diverse instellingen en bewaakt de voortgang van de begeleiding. De leerlingbegeleider begeleidt leerlingen, met een specifieke onderwijs- en begeleidingsbehoefte. 

Organisatie van de leerlingenondersteuning 
Wij vinden het op onze school belangrijk, dat kinderen die daarvoor in aanmerking komen extra hulp kunnen krijgen. Die extra hulp wordt zoveel mogelijk gegeven door de groepsleerkracht, in overleg met de interne begeleider (IB-er). Als de hulp in de klas niet voldoende blijkt te zijn, kan uw kind in bepaalde gevallen buiten de groep extra hulp van de leerlingbegeleider krijgen. Ook wanneer uw kind qua ontwikkeling verder is dan de groepsgenoten, krijgt de extra leerstof (moeilijker of uitgebreider) aangeboden. Op deze manier worden kinderen op hun eigen niveau gestimuleerd en uitgedaagd. De groepsleerkrachten overleggen hierover met de IB-er. Om problemen tijdig te kunnen ontdekken en passende maatregelen te kunnen nemen, komen de vorderingen en de begeleidingsvragen van leerlingen in teamvergaderingen, groepsbesprekingen  en leerlingbesprekingen aan de orde.

Leerling- en groepsbesprekingen
Tijdens elk teamoverleg kunnen leerlingen ter bespreking worden gebracht door de groepsleerkracht. Daarnaast vinden minstens vier keer per jaar een groepsbesprekingen plaats tussen de leerkracht en de IB’er. Hier gaat het over de groep in het algemeen, wat gaat goed en waar zijn er mogelijk zorgen. Naast de groepsbesprekingen heeft de leerkracht ook leerlingbesprekingen met de IB’er. Dan worden individuele leerlingen besproken waar zorgen over zijn. Twee vragen staan centraal bij deze besprekingen: ‘Wat heeft dit kind nodig?’  en  ‘Wat heeft de leerkracht nodig om dit kind passend te begeleiden?’ Vervolgens afspraken over de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Ook worden de vorderingen besproken van leerlingen die al gebruik maken van hulpprogramma's. Naar aanleiding daarvan wordt besloten of de hulp wordt voortgezet, aangepast of stopgezet. Bij deze besprekingen is indien nodig de orthopedagoog van onze vereniging aanwezig. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als school vinden we een veiligheid- en vertrouwde omgeving enorm belangrijk. Wij zetten ons dagelijks in om dit te realiseren. Hierin werken wij samen met verschillende externe partijen om het pedagogisch klimaat in de school te optimaliseren. Tijdens 1-2-3 overlegmomenten wordt gesproken met de Jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werk. In de toekomst willen we bovenstaande graag continueren om er zo voor de zorgen dat elk kind zich, binnen eigen mogelijkheden, zo goed mogelijk kan ontwikkelen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Naast de locatie Wereldwijs van Kinderwereld, werken wij ook samen met organisaties in de stad Coevorden.
Kids First KDV & BSO Het Ganzennest

Visie op het lesgeven aan het jonge kind
Op CBS Dr. Picardt?vinden wij het belangrijk dat het kind zich veilig en vertrouwd voelt. Het welbevinden is erg belangrijk. Als dit in orde is komen kinderen beter tot leren. Wij willen werken vanuit kansen en niet van uit wat een kind nog niet kan. Als we merken dat een kind moeite heeft met iets, krijgt het meer tijd en gelegenheid om die vaardigheden te ontwikkelen met behulp van verschillende materialen. De leerkracht, die het kind stimuleert en zelfvertrouwen geeft vervult hierin een belangrijke rol. Een kind ontwikkelt zich verder als het materiaal krijgt aangeboden dat in de zone van de naaste ontwikkeling ligt. Tijdens spel ontwikkelen kinderen zich veelzijdig en zijn bezig met “leren” zonder dat ze het in de gaten hebben. De kleuterperiode is een periode van spontane ontwikkeling, die wij als leerkrachten met taal-, bewegings- en spelervaringen stimuleren. Spelen is leren voor de kleuters. Kinderen hebben daarom een rijke leeromgeving nodig die aansluit bij de belevingswereld. Deze moet voldoende uitdaging bieden zodat hun nieuwsgierigheid wordt geprikkeld.? ? We willen kijken wat de mogelijkheden zijn om de kinderen vaker de doelen te laten behalen tijdens de spelmomenten. Op deze manier komt het leren meer uit de kinderen. De hoeken in de klas richten we zodanig in dat het spelen een betekenisvolle manier van leren wordt. Dit proberen we ook te bereiken door minder directe instructie maar meer spelmomenten te creëren, zodat de leerstof spelenderwijs en aan kleine groepen kan worden aangeboden.? ? Deze manier van werken, het spelend leren, willen we zoveel mogelijk voortzetten in groep 3.?We hopen hiermee de overgang van groep 2 naar groep 3 te verkleinen. In het schooljaar 2023-2024 zal groep 3 op alle middagen (behalve de vrijdagmiddag) een?speel/werkmoment hebben, net als bij groep 1 en 2. Er is een aanbod van verplichte- en keuzeactiviteiten. De activiteiten sluiten aan bij de doelen die op dat moment aan bod komen in de methode. ?We bieden een beredeneerd aanbod vanuit de SLO doelen. 

Binnen onze school leggen we een duidelijke lijn tussen het werken met de keuze van de leerkracht en het werken met de keuze van het kind. Dit doen we door gebruik te maken van het circuit en routines. Hierbij laten we de basisvaardigheden die beschreven staan in onze aanbod doelen dagelijks aan bod komen. Tijdens spel, waarbij de keuze van het kind centraal staat, speelt de coachende en begeleidende rol van de leerkracht van groot belang. De leerkracht daagt kinderen uit, stimuleert, observeert, speelt mee en neemt daarbij de eerder aangeboden doelen mee. Om de spelontwikkeling en kennis te vergroten, maken we gebruik van een rijke, krachtige en betekenisvolle speel- en leeromgeving, waarbij het actuele thema duidelijk zichtbaar is. Een nauw contact met ouders vinden we erg belangrijk. We proberen (nieuwe) ouders een laagdrempelig gevoel te geven om met vragen vooral bij ons te komen

Terug naar boven