De Ontdekking

Kraaiennest 6 1319 DA Almere

Schoolfoto van De Ontdekking

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze tussenresultaten worden gemeten door de afname van het Cito LOVS. Zowel bij de eind- en de tussenresultaten gaat het om signaleren, analyseren en reflecteren. Dit op leerling-, parallel- en schoolniveau (Regulatieve cyclus). Daarbij wordt er natuurlijk ook gekeken naar de methodegebonden toetsen en hoe resultaten zich als geheel verhouden t.o.v. het kind. Het gaat uiteindelijk om meer dan alleen cognitieve ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

HOE HET SCHOOLADVIES TOT STAND KOMT 

Inschatting van schoolniveau (eind gr. 6)
In groep 6 wordt voor alle leerlingen een inschatting van schoolniveau geformuleerd. Dit is gebaseerd op de LOVS-resultaten van het kind tot nu toe. De inschatting wordt gemaakt in een gezamenlijke vergadering van leerkracht(en), IB en directie. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken Door vanaf groep 6 het gesprek met leerlingen en ouders aan te gaan over de wederzijdse verwachtingen neemt de duidelijkheid over het schooladvies toe. In juni 2024 zal er wederom een informatie-avond zijn voor de ouders van de groepen 6 en 7 over de advisering op de Ontdekking.  

Inschatting van schoolniveau en (eventuele) ondersteuningsbehoefte (gr. 7)
In groep 7 stelt de school nogmaals een inschatting van het schoolniveau op. Dit is gebaseerd op de LOVS-resultaten van het kind tot nu toe. De inschatting wordt gemaakt in een gezamenlijke vergadering van leerkracht(en), IB en directie. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Ook deze inschatting van schoolniveau wordt uiteraard weer met ouders en leerling besproken. Dit gesprek is ook bedoeld om leerlingen en ouders te informeren over het verdere verloop van het traject.  

Voorlopig schooladvies (januari gr. 8)
In groep 8 ontvangen leerlingen en hun ouders in januari het Voorlopige schooladvies. Dit voorlopige schooladvies wordt door de basisschool voorafgaand aan de afname van de Doorstroomtoets vastgesteld. Dit is gebaseerd op de LOVS-resultaten van het kind tot nu toe, methodetoetsen, de werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling en huiswerkattitude. Het Voorlopig advies wordt opgesteld in een gezamenlijke vergadering van leerkracht(en), IB en directie. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken.  

Definitief schooladvies (maart gr. 8)
In de eerste twee weken van februari wordt de Doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de resultaten wordt een toets-advies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Als dit toets-advies hoger uitvalt dan het voorlopige schooladvies, dan neemt de basisschool in principe dit toets-advies over in het definitieve schooladvies. De basisschool kan met maximaal één heel schoolniveau bijstellen. Alleen als dit in het belang van de leerling is, kan de basisschool besluiten het advies niet te verhogen. Leerlingen en hun ouders ontvangen uiterlijk 24 maart 2024 het definitieve schooladvies. Het schooladvies wordt vastgelegd in het Onderwijskundig Rapport (OKR) in DigiDoor. Ouders ontvangen een code om dit OKR te kunnen meelezen en hun eigen visie toe te voegen, indien gewenst. (Het schooladvies Praktijkonderwijs (PrO) en het schooladvies VSO hebben een aparte status. Niet de PO- of VO-school, maar het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere bepaalt of een leerling een toelaatbaarheidsverklaring krijgt voor praktijkonderwijs of VSO.)  

Centrale Aanmeldweek: van 25 tot 31 maart 2024  
Nadat ouders het definitieve schooladvies hebben ontvangen, melden zij in de centrale aanmeldweek hun zoon/dochter aan bij de drie VO-scholen van voorkeur. Dit doen ze in het digitale aanmeldformulier in het ouderportal van DigiDoor met de ontvangen code. (Voor leerlingen die overstappen naar het VSO geldt deze centrale aanmeldweek niet.)  

Voortgezet Onderwijs
Op basis van de inschatting van schoolniveau (gr. 6 en gr. 7) en het voorlopige schooladvies (gr. 8) hebben de ouders een belangrijke rol in het vroegtijdig en goed afstemmen van de verwachtingen bij hun kind. Zij kunnen zich laten informeren over het Voortgezet Onderwijs op de scholenmarkt (PO-VO-carrousel, digitaal), tijdens de informatieavonden en open dagen van de diverse VO-scholen en via de website www.kiesjeschoolinalmere.nl.  

Niet eens met het advies:  
Wanneer ouders het niet eens zijn met het schooladvies, kunnen zij dit melden bij de directie van de school. Er wordt dan een gesprek gepland om hier over te praten. N.a.v. het gesprek beoordeelt directie of de inschatting of het advies wordt aangepast.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op identiteit

Obs De Ontdekking is een openbare Daltonschool. Een Daltonschool omdat wij van mening zijn dat de kernwaarden van Dalton de basis vormen tot actief burgerschap; "Zo zijn onze manieren en hier staan wij voor".

Manieren die voortkomen uit waarden. Deze waarden dien je jezelf eigen te maken en deze dienen te worden aangeleerd. Je bent je eigen leider en we streven naar het continuüm van groei ( jij bent voor mij verantwoordelijk – ik ben verantwoordelijk – wij zijn verantwoordelijk voor elkaar ).

Vooraf moet daarom helder zijn wat we van elkaar mogen verwachten waardoor je de ruimte hebt en voelt om te kunnen ontwikkelen. Waarheen ontwikkelt zich dit? Naar een houding en een omgeving waarbinnen je altijd wordt uitgedaagd om te leren en te zijn wie je bent.

Het leren van nieuwe 'dingen', leren van fouten, leren dat je nooit uitgeleerd bent, dat het gaat om een leven lang leren. Helen Parkhurst ( vormgever daltononderwijs ) sprak over: “De wereld heeft mensen zonder vrees nodig. Mensen die zelfverzekerd en vol van zelfvertrouwen zijn en hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met een vooruitziende blik, die kunnen plannen, kunnen ontwerpen en die hun zaken kennen!” 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Dalton Vaardigheden
  • Begrijpen en begrepen worden
  • Weerbaarheid (Kanjertraining)

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven