Welke doelen staan in het schoolplan?
Het kwaliteitsbeleid van ASG is vastgesteld in een beleidsdocument dat bestuursbreed voor alle scholen leidend is. In dit beleidsdocument staat onze visie op kwaliteit en kwaliteitszorg beschreven. Hierbij richten we ons op enerzijds de wettelijke eisen en de basiskwaliteit die wij nastreven en anderzijds op hogere ambities die wij als ASG en school specifiek hebben geformuleerd. Wij werken aan onze onderwijskwaliteit volgens een vast kwaliteitssysteem waarbij de PDCA-IMWR als middel wordt ingezet en gevolgd. Hierbij willen we planmatig, systematisch aan ontwikkelingen werken (PDCA) én de rollen, taken, verantwoordelijkheden en ontwikkelkansen in onderzoeken en leren van betrokkenen (IMWR) helder maken.
Binnen ASG werken wij met een duidelijke alignement in de plannen, wijze van verantwoording hierover en gebruik van instrumenten en middelen. Deze structuur kennen we allemaal, leven we voor en voeren we actief uit op een eenduidige wijze. Hierbij werken we binnen gezamenlijk vastgestelde kaders met ruimte voor de eigen ontwikkeling op de scholen. Om ons kwaliteitsbeleid voortdurend goed te borgen, hanteren we een vaste structuur van signalering, analyse en monitoring. Dit doen we intern, maar we maken ook gebruik van externe betrokkenen die ons kritisch volgen in onze ontwikkelingen.Wij doen dit omdat we samen voortdurend werken aan kwalitatief goed onderwijs voor onze leerlingen in Almere. Het kwaliteitsbeleid staat uitgebreid beschreven in ons beleidsdocument ‘Onderzoeken, Reflecteren en Leren-Samenwerken aan Kwaliteit’ en de daarbij behorende kwaliteitswijzer.
Vanuit de ambitie ‘Groeien door verbinding’ uit Koers 26 zoeken we naar professionele uitwisseling tussen scholen die kan bijdragen aan verdere verbetering van de onderwijskwaliteit en kwaliteitszorg.
Kwaliteitszorg op De Ontdekking
Onze school onderscheidt kwaliteit en kwaliteitszorg. We streven kwaliteit na (zie de ambities bij de verschillende beleidsterreinen) en we zorgen ervoor dat de kwaliteit op peil blijft: we beoordelen de ambities systematisch en cyclisch en op basis van de bevindingen verbeteren of borgen we onze kwaliteit. Binnen de kwaliteitszorg staat het afstemmen van ons onderwijsaanbod op de onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal. We werken vanuit de thema’s groepsdynamiek en didactiek. Daarbij werken we handelingsgericht (HGW). Alle leraren beschikken over een leerlingoverzicht, pedagogische en didactische onderlegger en signaleringsformulier met daarop de kenmerken, resultaten en onderwijsbehoeften van hun leerlingen. In de groepsmap beschikken alle leerkrachten over een dagplanning waarin de gegevens uit de bovengenoemde instrumenten zijn verwerkt. In een cyclus wordt er minimaal 3 keer per schooljaar geëvalueerd (inclusief regulatieve cyclus CITO analyse). In de pedagogische en didactische onderlegger beschrijven de leraren welke verwerkingsstof de leerlingen krijgen aangeboden. De leraren stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de leerlingenpopulatie in een groep. Allereerst is de leerkracht verantwoordelijk voor de eigen groep, vervolgens wordt dit gedeeld met de eigen parallel, IB checkt tijdens groepsbesprekingen en groepsbezoeken of hiernaar gehandeld wordt. Afgevaardigden vanuit groep 1 t/m 8 zijn verantwoordelijk voor de doorgaande lijnen per vakgebied (‘zo zijn onze manieren’). MT is verantwoordelijk voor de te varen koers en directie eindverantwoordelijke.
Van belang is dat vanuit het oogpunt van kwaliteit de koppeling met het integraal personeelsbeleid wordt gemaakt. Vanuit onze ambities zoeken wij collega's die zich willen door ontwikkelen tot specialisten (onderdeel van het POP en groepsbezoeken). Wij zien een trend dat goede en gemotiveerde leerkrachten sneller het PO verlaten. Wij zijn daarom van mening dat wij goed gemotiveerde collega's in positie moeten brengen door een passende opleiding aan te bieden en een passende plek en opdracht moeten bieden. Daarnaast streven wij ernaar dat onze medewerkers competenties ontwikkelen die gerelateerd zijn aan de beleidsterreinen die we belangrijk vinden (bijvoorbeeld HB). Daardoor borgen wij dat de schoolontwikkeling en de ontwikkeling van onze medewerkers parallel verloopt.
Onze ambities Schoolplanperiode 2023-2027 zijn:
- Op onze school is het daltononderwijs meetbaar, merkbaar en zichtbaar doordat er vanuit de vijf daltonkernwaarden wordt gewerkt.
- Op onze school wordt onderzoeksmatig en cyclisch gewerkt aan de basiskwaliteit door het leerkrachthandelen centraal te stellen en worden onderbouwde keuzes gemaakt voor onderwijsverbeteringen.
- Op onze school krijgt ieder teamlid passend bij zijn eigen ontwikkeling de ruimte om zich verder te professionaliseren waarbij we streven naar een continuüm van groei.
- Op onze school zorgen we in alle groepen vanuit ons ondersteuningsprofiel meer- en hoogbegaafdheid voor een passend aanbod voor de leerlingen uit deze doelgroep.
- Op onze school nemen we de leerlingen vanuit ons pedagogisch klimaat mee in de basisnormen- en waarden van onze samenleving.