IKC De Gaerde

Moerbeigaarde 58 2723 AG Zoetermeer

  • Schoolfoto van IKC De Gaerde
  • Schoolfoto van IKC De Gaerde
  • Schoolfoto van IKC De Gaerde
  • Schoolfoto van IKC De Gaerde
  • Schoolfoto van IKC De Gaerde

Het team

Toelichting van de school

Ontwikkelthema's schoolplan 2020-2024

  • Vergroten van de onderwijskwaliteit op didactisch en pedagogisch gebied
  • We richten ons op actief burgerschap, zelfstandigheid en sociale aspecten
  • Ieder mens ontwikkelt zijn talenten op een unieke wijze, onze school stimuleert het kind tot ontwikkelen en onderzoeken   

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen het schoolteam wordt vervanging veelal intern opgelost. IKC De Gaerde maakt onderdeel uit van stichting OPOZ. (Openbaar Primair Onderwijs Zoetermeer) De stichting is aangesloten bij Pool West. Een invalpool voor de regio waar in geval van nood ook een beroep op gedaan kan worden. Bij incidenteel (ziekte-) verlof kan het voorkomen dat er geen vervanging is. In dat geval wordt er gekeken of de groep kan worden verdeeld over ander leerjaren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de middagen bieden wij wereldoriëntatie gecombineerd met kunstzinnige en creatieve vorming aan. Op donderdag bieden wij groepsdoorbroken (groep 1 t/m 4 en groep 5 t/m 8) talentmiddagen aan in de vorm van workshops.

.

.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de middagen bieden wij wereldoriëntatie gecombineerd met kunstzinnige en creatieve vorming aan. Op donderdag bieden wij groepsdoorbroken (groep 1 t/m 4 en groep 5 t/m 8) talentmiddagen aan in de vorm van workshops.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs
Het streven binnen passend onderwijs is om voor al onze leerlingen passende ondersteuning te realiseren op onze school. Deze ondersteuning is opgesplitst in basisondersteuning en extra ondersteuning. Dit wordt nader toegelicht. Mocht deze ondersteuning voor een kind onvoldoende zijn, dan zoeken wij met ouders/verzorgers en eventuele andere betrokkenen gezamenlijk naar een andere passende onderwijsplek. Dit valt onder de zorgplichtwet waar de school aan moet voldoen. 


Basisondersteuning

Binnen alle vakgebieden volgen onze leerlingen het basisaanbod van onze methoden. Daar waar nodig wordt hierbinnen gedifferentieerd op niveau, zowel naar boven als naar beneden. Mocht dit (gedifferentieerde) aanbod te moeilijk of te makkelijk blijken voor één van onze leerlingen dan hebben wij de mogelijkheid om binnen onze basisondersteuning de hulp in te schakelen van onze adviseur onderwijs en kwaliteit. Samen wordt gekeken op welke manier extra begeleiding ingezet kan worden. Dit zal met name ingevuld worden door de leerkrachten, onderwijsassistenten en talentbegeleider. Om dit op de juiste manier te signaleren maken wij gebruik van diverse signaleringsinstrumenten; methode gebonden toetsen, cito-toetsen, PI-dictee, Sidi-signaleringslijst, Klein rekenonderzoek en klassenobservaties.

De school streeft ernaar dat alle leerlingen het volledige onderwijsaanbod van groep 1 t/m 8 zich eigen maken (referentieniveau 1F). Zodra gesignaleerd is dat dit niet haalbaar is voor een leerling, wordt in samenspraak met ouders/verzorgers, leerkracht en intern begeleider besloten dat het kind een eigen ontwikkelingslijn gaat volgen. Deze persoonlijke ontwikkelingslijn wordt beschreven in een ontwikkelingsperspectief. 

In de basis biedt de school het volgende aan:

  • Preventie en vroegtijdige herkenning van leer-, opgroei- en opvoedproblemen
  • De zorg voor een veilig schoolklimaat
  • Een aanbod kinderen met dyslexie op de ondersteuningsniveau 1, 2 en 3
  • Een aanbod voor meer- en minder begaafde kinderen
  • Een aanbod gericht op sociale veiligheid en het voorkomen van pestgedrag
  • Het toepassen van een protocol voor medische handelingen
  • Hanteren van het expliciete directe instructiemodel (EDI) bij het geven van de lessen

Extra ondersteuning

In sommige gevallen zal de basisondersteuning ontoereikend zijn voor een leerling. In overleg tussen ouders, leerkracht en intern begeleider zal externe zorg ingeschakeld worden. In sommige gevallen zal nader onderzoek nodig zijn. De onderzoeken en zorg-overleggen kunnen leiden tot het overgaan op extra ondersteuning.
Deze extra ondersteuning kan op diverse manier ingevuld worden. De school heeft hierover contacten met externe instanties, zoals ambulante begeleiders, 1801, speciaal basisonderwijs, Schoolformaat, logopedisten en andere betrokkenen.
Daarnaast biedt het Samenwerkingsverband Zoetermeer in complexe situaties ook de mogelijkheid aan om arrangementen aan te vragen, waarin gelden  beschikbaar gesteld worden om extra ondersteuning in te kopen.

Het traject rondom de dyslexie-zorg op ondersteuningsniveau 4 heeft een vast stappenplan. Deze wordt hieronder toegelicht:

Zodra een vermoeden is van Dyslexie, volgen wij het dyslexieprotocol 3.0. Dit betekent dat deze leerlingen als eerste intensief begeleid worden volgens de beschreven ondersteuningsniveau 1 t/m 3. Zodra een leerling behoefte heeft aan ondersteuningsniveau 4 doet de school een onderzoeks-aanvraag bij 1801. Zodra dyslexie is vastgesteld start het vergoede behandeltraject bij 1801. Op onze school hebben wij contact met een vaste dyslexiespecialist die al deze trajecten doorloopt met onze leerlingen.

Samenwerkingsverband
Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan.
Zodra ouders/verzorgers en/of de school vragen hebben over passend onderwijs voor een kind, dan is het mogelijk om die vraag neer te leggen bij het samenwerkingsverband. U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: infopo@swvzoetermeer.nl
Overige informatie over het SWV is te vinden op: www.swvzoetermeer.nl. U kunt hier onder andere ook informatie vinden over het Ouder- en jeugdsteunpunt dat het SWV op dit moment aan het oprichten is. 



Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambities aangaande basisondersteuning:
  • Stimuleren van eigenaarschap bij kinderen en hun betrokkenheid bij het leren in de groep vergroten
  • Versterken van het schoolklimaat m.b.v. opleidingstraject The Leader in Me
  • Inhoudelijk sterk rekenonderwijs met moderne rekenmethode
  • Inhoudelijk sterk taal- en leesonderwijs met nieuwe moderne taal-leesmethoden
  • Meer- en hoogbegaafdenbeleid verder ontwikkelen en tot uitvoering brengen

Ambities aangaande extra ondersteuning:

  • Uitbouwen van de inzet van interne specialisten bij ondersteuningsarrangementen en/of specifieke ondersteuningsvragen van kinderen
  • Uitbreiden van ons netwerk van externe deskundigen

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven