Sociocratische school De School

Dr Jac P Thijsseweg 24 2041 BM Zandvoort

Schoolfoto van Sociocratische school De School

Het team

Toelichting van de school

Het team 

Het team bestaat uit een duo- directie, een procesleider/adjunct i.o., een facilitair manager, een intern begeleider, een directie secretaresse, het team van (vak)leerkrachten en onderwijsondersteuners. We beschikken over een rijk netwerk van adviseurs, experts en in-/externe specialisten. Op onze school wordt in teams gewerkt. De teams ontwikkelen groepsleerplannen en materialen, verzorgen gezamenlijk de lessen en bespreken met elkaar opvallende zaken. De meeste teamleden hebben een specifieke deskundigheid die ingezet wordt ten behoeve van alle leerlingen. De directie heeft de verantwoordelijkheid en deskundigheid voor het bevorderen en monitoren van de ontwikkeling van teamleden. 

Medewerkerschoolkring 

De medewerkerschoolkring op De School ontwerpt en bepaalt beleid over pedagogische en didactische werkwijzen en de (dagelijkse) organisatie van De School. De kring bestaat uit: 

  • Directie 
  • Leidinggevenden (bouwcoördinatoren), met consent door de leden van de medewerkersschoolkring gekozen. 
  • Afgevaardigden uit de medewerkersbouwkring, met consent gekozen door en uit de medewerkersbouwkring. 
  • Afgevaardigde(n) uit de stafkring, met consent gekozen door en uit de stafkring.  

Medewerkersbouwkring  

De medewerkersbouwkring ontwerpt en bepaalt beleid betreffende leeractiviteiten, samenlevings- en organisatieafspraken van de betreffende bouw en de inrichting van de eigen ruimte. De medewerkersbouwkring bestaat uit:  

  • Leidinggevende van de medewerkersbouwkring (bouwcoördinator) 
  • Leerkrachten en onderwijsondersteuners van de betreffende bouw  

Stafkring 

De stafkring op De School is een uitvoerende kring, dat betekent dat deze kring geen beleid ontwerpt en bepaalt. In de stafkring nemen deel: directie, procesleider/adjunct i.o., een facilitair manager en een directie secretaresse. De stafkring vaardigt een lid af naar de medewerkerschoolkring.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vakantie verlof:

Zowel kinderen als medewerkers kunnen gedurende het schooljaar verlof opnemen, dus (ook) buiten de reguliere schoolvakanties om. Op De School vervangen collega's elkaar tijdens vakanties. Jaarlijks geven alle medewerkers hun vakantieplanning door. Het personeelsbestand is flexibel inzetbaar en wij kunnen onze eigen vervanging regelen, al dan niet d.m.v het inzetten van een TUB (tijdelijke uitbreiding vacature)

Ziektevervanging:

Op De School hebben we geregeld een dubbele bezetting. Daardoor zal het zelden voorkomen dat een klas naar huis gestuurd hoeft te worden. Omdat medewerkers op De School een specifieke aanpak hebben kan niet iedereen invalwerk doen op De School. Ziekte wordt zoveel mogelijk opgevangen binnen de bouw, door directe collega's of indien mogelijk de vakantievervanger.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijstijd en jaaroverzicht 

De School is vijftig weken per jaar geopend. Een jaar op De School is verdeeld in drie periodes van 16 weken. De thema's zijn doorlopend en staan los van de periodecyclus. Thema's kunnen periodes ook overlappen. In elke periode worden leerplangesprekken gevoerd en is er doorstroom mogelijk. De bufferweken markeren een eind van een oude en een begin van een nieuwe periode. Tijdens de kerstvakantie is De School gesloten voor iedereen. Op De School kun je iedere dag tussen 8.00-18.00 uur naar school. We hanteren momenten van in- + uitloop en momenten van blocktijden waarop de deuren gesloten zijn en er geen in- + uitloop mogelijk is.  

8.00-9.00 uur: in- uitloop mogelijk  

8.30 uur: start basispakket 

9.00-12.00 uur: blocktijd 

12.00-13.00 uur: lunch en buitenspelen op De School en in- + uitloop mogelijk 

13.00-15.00 uur: blocktijd 

15.00 uur (of 13.00 uur woensdag): einde basispakket 

15.00-18.00 uur: in- uitloop mogelijk 

Bouwen 

Op De School werken we in bouwgroepen: leerlingen met verschillende leeftijden en niveaus zitten in één bouw. Voor passend onderwijsaanbod werken wij bouwoverstijgend en kan een kind dus aansluiten bij een andere bouw. De hoeveelheid en omvang van bouwen kan per periode verschillen.  De doorstroom is op basis van sociale + emotionele ontwikkeling en executieve functies en kan per periode plaatsvinden. Besluit daarvoor wordt genomen in het PK, met leerling, ouder(s) en leraar. 

  • Oost – spelend leren  
  • Zuid – aanvankelijk leren 
  • West- voorbereidend leren 
  • Noord – voortgezet leren 

Experiment flexibele schooltijden basisonderwijs 

Vanaf 1 augustus 2020 experimenteren 20 basisscholen – onder andere De School- met het soepeler organiseren van de onderwijstijd. Deze scholen hebben bijvoorbeeld andere vakantietijden. Of een andere schoolweek dan die van 5 dagen. Hiermee onderzoekt het Rijk of een flexibele onderwijstijd de kwaliteit van het onderwijs verbetert. Lees hier meer over het experiment.

Overzicht aantal uren onderwijstijd

Een dag op De School  

Een dag op De School is opgebouwd volgens onze kernwaarden ‘ik vertrouw..., ik verbind... en ik groei...'. Voor het jonge kind gebruiken we de blocktijden voor kringen, groepsactiviteiten en (thematische) speelhoeken. Voor het oudere kind gebruiken we de blocktijden om een instructie-/ik groei-band te creëren waarin alle kinderen op eigen niveau instructie krijgen. Ook gebruiken we de blocktijden om een betekenisvolle-/ik groei-band te creëren om bouw- en schoolbreed aan de thema's te werken. De momenten buiten de blocktijden staan in het teken van verdieping, verrijking en extra ondersteuning. De invulling van dagindelingen zal per bouw verschillen. 

Gastaanbod  

Naast het rijke aanbod voor alle leerlingen worden er 's middags na 15.00 uur en tijdens schoolvakanties extra activiteiten georganiseerd voor leerlingen in het totaalpakket. Deze activiteiten worden gegeven door onze eigen 'experts' van buiten de school (gastdocenten). We noemen dit ‘gastaanbod’. Het gastaanbod staat natuurlijk ook in het teken van het thema. De activiteiten worden ontworpen aan de hand van een doorlopende leerlijn en zijn thematisch. Vaak worden de activiteiten op school georganiseerd, soms op een externe locatie.  Op deze wijze kunnen kinderen in de breedte kennismaken met allerlei onderwerpen en werkvormen, ervaringen opdoen en hun potentieel aanboren.   

Excursie 

Per thema wordt er voor alle leerlingen een excursie georganiseerd. Ook de excursies zijn gerelateerd aan het thema. We noemen ze daarom excursies, educatieve excursies zelfs, en geen schoolreisjes. Dit zijn de doelen waaraan we werken bij de excursies. 

  • Voelend leren: groepsgevoel, emoties, waarden en normen, interesse, motivatie, attitude, samenwerken, maatschappelijk bewustzijn. 
  • Denkend leren: verzamelen en gebruiken van kennis, passend bij het lesprogramma. 
  • Bewegend leren: vaardigheden voor lichaam en geest.

Bevorderen van zelfstandigheid 

Kinderen op De School werken met een persoonlijke planner en een weektaak. Aan het begin van de week maken de kinderen de planner, in afstemming met de leerkracht en met hun persoonlijk leerplan. Deze planner wordt gedurende de dag afgetekend door de leerkracht na het afmaken van werk en feedback geven op het proces en product.  

Overzicht methodes/lespakketten 

Op onze school is het onderwijsaanbod op zijn minst afgestemd op de uitgangspunten en doelen van de 'kerndoelen van het basisonderwijs'. Leerlingen leren dus naast de basisvaardigheden lezen, schrijven, taal en rekenen ook sociale-, communicatieve - en ict-vaardigheden en doen ervaring op in creatieve, expressieve en technische gebieden. Dit doen we aan de hand van verschillende methodes en lespakketten.  

Pauzetijden en eten en drinken 

Het samen eten en drinken, lunchen en spelen is onderdeel van onze visie op leren samenleven. Samenleven moet je leren. Wij eten en drinken gezamenlijk met elkaar en helpen elkaar tijdens het eten en drinken en met opruimen. De School voorziet in lekker eten en drinken van biologische kwaliteit. Het aanbod wordt met leerlingen op sociocratische wijze bepaald. 

Er wordt 's morgens voor 10.00 uur kort gepauzeerd en gezamenlijk iets gegeten en gedronken.  Ditzelfde gebeurt 's middags. Deze korte pauzes worden als onderwijstijd beschouwd. Tussen de middag wordt er gezamenlijk geluncht en (buiten) gespeeld. Deze tijd (van 12.00 tot 13.00 uur) rekenen we niet als onderwijstijd. Het is wel leerzame tijd. Immers, door de gezamenlijke lunch met alles wat daar omheen gebeurt, wordt er gewerkt aan samenleven & burgerschap, zorg voor elkaar, voeding, het lichaam en de omgeving.   

Leerlingen en leerkrachten hebben de mogelijkheid om buiten school te lunchen. Dit kan voor leerlingen tussen 12.00 en 13.00 uur en voor leerkrachten tijdens de ingeroosterde pauze. Als u hiervan gebruik wilt maken, vinden wij het prettig als u dit vooraf afstemt met de leerkracht. 

* Indien uw kind een dieet volgt, kunnen we hier in principe rekening mee houden en zal De School zorgen voor de benodigde etens- en drinkwaren. Ook in dat geval is het dus niet de bedoeling dat u uw kind eten en drinken meegeeft naar school.  Uitsluitend bij medische diëten waarbij het redelijkerwijs voor De School niet mogelijk is om de artikelen aan te schaffen, brengen kinderen hun eigen artikelen mee. Dit gaat altijd in en alleen na overleg met de directie. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Betekenisvol onderwijs – International Early Years Curriculum 

Het brein van het jonge kind bevindt zich in een ander ontwikkelstadium dan dat van oudere kinderen. Dit vraagt om een specifieke benadering met een rijke leeromgeving, waarin spel centraal staat. Het jonge kind krijgt met IEYC de ruimte om vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid de wereld te onderzoeken en verkennen. Zo ontwikkelt het belangrijke persoonlijke eigenschappen als samenwerken, doorzettingsvermogen en aanpassingsvermogen. We leggen het fundament voor het schoolse leren én voor een leven lang leren.  

Het IEYC hanteert als uitgangspunt dat een rijke leeromgeving ondersteunend is aan de brede ontwikkeling van het kind. Daarvoor is het belangrijk om iedere unit, samen met de kinderen, te werken aan het opbouwen van de leeromgeving. Die gezamenlijkheid zorgt ervoor dat kinderen zich medeverantwoordelijk gaan voelen en leren zorgdragen voor de omgeving. Binnen het IEYC-programma is de leeromgeving dynamisch. Door continue reflectie op activiteiten en leren worden er zaken aan toegevoegd of weggehaald. 

International Early Years Curriculum

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Betekenisvol leren - International Primary Curriculum 

Op De School werken we betekenisvol: het onderwerp sluit aan bij de belevingswereld en de ontwikkeling van het kind. Hiervoor maken we gebruik van de thema's en werkwijze van IPC. Het International Primary Curriculum (IPC) is een curriculum voor de zaakvakken en onderwijsconcept waarin leren centraal staat. Een IPC-unit is een overkoepelend thema waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. Elk thema sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. Het IPC-curriculum wordt met regelmaat geüpdatet met oog voor actualiteit en de laatste stand van zaken in de wetenschap. 

Elke unit wordt op een inspirerende manier geopend om kinderen betrokken en enthousiast te maken. Dan volgt de ‘kennisoogst’. Welke kennis en vaardigheden zijn al aanwezig? Dan volgt een uitleg door de leraar met oog voor ‘the big picture’. Eenmaal klaar zijn de kinderen voldoende uitgerust om op onderzoek uit te gaan en hun bevindingen te verwerken. De leerkracht is de coach en in de buurt om waar nodig te helpen. Uiteindelijk sluiten we het thema af waarbij de leeropbrengst gevierd wordt.  

International Primary Curriculum

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ieder kind is uniek en de meeste kinderen ontwikkelen zich optimaal binnen de omgeving. Ook op De School is het echter zo dat sommige kinderen extra zorg nodig hebben. De mate en wijze waarop kinderen de extra zorg krijgen, is zeer uiteenlopend. De signalering dat kinderen extra zorg nodig hebben wordt door leerkrachten, ondersteuners, ouders en de IB-er (intern begeleider) gedaan. Als er extra zorg nodig is, wordt besloten wat het vervolgtraject zal zijn. De coördinatie daarvan ligt bij de intern begeleider. Ter ondersteuning van de intern begeleider heeft De School een zorgteam waarin ook de directie zitting heeft.  

Interne zorgniveaus: 

Niveau 1: Het kind ontwikkelt zich goed op De School. Er is sprake van welbevinden en betrokkenheid bij het leren en de ontwikkeling vertoont een stijgende lijn. Het kind wordt goed gevolgd en begeleid door de begeleider. 

Niveau 2: Er wordt geconstateerd dat het welbevinden en/of de ontwikkeling van een kind niet optimaal zijn. De begeleider maakt notities hiervan in ESIS, kiest (samen met het kind) een doel en maakt hiervoor een plan, in overleg met de collega’s op de bouw. Een leerling krijgt extra ondersteunig of extra instructie over bepaalde onderwerpen. Na zes weken evalueert hij het plan en besluit tot continuering van het plan, als het aanslaat, of het inschakelen van IB-er omdat het plan niet (voldoende) aanslaat. Ouders worden op de hoogte gesteld en hun mening en deskundigheid wordt meegenomen in het vervolgplan. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt in ESIS.   

Niveau 3: Als de voortgang blijft stagneren wordt het kind besproken in het zorgteam. Besloten wordt tot gebruikmaken van expertise aanwezig binnen het team of het inschakelen van externe hulp, zoals b.v. verwijzing naar een externe deskundige of een aanmelding bij het samenwerkingsverband voor het inschakelen van een preventief ambulant begeleider. Een nieuw ontwikkelplan wordt opgesteld in samenspraak met het kind en de ouders. Bij dit plan en de evaluatie wordt het zorgteam betrokken. 

Niveau 4: Ondanks de inzet van al het bovenstaande komt het kind onvoldoende tot ontwikkeling op De School. Het opstellen van een handelingsplan wordt noodzakelijk voor het aanvragen van een arrangement bij het samenwerkingsverband of voor het verwijzen van een kind naar een andere school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen ons de komende jaren gaan focussen op leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte rondom meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast willen we onze zorgstructuur verstevigen. Dit gaan we doen in samenwerking met onze specialist meer- en hoogbegaafdheid en de intern begeleider. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven