Openbare Basisschool De Dijk

Adriaan Roggestraat 14 1507 BE Zaandam

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dijk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dijk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dijk

Het team

Toelichting van de school

Een school krijgt op basis van het aantal leerlingen en het opleidingsniveau van de ouders financiering van het Ministerie. In de grafiek “hoeveel fte is er beschikbaar voor de instelling” wordt de school afgezet tegen de gemiddelde schoolgrootte. Bij minder leerlingen zijn er dus minder middelen beschikbaar en dus ook minder personeel. Omgekeerd uiteraard ook, bij meer leerlingen zijn er meer medewerkers op de school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht door verlof of ziekte, zetten wij ons in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Dit doen wij door:

1. Vervanging door een bevoegde leerkracht: Als een leerkracht afwezig is vanwege verlof, zullen we ons uiterste best doen om een gekwalificeerde vervanger in te plannen. Deze vervangers zijn zorgvuldig geselecteerd en opgeleid om het lesprogramma naadloos voort te zetten.

2. Interne oplossingen: Als er geen (externe) vervanger beschikbaar is, hebben we binnen ons  team onderwijsassitenten die klaar staan om in te springen. Deze collega's zijn goed bekend met onze school en ons curriculum en zullen ervoor zorgen dat de leerlingen een waardevolle onderwijservaring behouden.

3. Vakdocenten: Soms hebben we ook (externe) vakdocenten beschikbaar. Deze experts hebben diepgaande kennis en ervaring op specifieke vakgebieden en kunnen ingezet worden om de lessen te geven wanneer een leerkracht afwezig is. Zij geven dan les vanuit hun eigen expertise en vakgebied in de vorm van een thema waarmee de kinderen deze dag aan de slag gaan. 

4. In uiterste noodzaak: Wanneer zowel externe als interne opties niet beschikbaar zijn, kan het voorkomen dat de groep naar huis moet. Dit doen we alleen als laatste redmiddel en om de veiligheid en het welzijn van de leerlingen te waarborgen. De kinderen werken dan thuis aan een 'thuiswerkpakket'. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team van De Dijk telt ruim 30 personeelsleden, waarvan een groot deel parttime werkt. De school heeft een directeur, een adjunt-directeur en twee intern begeleiders, die de specialisten, leerkrachten en ouders adviseert en helpt wanneer kinderen op school extra ondersteuning nodig hebben. Voorts beschikt De Dijk over:

  • twee vakleerkrachten voor gymnastiek 
  • drie bouwcoördinatoren
  • een I-Coach
  • een reken- taal-, en leesspecialist en een VVE coördinator
  • een gedragsspecialist
  • een administratrice
  • twee conciërges
  • drie onderwijsassistenten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij leggen in ons onderwijs de sterke nadruk op het belang van ontdekkend en spelend leren en taalonderwijs (VVE). Onze visie op kleuteronderwijs is gebaseerd op het begrip dat de vroege jaren van een kind van cruciaal belang zijn voor hun cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling. Waar nodig stemmen wij de onderwijstijd per vak af op wat een groep nodig heeft. Dat kan per schooljaar/periode verschillen. 

Ontdekkend en Spelend Leren: Bij onze kleuterklas beschouwen we spelend leren als het fundament van het onderwijsproces. We begrijpen dat kleuters van nature nieuwsgierig en creatief zijn, en dat ze het beste leren wanneer ze actief betrokken zijn bij hun leerervaringen. Spelen is niet alleen een manier voor kinderen om plezier te hebben, maar ook een krachtige manier om kennis en vaardigheden op te doen. Daarom stimuleren we spelactiviteiten als een essentieel onderdeel van ons curriculum.

Zelfontdekking en Probleemoplossing: Spelend leren moedigt onze kleuters aan tot zelfontdekking en probleemoplossing. Door middel van rollenspellen, constructief spelen en hands-on activiteiten leren kleuters hoe ze problemen kunnen identificeren en oplossen. Ze ontwikkelen ook belangrijke sociale vaardigheden, zoals samenwerking, empathie en conflictbeheersing, terwijl ze in een speelomgeving interactie hebben met leeftijdsgenoten.

De Kracht van Taalonderwijs: Taalvaardigheid vormt de basis van een solide onderwijsfundament. Wij hechten groot belang aan taalonderwijs voor kleuters, omdat het niet alleen hun communicatieve vaardigheden verbetert, maar ook hun vermogen om te begrijpen, te lezen en te schrijven ontwikkelt. Onze leerkrachten integreren taal op speelse wijze in dagelijkse activiteiten, verhalen, liedjes en interacties, om de taalontwikkeling van kleuters te ondersteunen. Wij werken met Piramide Digitaal. 

Individuele Ondersteuning: We erkennen dat elk kind uniek is en zich in zijn of haar eigen tempo ontwikkelt. Daarom bieden we individuele ondersteuning aan kleuters, waarbij we hun sterke punten en behoeften identificeren en hierop inspelen. Dit zorgt ervoor dat elke kleuter de juiste stimulans krijgt om te groeien en te bloeien.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het is onze prioriteit om ervoor te zorgen dat elke minuut van de onderwijstijd van uw kinderen effectief en waardevol wordt besteed. Daarom willen we graag enige informatie delen over hoe wij deze tijd benutten om het beste onderwijs mogelijk te maken.

Kwalitatief onderwijs:

Onze leerkrachten en andere medewerkers zijn toegewijd aan het bieden van kwalitatief goed onderwijs dat voldoet aan de behoeften en verwachtingen van elke leerling. We hebben een uitgebreid curriculum ontwikkeld dat zorgvuldig is afgestemd op de leerdoelen en standaarden die zijn vastgesteld door de overheid.

Variatie in Lesmethoden:

Wij begrijpen dat elk kind uniek is en verschillende leermethoden en benaderingen nodig heeft om te gedijen. Daarom maken we gebruik van een verscheidenheid aan lesmethoden en leermiddelen om ervoor te zorgen dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Onze lessen omvatten interactieve discussies, praktische oefeningen, projectmatig leren en meer, om de betrokkenheid en het begrip te vergroten.

Persoonlijke Ontwikkeling:

Naast cognitieve groei hechten we ook veel waarde aan de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen. We stimuleren actief sociaal en emotioneel leren, ethiek en burgerschap. Onze school biedt een veilige en ondersteunende omgeving waarin leerlingen kunnen groeien als individuen en als leden van de gemeenschap.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Dijk biedt een passend onderwijsaanbod, ondersteuning en/of begeleiding, gebaseerd op de mogelijkheden van de leerlingen. De Dijk heeft een aanpak voor leerlingen met leer- en ontwikkelingshulpvragen zoals leerachterstand, leesproblemen, dyslexie en hoogbegaafde leerlingen. Tevens kan de school tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van kinderen met sociaal –emotionele hulpvragen waaronder o.a. angst, weerbaarheid en gedragshulpvragen. De school heeft zicht op de ontwikkelcapaciteit van de leerlingen en zet haar expertise en middelen in om alle leerlingen breed te ontwikkelen en extra te ondersteunen waar dat nodig is. Zo maakt de school gebruik van de expertise van diverse specialisten binnen het aanbod van ondersteuning, zoals de reken- , taal- en gedragsspecialisten. Zij doen  aan collegiale visitatie om de doorgaande lijn te bewaken, nieuwe ontwikkelingen te initiëren en collega’s te ondersteunen. Er zijn geschoolde VVE leerkrachten. Door vroege inzet op taal- en woordenschatontwikkeling, waaronder het programma LOGO 3000 wordt goed aangesloten bij de behoefte van onze kinderen. 

Plusklassen: Twee tot drie procent van onze leerlingen is hoogbegaafd. Er zijn diverse mogelijkheden om hoogbegaafde kinderen het onderwijs te geven waar zij recht op hebben. Dat kan in de eigen school. Voor sommige leerlingen komt dat echter onvoldoende tegemoet aan hun onderwijsbehoefte. Deze leerlingen kunnen één ochtend per week gebruik maken van het aanbod van de Plusklas onder leiding van een daartoe opgeleide leerkracht. De Plusklassen van Zaan Primair richten zich op de leerlingen uit de groepen 5 t/m 8.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben ambitieuze plannen voor de komende jaren om de ondersteuning van leerlingen met extra behoeften te verbeteren.

Onze ambities omvatten:

1. Versterkte Samenwerking met Ketenpartners: We streven ernaar om onze interne ondersteuningsstructuur te versterken door meer specialistische diensten naar onze school te halen. Dit omvat bijvoorbeeld het aantrekken van logopedisten en andere professionals die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van onze leerlingen.

2. Kind in de Wijk: We zijn van plan om nauwer samen te werken met het sociaal wijkteam en andere lokale instanties om een geïntegreerde aanpak te ontwikkelen voor leerlingen met diverse behoeften. Deze samenwerking zal ons helpen om de ondersteuning van onze leerlingen verder te verbeteren en ervoor te zorgen dat ze toegang hebben tot alle beschikbare middelen en diensten.

3. Gedragsprotocol herijken: We erkennen het belang van een effectief gedragsprotocol voor het ondersteunen van leerlingen met gedragsuitdagingen. Onze ambitie is om ons bestaande gedragsprotocol te herzien en aan te passen aan de nieuwste inzichten en beste praktijken op het gebied van gedragsmanagement. Hierbij betrekken we ons team, onze specialisten en externe experts om ervoor te zorgen dat we een holistische benadering hanteren die aansluit bij de individuele behoeften van elke leerling.

Met deze ambitieuze doelstellingen zijn we vastbesloten om een inclusieve, ondersteunende en stimulerende leeromgeving te creëren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken samen met onze kinderopvangpartner aan de ontwikkeling naar een integraal kindcentrum. Dat betekent dat u op onze schoollocaties terecht kunt voor onderwijs én opvang. Dit wordt verzorgd door Babino. Wij werken samen met Babino vanuit een gezamenlijke visie op het leren en de ontwikkeling van kinderen. Dit krijgt vorm door bijvoorbeeld een goede overdracht tussen het peuterspelen en groep 1 van de school. Of het uitvoeren van activiteiten rond eenzelfde thema in onderwijs en opvang. Professionals van beide organisaties zorgen voor de ontwikkeling van uw kind in een veilig en stimulerend klimaat. We geloven dat deze gezamenlijke zorg een positieve invloed heeft op het opgroeien van uw kind. We zien in Babino een vertrouwde partner in peuterspelen en kinderopvang.

Op onze locatie west zijn we een VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) locatie, waarbij we intensief samenwerken met Babino. VVE is een bewezen effectieve aanpak die jonge kinderen helpt bij hun ontwikkeling, vooral als het gaat om taal, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve groei. We geloven sterk in het belang van een sterke basis voor kinderen, en onze VVE-locatie (west) draagt hieraan bij. Hoewel locatie oost (peuterspelen wel) geen VVE-locatie is, profiteert het van onze bewezen effectieve aanpak en ziet ons aanbod er hetzelfde uit als op locatie west. 

Naast peuterspelen bieden we, in samenwerking met Babino, voor en na schooltijd ook kinderopvang aan. Deze samenwerking stelt ons in staat om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin kinderen kunnen spelen, leren en groeien. Het biedt ouders ook de gemoedsrust van goede kinderopvang op dezelfde locatie als de school. 

Terug naar boven