Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen ons IKC werken we in heterogene groepen waarin kinderen van verschillende leeftijden samen één groep vormen. Hierbij ontwikkelen peuters samen met kleuters en kunnen kinderen van middenbouw en bovenbouw ook groepsdoorbrekend werken. Tijdens vieringen en activiteiten zijn de kinderen ook gewend om met elkaar samen te werken. Het voordeel van heterogene groepen is dat kinderen van elkaars talenten leren en elkaar naar een hoger niveau kunnen tillen.
Basisondersteuning
Op IKC Roorda willen wij alle kinderen de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden. De meeste kinderen ontwikkelen zich zonder noemenswaardige problemen. Voor hen is het onderwijsaanbod binnen de basisondersteuning voldoende. Basisondersteuning betekent voor ons op school allereerst een veilige leeromgeving voor onze kinderen, waar kinderen nieuwsgierig mogen zijn en hun mogelijkheden durven te onderzoeken. Het onderwijs stemmen we af op de onderwijsbehoeften van de kinderen, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillen tussen kinderen op het gebied van aanbod, tijd en instructie. Soms gaat de ontwikkeling van een kind niet vanzelf en heeft het voor korte of wat langere tijd een steuntje in de rug nodig. Ook dit aanbod valt onder de basisondersteuning. Hieronder valt ook het aanbod voor dyslectische kinderen, (hoog)begaafden, kinderen met lichte leerproblemen en kinderen met lichte internaliserende of externaliserende gedragsproblematiek. Waar nodig wordt hulp van interne of externe experts ingezet. Ons streven is het aanbod binnen de eigen groep te organiseren. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich zoveel mogelijk kunnen ontwikkelen in de eigen groep. Onderlinge acceptatie en met en van elkaar leren is daarbij van grote meerwaarde.
Extra Ondersteuning
Bij een aantal kinderen gaat de ontwikkeling niet zo vanzelfsprekend en is extra ondersteuning nodig. Onder extra ondersteuning vallen alle voorzieningen en maatregelen die wij treffen om deze kinderen te helpen zich prettig te voelen en zo goed mogelijk te profiteren van hetgeen de school te bieden heeft. Hierbij is het belangrijk dat wij voortdurend in gesprek blijven over wat wij van elk kind mogen verwachten. Voor leerlingen met een specifieke ontwikkelingsproblematiek, zoals ADHD en ASS, waarbij gedrag, werkhouding en taakgerichtheid extra ondersteuning behoeven, of voor leerlingen met beperkte cognitieve mogelijkheden bieden wij binnen onze mogelijkheden extra ondersteuning, zodat zij toch binnen onze school kunnen profiteren van het onderwijsaanbod, ook al halen zij in sommige gevallen de einddoelen van groep 8 niet. Ook leerlingen met een taalstoornis (TOS) of een fysieke beperking kunnen in veel gevallen bij ons op school een passend aanbod krijgen vanuit de extra ondersteuning. Het aanbod voor deze leerlingen wordt in overleg met deskundigen aangepast, waarbij we er naar blijven streven dat ook deze leerlingen zich maximaal ontwikkelen naar hun vermogen. We stellen voor hen een ontwikkelingsperspectief plan (OPP) op, waarin wordt vastgelegd hoe wij vanuit de onderwijsbehoefte van een kind aan tussendoelen werken.
Extra deskundigheid
Indien nodig maken we gebruik van externe ondersteuning en expertise van de coördinator passend onderwijs (CPO). Daarnaast maken we gebruik van de expertise van ambulant begeleiders of andere externe deskundigen. Het schoolmaatschappelijk werk (gebiedsteam) biedt ondersteuning en coördineert de maatschappelijke zorg.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het schooljaar 2023-2024 zal er een nieuw ondersteuningsprofiel worden opgesteld n.a.v. de nieuwe uitgangspunten van het samenwerkingsverband.
Ons Integraal Kindcentrum is gericht op een doorgaande ontwikkeling vanaf 2 jaar. Vanuit onze gedeelde visie kunnen jonge kinderen spelend leren en ontdekken. Hierbij is iedereen uniek en in staat eigen keuzes te maken en zichzelf te ontplooien. De kinderen ontwikkelen het opbouwen en onderhouden van een relatie door respectvol en invoelend met elkaar om te gaan. Door samen te spelen leert een kind zijn gevoelens, gedachten, intenties en wensen kennen. Daarna leer je te begrijpen dat iemand anders ditzelfde heeft en hoe je daar mee om moet gaan.
Onze hersenen zijn erg flexibel en we leren zo lang we leven. De hersenen zijn een spier die dagelijks getraind hoort te worden. Kinderen horen uitgedaagd te worden en de ‘waarom’-vraag mogen ze tot in het oneindige stellen. Nieuwsgierig zijn en zich durven verwonderen dragen bij om te komen tot evenwichtige wereldburgers in een wereld die erg dynamisch is. Leren hoort een feest te zijn. Leren is exploreren, samenwerken, jezelf durven te zijn, durven te reflecteren, respectvol te zijn en nog heel veel meer zaken die maken tot wie jij bent. En zoals jij bent, ben je goed.