Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Basisschool Weremere heeft een enthousiast team, dat bestaat uit een directeur, +/- 25 groepsleerkrachten, een vakleerkracht bewegingsonderwijs, twee onderwijsassistenten, een gedragsspecialist en twee intern begeleiders.
We kennen op Weremere op dit moment een administratief medewerkster voor 0.6 wtf Zij is niet alleen belast met de administratie, maar doet ook conciërge-werkzaamheden, bereidt festiviteiten in samenwerking met de feestcommissie voor en is een direct contact voor ouders/verzorgers over sociale vragen. Zij is maandag, woensdag en donderdag aanwezig.Er zijn vijf ondersteuners (wtf 3.8) aanwezig, 2 onderwijsassistenten met een gezamelijke wtf van 1.6.
Drie leerkrachtondersteuners met een gezamelijke wtf van 2.2.
Het ondersteuningsteam is in de formatie verdeeld over de groepen. Doel is dat iedere groep een ondersteuningsmoment in de week heeft. Naast ondersteuning in de groep worden er diverse moment gecreëerd buiten de groep.
Er is een conciërge voor een halve dag in de week om vooral klussen op te pakken in het schoolgebouw.
Er is een beleidsteam, waar de directeur, de intern begeleiders en de bouwcoördinatoren deel van uitmaken. De leerkrachten hebben naast hun groepstaak ook andere taken binnen de school. Zij hebben bijvoorbeeld zitting in de medezeggenschapsraad, de sportcommissie, het onder- en bovenbouwoverleg. De extra taken voor het personeel zijn vastgelegd in het werkverdelingsplan dat jaarlijks wordt vastgesteld. Ieder teamlid neemt daarnaast zitting in een kwaliteitsteam.Drie leerkrachten hebben de taak om als bouwcoördinator onderwijsontwikkelingen en beleid binnen hun bouw te begeleiden. Onze school heeft een onderbouw (gr. 1, 2) , een middenbouw (gr 3,4) en een bovenbouw (gr. 5, 6, 7 en 8).
Daarnaast zijn er twee intern begeleiders. Zij zijn verantwoordelijk voor het vormgeven en bewaken van de zorgstructuur binnen onze school. Ook zijn er binnen de school enkele leerkrachten, die zich gespecialiseerd hebben of zich aan het scholen zijn voor een specialisatie. Zo hebben wij een gedrag-, taal-, muziek-, IPC-, ICT- en rekenspecialist binnen onze school.
De vakleerkracht bewegingsonderwijs geeft tweemaal per week les in de groepen 3 t/m 8. En hij geeft eenmaal per week les aan de kleutergroepen.
Voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen, vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen zich oriënteren op kunstzinnige en culturele aspecten die een rol spelen in hun leefwereld. Wij vinden het belangrijk dat alle leerlingen zich leren openstellen voor kunstzinnige aspecten, dat zij kunnen genieten van muziek, van theater en andere kunstuitingen. Zo leren onze leerlingen dat ze zich creatief kunnen uiten (gevoelens en ervaringen) en ze leren reflecteren op diverse kunstuitingen. Ieder schooljaar wordt er voor alle groepen een voorstelling geboekt uit het Fluxuscultuurmenu. Daarbij komen verschillende kunstzinnige stromingen aan het bod. Daarnaast richten wij op Weremere de aandacht vooral op muziek.
Voor de groepen 1-2 is er een groepswerkplan. Hierin zijn de doelen en thema's opgenomen.
Bovenstaande tijden zijn richtlijnen.
Binnen obs Weremere vinden wij het belangrijk om doelgericht te werken aan de kerndoelen.
De les instructies worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.Wij werken met de volgende methodes:
Schatkist voor de groepen 1-2, gebruik als bronnenboek
Rekenen: Groep 3 en 4 Semsom. Groepen 5 t/m 8 werken in Snappet SLO. Schoolbreed bieden wij Met Sprongen Vooruit aan.
Taal en spelling: Snappet SLO groep 4 t/m 8
Technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en taal: Veilig leren lezen (groep 3)
Technisch lezen: 4t/m 8 Estafette
Begrijpend lezen: Kidsweek
Zaakvakken: IPC
Engels: Groove Me
Muziek: 123 Zing
KiVa
De school heeft een aanpak voor kinderen:
- met lichte gedragsproblematiek
- met leerproblemen, zoals bijvoorbeeld dyslexie.
- met werkhoudingsproblemen
- die meer begaafd zijnDe school werkt met:
- een gedragscode voor leerkrachten, kinderen en ouders/verzorgers.
- een leerkracht, gedragsspecialist. De leerkracht wordt ingezet om vroegtijdig in te spelen op gedragsproblematiek.
- methodes die verdiepen en herhalen of die mogelijkheid biedt om kinderen op diverse niveaus te laten werken,opdrachten uit te werken.
- een systeem op het gebied van technischlezen, waarbij de leerlingen in niveaugroepen viermaal per week instructie krijgen van leerkrachten
- taaltassen,voorleesmomenten, Bereslim voor de groepen 1-2.
- het programma BOUW: voor het gebeid leesontwikkeling in de groepen 1 t/m 4
- het programma Met sprongen vooruit.
- de mogelijkheid van de Vostokklas voor hoogbegaafde leerlingen (bestuursbreed
- Weremeergroep (extra aanbod binnen de school).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In schooljaar 2023-2024 zal er een taalplein (taaleiland) ontwikkeld worden om jonge leerlingen met een ontwikkelvraag op taalgebied extra te kunnen ondersteunen.
We werken samen met het kinderdagverblijf/de peuterspeelzaal aan een doorgaande lijn. Bij de overgang naar de basisschool is een warme overdracht mogelijk. Onze intern begeleider en verschillende onderbouwleerkrachten onderhouden de contacten met de pedagogisch medewerkers