Prof W J Bladergroenschool

Grintweg 70a 9675 HL Winschoten

Schoolfoto van Prof W J Bladergroenschool

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Wij vinden het vanzelfsprekend dat er verschillen zijn tussen leerlingen. Dit betekent dat de leerkrachten en ondersteunend personeel bijzondere pedagogische kwaliteiten moeten bezitten om aan te sluiten bij onze doelgroep. Zij scheppen in hun groep een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten van het team zijn essentieel voor het op gang brengen van leer- en ontwikkelingsprocessen bij onze leerlingen. In ons onderwijs stellen we de behoeftes van de leerlingen voorop. De pedagogische kwaliteiten van het team worden zichtbaar in de wijze waarop de interactie tussen leerlingen en het team gestalte krijgt. Ieder kind heeft de behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen durven aan te pakken (competentie). We leren leerlingen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie). We spreken van een pedagogische afstemming wanneer het team er in slaagt onderwijs te geven dat aansluit bij deze behoeftes en dat past bij de ontwikkelingskenmerken van de leerlingen. Tegelijkertijd houdt het team rekening met de eigen manier waarop, en in het eigen tempo waarin, kinderen zich ontwikkelen. Het team stemt zijn interacties af op de leerling die hij/zij voor zich heeft. Hij/zij probeert zich te verplaatsen in de situatie van de leerling. Samen zorgt het team ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om een goede start te maken met het leren.     

     

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Een sterk pedagogisch klimaat
  • Samenwerken en plezier
  • Kijken naar mogelijkheden

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen terecht in het speciaal onderwijs. Daar krijgen leerlingen les vanaf vier jaar totdat ze twaalf jaar zijn. Daarna stromen de meeste leerlingen door naar het voortgezet speciaal onderwijs, waar ze kunnen blijven totdat ze twintig jaar zijn. Soms stromen leerlingen door naar een gewone middelbare school.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven