Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op odab Westerschool wordt vanuit de basis gewerkt met het leerstofjaarklassensysteem. In de ochtend zitten de kinderen in hun basisgroep en krijgen onder meer de vakken rekenen, taal en spelling. Na de middagpauze gaan de kinderen van de groepen 4 en 5 en de kinderen van de groepen 6 en 7 (en soms 8) werken in units. In de units zitten de kinderen van de genoemde groepen door elkaar en worden bijvoorbeeld de vakken technisch lezen en de creatieve vakken gegeven.
De kinderen krijgen 1 keer per week les van een vakdocent gymnastiek. Het andere uur wordt verzorgd door de eigen leerkracht. Leerkrachten, die de gymnastiek verzorgen bezitten hiervoor een bevoegdheid.
In groep 7 ontvangen de kinderen GVO, wat staat voor godsdienst vomingsonderwijs.
Dit vormingsonderwijs is bedoeld voor kinderen op openbare scholen in Nederland. Het wordt alleen op verzoek van de ouders aan hun kinderen gegeven. Met de bedoeling om die kinderen al op jonge leeftijd te leren respect te hebben voor andere geloven, levensovertuigingen en culturen. De lessen helpen kinderen om hun eigen kijk op het leven te ontwikkelen. Om oog te hebben voor wat geloof voor mensen kan betekenen. En om respect te hebben voor mensen die anders in het leven staan dan zij zelf (zie site gvo/hvo: https://gvoenhvo.nl).
In de kleutergroepen wordt gewerkt met Kleuterplein. Alle domeinen van het kleuteronderwijs komen voorbij. Daarnaast wordt gewerkt met het Digikeuzebord. Door middel van het Digikeuzebord plannen kleuters hun activiteiten.
Onder Taal valt:
- Nederlandse Taal
- (aanvankelijk, technisch en/of begrijpend) Lezen
- Schrijven
Voor het aanvankelijk leesonderwijs wordt gebruikt van de methode Lijn 3.
In het schoolondersteuningsprofiel geeft de school aan hoe de organisatie van de extra ondersteuning op de school eruit ziet en welk aanbod van onderwijs en extra ondersteuning aan alle leerlingen op school geboden kan worden.Zoals in de wetgeving Passend Onderwijs staat is de school verplicht een Ondersteuningsprofiel op te stellen dat deel uitmaakt van een dekkend regionaal onderwijsaanbod. Het referentiekader bevat een aantal uitspraken en uitgangspunten die kaderstellend zijn voor besturen.In de diverse notities en discussie over Passend Onderwijs worden de begrippen basiszorg,breedtezorg , dieptezorg, lichte en zware zorg naast elkaar gehanteerd.In de wettelijke omschrijving wordt het begrip ondersteuning geïntroduceerd. Het gaat hierbij omvoorzieningen die zijn getroffen voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven. Ondersteuning die de school zelf kan bieden en gespecialiseerde ondersteuning die de school met hulp van hetsamenwerkingsverband en externe deskundigen kan verzorgen.In het document wordt de indeling basiszorg, breedtezorg en dieptezorg gebruikt.Met basiszorg wordt bedoeld de ondersteuning die de school biedt aan alle leerlingen.Onder breedtezorg verstaan we de ‘extra ondersteuning’ en gespecialiseerde ondersteuning die de school kan bieden met hulp van deskundigen buiten de school.Dieptezorg zijn de speciale onderwijsvoorzieningen die aanwezig zijn in het samenwerkingsverbanden niet op de eigen school waar zowel lichte en zware zorg aan leerlingen wordt geboden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is kinderen nog beter in beeld te brengen, zodat in het verlengde daarvan nog beter aangesloten kan worden bij de ondersteuningsbehoefte van elke leerling.
odab Westerschool werkt nauw samen met peuteropvang Kids First.
Tussen de leidsters van de peuteropvang en de leerkrachten onderbouw van de Westerschool vindt veelvuldig overleg plaats en is er uitwisseling en samenwerking van en tijdens projecten, activiteiten en feesten.