De Vlonder

Wedderhofte 10 9698 AW Wedde

  • Schoolfoto van De Vlonder
  • Schoolfoto van De Vlonder
  • Schoolfoto van De Vlonder
  • Schoolfoto van De Vlonder
  • Schoolfoto van De Vlonder

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn tevreden over de resultaten van de Eindtoets. De schoolscore van 535,1 zit net onder het landelijk gemiddelde van 535,2 

De groep van 7 leerlingen heeft een

100% score op 1F voor alle vakgebieden.

71% 2F en 43% op 1S. Dit is niet volgens verwachting. Een van de leerlingen zit 1 punt onder het niveau van 1S.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 1 t/m 8 van onze school worden met het Cito-leerlingvolgsysteem gevolgd. Twee maal per jaar worden de leerlingen getoetst met Cito voor de verschillende vakgebieden; de M-toetsen en de E-toetsen worden afgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Soms wijkt het definitieve basisschooladvies af van het eerder gegeven voorlopige advies, bijvoorbeeld als gevolg van behaalde resultaten op de eindtoets van een leerling. Landelijk is er in 2% van de gevallen sprake van een dergelijk herziend advies.

• Op uw school ligt het percentage herziende adviezen op 0%. Hiermee behoort uw school tot de 20% van de scholen met de laagste percentages herziende adviezen.

• Het percentage herziende adviezen is op uw school lager dan het landelijk gemiddelde.

• Het percentage herziende adviezen is op uw school lager dan de voorspelde referentiewaarde.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onder sociale opbrengsten verstaan wij het (aan)leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (actief burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij geven vorm aan actief burgerschap doordat wij werken met een themaraad. Een themaraad is het hoogste niveau van actief burgerschap en leerlingparticipatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Wederzijds respect
  • Samen werken en samen leren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs heeft in november en december 2022 een vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij SOOOGAlle kwaliteitsstandaarden op bestuursniveau zijn met de hoogste beoordeling zijnde, ‘Goed’, gewaardeerd. De inspectie trekt deze conclusie omdat ze bij het bestuur een grote mate van deskundigheid, professionaliteit, betrokkenheid en kwaliteitsbewustzijn hebben aangetroffen, die doorwerkt in de onderwijskwaliteit en de financiële stabiliteit van de scholen

Terug naar boven