Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op OBS Ekenrooi hanteren we het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat de leerlingen op basis van leeftijd zijn gegroepeerd.
Binnen de groepen wordt differentiatie geboden op minimaal drie niveaus en waar nodig op individueel niveau.
In de ochtenden worden de instrumentele vakken aangeboden als rekenen en spelling. Deze vakken worden zowel in de klas gegeven maar ook als buitenles. Zo krijgen ze de stof op verschillende manieren aangeboden.
In de middag komen de vakken als geschiedenis, natuur en creativiteit aan bod middels de thema's van het International Primary Curriculum (IPC). Hierbij wordt doelgericht gewerkt aan vaardigheden, oplossingsgericht werken en samenwerking.
De groepen 1/2 werken vanuit de thema's van Early Years van IPC tijdens spel- en werklessen. De leerlingen spelen en werken doelgericht in de zone van de naaste ontwikkeling.
Om ons onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven, zijn er specialisten, leerkrachten en leerkrachtondersteuners aanwezig in de school. Zij ondersteunen waar nodig.
Kleuters ontwikkelen zich vanuit de intrinsieke motivatie en via de weg van de ‘zone van de naaste ontwikkeling’. Wij kijken naar het kind, waar het zich bevindt in zijn/haar ontwikkeling en proberen ze uit te dagen door de lat steeds weer op een hoger niveau te leggen.
Tijdens het spelen zijn de hersenen actief en vormen zich nieuwe verbindingen. Vanuit de betekenisvolle context tijdens spel krijgen sociale-, motorische-, taal- en rekenvaardigheden direct de kans om te integreren. Hierbij vinden wij het belangrijk dat de leeromgeving zo ingericht is dat er voor ieder ontwikkelniveau iets te beleven is, een omgeving die creatief uitdagend is met volop experimenteerkansen. Een omgeving die tegelijk ook veiligheid biedt door voorspelbare vaste hoeken.
OBS Ekenrooi geeft onderwijs aan leerlingen in de basisschoolleeftijd. Binnen onze reguliere schoolomgeving proberen wij zo veel mogelijk aan te sluiten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften voor kinderen. Dit doen wij op zowel individueel niveau als op groepsniveau.
Door onze vaste zorgstructuur kunnen we vroegtijdig signaleren en hierop onze verschillende specialisten inzetten.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Alle basisscholen hebben de wettelijke taak om passend onderwijs te geven. Omdat scholen dit niet alleen kunnen, zijn alle scholen aangesloten bij een samenwerkingsverband. Onze school is aangesloten bij Stichting Samenwerkingsverband Passend Onderwijs De Kempen. Samen streven we naar inclusiever en thuisnabij onderwijs voor elke leerling binnen de mogelijkheden van de school.
Zorgplicht
Een kernbegrip bij passend onderwijs is ‘zorgplicht’. Zorgplicht betekent dat de school samen met de ouders onderzoekt of de basisschool aan een leerling de passende ondersteuning kan bieden. Als blijkt dat dit niet mogelijk is, heeft de school de opdracht om met de ouders naar een passende plaats te zoeken.Ondersteuningsprofiel
Onze school heeft een centrale rol in het tegemoetkomen aan de ontwikkelbehoeften van kinderen. Wij hebben hiervoor een schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld. Deze is in 2023 geactualiseerd. In dit profiel is te lezen op welke wijze we de begeleiding aan leerlingen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk uitgangspunt.Op OBS Ekenrooi volgen we continu de ontwikkeling van de kinderen. We sluiten aan bij de zone van de naaste ontwikkeling.
Door het maken van een analyse van onze populatie, weten we waar de behoeften liggen van de kinderen en waar wij als school verder in willen ontwikkelen.
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma's extra aandacht voor hun ontwikkeling. Deze voorschoolse en vroegschoolse programma's worden aangeboden door de peuterspeelzaal of de kinderopvang. Op deze manier zorgen zij ervoor dat kinderen met een goede basis van start kunnen gaan op onze basisschool.