Nutsbasisschool Voorschoten

Elstlaan 6 2252 LC Voorschoten

  • Schoolfoto van Nutsbasisschool Voorschoten
  • Schoolfoto van Nutsbasisschool Voorschoten

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Uit de scores van de afgelopen jaren valt af te lezen dat de gemiddelde CITO-score op de Nutsbasisschool zonder meer goed te noemen is. Het interval <538-541> geldt hierbij als havo-niveau en het interval <542-550> als vwo-niveau (gemiddelde normering vanuit het Voortgezet Onderwijs). Landelijk ligt het gemiddelde meestal rond de 535 op een schaal van 501 tot 550.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen.

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

Voor de oudste kleuters en de leerlingen van de groepen 3 t/m 8 gebruiken we de Cito-toetsresultaten en de resultaten van methodetoetsen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt met behulp van de KiVa-monitor in kaart gebracht. Daarnaast geeft ook ParnasSys informatie over het gedrag en de ontwikkeling van kinderen. De af te nemen toetsen staan vermeld op de toetskalender die de leerkrachten aan het begin van het jaar van de intern begeleider ontvangen. In de verschillende groepen worden twee keer per jaar Cito-leerlingvolgsysteem toetsen afgenomen op het gebied van taal (spelling/taalverzorging en woordenschat), lezen (technisch en begrijpend lezen) en rekenen. Sommige leerlingen maken een toets uit een later of eerder leerjaar, zodat we een goed beeld krijgen van het functioneringsniveau van de leerling. Halverwege groep 8 wordt de Doorstroomtoets van Cito afgenomen.

Leerkrachten registreren de toetsresultaten in het computerprogramma LOVS. Het LOVS bevat verschillende rapportages om de toetsresultaten op groeps- en schoolniveau te analyseren. De leerkracht gebruikt deze overzichten om groepsoverzichten op te stellen en/of bij te stellen. Om goed zicht te krijgen op de resultaten van de school maakt de intern begeleider tweemaal per jaar een analyse van de Cito-resultaten. Deze wordt met het schoolteam besproken, waarna actiepunten worden vastgesteld en uitgevoerd. Eénmaal per jaar maakt de intern begeleider een trendanalyse van de toetsen. Ook deze wordt teambreed besproken.  

N.a.v. de resultaten worden groeps- en individuele plannen door de leerkrachten geëvalueerd en bijgesteld. We willen onze leerlingen daar meer bij betrekken. We zijn bezig dit beleid verder vorm te geven. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorlopige uitstroomverwachting en het basisschooladvies

Allereerst geven wij u informatie over hoe het basisschooladvies tot stand komt. Om tot een goed advies te komen wordt gekeken hoe uw kind zich de afgelopen jaren op de school heeft ontwikkeld. De uitkomsten van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen worden meegenomen in een oordeel over de wijze waarop uw kind zich cognitief heeft ontwikkeld. Daarnaast spelen factoren als werkhouding, motivatie, doorzettingsvermogen en het welbevinden van uw kind een belangrijke rol.

Voor ouders is het soms lastig in te schatten op welk onderwijsniveau hun kind functioneert. Daarom informeren wij u tijdig. Al in groep 6 en 7 delen wij met u de uitstroomverwachting voor uw kind. U krijgt dan te horen welk onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs het best aansluit bij de ontwikkelingslijn van uw kind op dat moment. De uitstroomverwachting geeft, op basis van de informatie in groep 6 en 7 over de ontwikkeling van uw kind, een indruk van de te verwachten uitstroom. Het definitieve basisschooladvies wordt pas halverwege groep 8 geformuleerd en kan dus in individuele gevallen hoger of lager uitvallen.

In de schoolgids vindt u een helder overzicht met hoe de adviesvorming tot stand komt. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Nutsbasisschool willen wij kinderen de kans geven zich zowel intellectueel, creatief als sociaal-emotioneel optimaal te ontwikkelen. In het kader van de bevordering van een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling hebben we gekozen voor de Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven